تداوم رونق در بازار پتروشیمی‌ها

تداوم رونق در بازار پتروشیمی‌ها
(شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸) ۱۲:۴۳

حجم معامله و میزان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا هفته گذشته از تعادل برخوردار بود.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته با افتی کمتر از 7 درصد روبه‌رو شد و به 72 هزار و 500 تن رسید آن‌هم در شرایطی که متوسط معاملات سال قبل نزدیک به 62 هزار و 800 تن در هفته بود و برای نیمه نخست امسال نیز این رقم به کمتر از 52 هزار تن رسیده بود. این موارد نشان می‌دهد که بازار پلیمرها از مسیر حجم معاملات در فاز متعادل و با ثبات قرار داشته است. البته در هفته قبل شاهد بودیم که حجم عرضه‌ها نزدیک به 3 درصد افت کرد .

در هفته گذشته نزدیک به 82 درصد از عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت که یک رقم جذاب برای این بازار به شمار می‌رود آن هم در شرایطی که این نرخ برای متوسط نیمه ابتدایی سال جاری کمتر از 68 درصد بود. البته حجم عرضه‌ها به نسبت متوسط سال قبل افزایشی بود یعنی متوسط سال گذشته کمتر از 72 هزار تن بود که در هفته قبل بیش از 88 هزار و 600 تن حجم عرضه متداول در بازار فیزیکی بورس کالا بوده است.

بازار محصولات شیمیایی بورس کالا اما شرایط بهتری داشت و افت ناچیزی را در حجم معاملات شاهد بودیم که حتی به 0.2 درصد هم نرسید. این در حالی بود که عرضه‌های این بازار نزدیک به 5 درصد رشد را نشان می‌دهد. در هفته گذشته حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا به نزدیکی 35 هزار و 150 تن رسید آن هم در شرایطی که متوسط نیمه نخست امسال رقمی نزدیک به 22 هزار و 500 تن بود که به خوبی نشان می‌دهد که بازار در شرایط مطلوب و متعادلی به سر می‌برد. معاملات هفته گذشته در بازار شیمیایی‌های بورس کالا چهارمین رکورد بالای امسال برای معاملات هفتگی به شمار می‌رود که همگی از رونق معاملاتی در این بازار حکایت دارد که در نهایت نشانه بسیار مهمی از رونق تولید در صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی در کشور است.

تعداد بازدید : ۹۶۴