برنامه ریزی برای ساخت چهار پارک توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از سوی پترول

برنامه ریزی برای ساخت چهار پارک توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از سوی پترول
(یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸) ۰۹:۳۷

چهار پارک توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در دستور کار شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان قرار دارد که شامل پارک پلی پروپیلن با ۶ مجمع، پارک ارومیه با ۶ مجتمع ، پارک رزینی با ۷ مجتمع و پارک ملامین با استفاده از خوراک اوره لردگان توسط بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رسول اشرف زاده مدیر عامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان به مناسبت نهمین سالگرد تاسیس این شرکت در نشست با اصحاب رسانه عملکرد و شرایط کنونی شرکت های زیر مجموعه پترول را اعلام کرد و گفت: پتروشیمی ارومیه از  ابتدای تاسیس یک شرکت زیان ده بود که در حال حاضر به یک شرکت سود ده تبدیل شده است این پتروشیمی برای تولید سولفات پتاسیم به ظرفیت ۴۰ هزار تن در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد. برای ارومیه طرح پارک متشکل از ۶ مجتمع در صنایع پایین دست پتروشیمی در حال پیگیری است که تفاهمنامه آن با وزارت صمت امضا شده است این پارک با سرمایه گذاری ۷۴۰ میلیارد تومانی برای ۹۴۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۹۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند .
وی افزود: شرکت سرمایه گذاری ایرانیان در نظر دارد که طرح های این پارک را به بخش خصوصی واگذار کند و ما به عنوان تنظیم کننده و رگولاتور بستر و زیرساخت را تامین خواهیم کرد . هدف کلی ما نیز سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی است که به اهداف عالی نظام مبنی بر رونق تولید داخل جامعه عمل می پوشاند . از این طریق محصولاتی که عمدتا وارداتی هستند تولید شده و از خروج ارز جلوگیری می شود.
اشرف زاده در مورد واحد ۱۵۰ هزار تنی تولی پلی پروپیلن پتروشیمی ایلام گفت: سه برج آن نصب شده و تامین منابع مالی آن از طریق انتشار اوراق خواهد بود این طرح جزو طرح های جهش سوم صنعت پتروشیمی است که در سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد .
وی با اشاره به پارک پلی پروپیلن خاطرنشان کرد: با حضور ۶ مجتمع برای تولید ۶ محصول مختلف در پارک تکمیل زنجیره پلی پروپیلن در حال بررسی هستیم که کل سرمایه پارک ۱۲ هزار میلیارد ریال خواهد بودو بعد از بهره برداری برای ۴۸۳۰ نفر اشتغال مستقیم و ۹ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. نرخ بازده این طرحها نیز ۳۱ درصد و کاملا اقتصادی خواهد بود.
اشرف زاده از راه اندازی رسمی پتروشیمی ایلام در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: شیرین کننده خوراک ۷۰۰ هزار تنی ایلام با ۶۴ میلیون یورو ارزی و ۲۳۴ میلیارد تومان ریالی در سال جاری به بهره برداری رسید و رسما در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد. بعد از بهره برداری این پروژه اقدامات لازم برای ورود به بورس فراهم  می شود.
اشرف زاده مراحل راه اندازی و بهره برداری واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی لردگان را تشریح کرد و گفت : واحد ۷۰۰ تنی آمونیاک تا اسفند ماه سال جاری و واحد یک میلیون تنی اوره لردگان در پایان فروردین ۹۹ راه اندازی می شوند. به دلیل فراوانی این دو محصول در کشور شرکت سرمایه گذاری ایرانیان در نظر دارد تا پنج سال آینده دو طرح پایین دستی ملامین و اوره رزینی را در دو پارک مختلف با استفاده از توان بخش خصوصی ایجاد کند که ضمن ایجاد ارزش افزوده موجب اشتغال بیشتر نیز می شود این پارکها نیز در قالب جهش سوم صنعت پتروشیمی بهره برداری خواهد شد.
وی به افزایش سرمایه شرکت از ۲ هزار میلیارد تومان به ۲۹۵۰ میلیارد تومان اشاره کرد و در مورد شرایط بورسی شرکت های زیر مجموعه گفت: در حال حاضر تمامی مجتمع های زیر مجموعه به غیر از ارومیه در بورس هستند و پتروشیمی ارومیه نیز تا پایان سال وارد بورس خواهد شد. تا پایان سال ۹۹ مشکل مالی نخواهیم داشت اما برای اتمام پروژه ها به منابع بیشتری نیاز خواهیم داشت.
اشرف زاده در پایان در مورد طرح ESBR پتروشیمی صدف به رفع برخی از مشکلات این پروژه تاکید کرد و گفت: طرح صدف با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد که بعد از تامین نیازهای ریالی و پیمانکار نصب فعالیت خود را از سر گرفته و تا اول اسفند ماه ۲.۵ درصد پیشرفت خواهد داشت . طرح تامین مالی پتروشیمی صدف و طرح پلی پروپیلن ایلام از طریق انتشار اوراق بهادار خواهد بود.
 
تعداد بازدید : ۲,۰۵۵