ضرورت دستیابی به دانش فنی فرایندهای تولید محصولات پتروشیمی

ضرورت دستیابی به دانش فنی فرایندهای تولید محصولات پتروشیمی
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۵:۲۸

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اگر بتوان در بحث دانش فنی فرایندهای پایه ورود کرد مسیر برای دستیابی به دانش فنی فرآیندهای کلیدی در صنعت هموار می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، بهزاد محمدی درآیین امضای  قرارداد واگذاری  لیسانس، بسته  طراحی فرآیندی و مهندسی پایه  واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 310 هراز تن در سال  از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به مجتمع پتروشیمی تبریز از حسن اعتماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی تبریز به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی که جواب اهتمام ملی را با اعتماد ملی دادند تقدیرکرد .

وی افزود: یکی از الزام های توسعه پایدار بحث دستیابی به کسب دانش فنی است و با توجه به شرایط کنونی کشورشرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تلاش فراوان به دنبال ایرانی سازی دانش های فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تنوع و تعداد کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی اشاره کرد وگفت: دسترسی شرکت های خصوصی به دانش فنی کاتالیست ها زیاد است ، اما  اگر بتوانیم به دانش فنی فرایندهای پایه پتروشیمیایی که کاری انرژی بر ، زمان بر و پرهزینه است  ورود کنیم ، خواهیم توانست به پایداری صنعت کمک کنیم.

وی ادامه داد: واحد های الفینی  در صنعت زیاد است ولی  باید با تکمیل زنجیره ارزش به سوی تنوع تولید حرکت کرد و  می توان از مشتقات آن محصولات مختلفی را به تولید رساند که در حال حاضر کمبود آنها در صنایع پایین دستی پتروشیمی احساس می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی پشتیبان صنعت پتروشیمی ایران است و وظیفه این شرکت خدمات رسانی است و منافع اقتصادی آن مورد نظر نیست وامیدواریم امضای این گونه قراردادها در سال های آتی نیز تداوم داشته باشد.

بر اساس این گزارش، علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این آیین با اشاره به این که این شرکت در بحث کسب دانش فنی تولید پلی‌اتیلن سنگین و کاتالیست‌های آن بیش از ۱.۵ دهه پژوهش داشته است، گفت: امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای در این شرکت تهیه شده است و کاتالیست آن هم در مقیاس صنعتی تولید شده است.

وی امکان تولید گریدهای MMP پلیمری را از ویژگی‌های این دانش فنی دانست و بیان کرد: این محصول برای نخستین بار با دانش بومی در کشور تولید می‌شود.ودر تولید فیلم و پایپ نیز ویژگی‌های منحصر به فردی با کیفیت بالایی دارد.

همچنین حسین شهریاری مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پرسیان نیز با تاکید بر نقش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی گفت:  افتخار می کنیم که یکی از زیر مجموعه های ما از لیسانس ایرانی استفاده می کند و امیداوریم همکاری ها با شرکت پژوهش و فناوری  درطرح پتروشیمی کیان نیز تداوم داشته باشد.

سیاوش درفشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز نیز در این آیین با ابراز خوشحالی از تولید محصول پلیمری کاملا ایرانی برای نخستین بار در کشور ادامه داد: امیدواریم این پروژه براساس زمانبندی و در مدت  چهار سال اجرا شود.

 

تعداد بازدید : ۱,۲۲۴