رشد حجم معاملات پتروشیمی‌ها با محور ترکیبات شیمیایی

رشد حجم معاملات پتروشیمی‌ها با محور ترکیبات شیمیایی
(شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸) ۱۲:۴۸

حجم معاملات ترکیبات شیمیایی و پلیمرها هفته گذشته در بورس کالای ایران افزایش یافت .

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا هفته گذشتهبا رشد 2 درصدی روبه‌رو شد که یک افزایش محدود به شمار می‌رود. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها با 4 درصد افت به ثبت رسید که بخشی از پتانسیل‌های معاملاتی در بورس کالا را با محدودیت همراه ساخت. عرضه‌های هفته گذشته اگرچه هنوز از متوسط سال قبل خود بالاتر بود ولی برای گریدهای جذاب نشان داد که بازار به عرضه‌های بالاتری نیاز دارد.

در هفته گذشته نزدیک به 80 درصد از عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت که بالاترین درصد معامله در 3 هفته اخیر بود. شرایط بازار اگرچه هنوز مستعد رشد بوده ولی از حالت طبیعی و اعتدال خود نیز خارج نشده است. در بازار آزاد هم شاهد بودیم رشد قیمت‌های پایه اثرگذاری خود را بر نوسان نرخ برجای گذاشت و هفته گذشته با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم تا جایی که عقب‌افتادگی نرخ در هفته قبل از آن را جبران کرد.

شرایط معاملاتی در بازار شیمیایی‌های بورس کالا اما مساعدتر از بازار پلیمرها بود و شاهد رشد نزدیک به 27 درصدی حجم معاملات این گروه کالایی بودیم. در هفته قبل حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا به بیش از 34 هزار و 700 تن رسید که بالاترین حجم معاملات در 6 هفته اخیر بود. این شرایط در حالی رخ داد که حجم عرضه‌های مرسوم ترکیبات شیمیایی در بورس کالا افت 5.36 درصدی داشت اما رشد 19 درصدی تقاضا موجب شد تا حجم معاملات جذابی رقم بخورد. در هفته گذشته نزدیک به 79 درصد از عرضه‌های مرسوم ثبت شده در بازار شیمیایی‌های بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که بالاترین درصد داد و ستد این گروه کالایی در سال جاری به شمار می‌رود. شاید تحرک جدید بازار شیمیایی‌ها بتواند به کمک بازار پلیمرها آمده و روزهای بهتری را در این بازار رقم بزند.

تعداد بازدید : ۷۸۷