دکتر حسن روحانی ​در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی:

کلمه جهش لایق صنعت پتروشیمی است

کلمه جهش لایق صنعت پتروشیمی است
(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۴۵

رئیس جمهوری با تاکید براینکه کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روند عادی سریع ‌ترحرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم ، اینکه بتوانیم در صنعتی در مدت ۸ سال تولید را ۲ برابر کنیم این همان جهش است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروزدوشنبه(9 دی ماه) در آیین روز گرامیداشت صنعت پتروشیمی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، عبدالناصر همتی ، رییس کل بانک مرکزی ، بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران عامل هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی برگزار شد  جهش در صنعت پتروشیمی را افتخاری ملی برشمرد و با قدردانی از همه مدیران ، کارآفرینان و تلاش گران در عرصه صنعت پتروشیمی، تاکید کرد: درآمد کنونی صنعت پتروشیمی کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار است که در پایان گام دوم این صنعت یعنی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در پایان گام سوم، به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با بیان این که دشمنان از سال 1397 جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ایران راه انداخته اند که تاکنون در همه عرصه ها ناموفق بوده اند، گفت: روند رشد شاخص ها و آمارها به رغم فشارهای اقتصادی شدید، نشان می دهد در سایه تلاش بی وقفه سرداران جبهه اقتصاد  و اگاهی و حضور شجاعانه و هشیارانه مردم همیشه در صحنه، دشمنان در پیشبرد طرح های خود ناکام مانده اند.

مقاومت مردم ایران در مقابل تحریم ها

دکترروحانی افزود: خوشبختانه گزارش‌ها و توضیحاتی که در این جلسه و در نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی از سوی مدیران این عرصه ارایه شد، نشان داد مسیر و راهی که صنعتگران و کارآفرینان ما در این عرصه و به رغم فشار و تحریم دشمنان انتخاب کرده اند، مسیری درست بوده و توانسته‌اند به خوبی در این راه گام بردارند و این افتخاری بزرگ برای تاریخ کشور است.

رئیس جمهوری ادامه داد: به صراحت می‌گویم که دوران تحریم و فشار علیه ملت ایران روزی به سر خواهد آمد، چرا که بدخواهان و دشمنان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند.

روحانی با اشاره این که همه هدف دشمنان از اعمال فشار و تحریم این بوده که سر میز مذاکره‌ای برویم که هر چه آنها گفته‌اند، قبول کنیم، افزود: این کار در ایران اسلامی نشدنی است و خوشبختانه ملت ایران در سال 1397 و 1398 به ویژه از ۱۳ آبان سال گذشته که فشارهای حداکثری تحریم اعمال شد، به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

وی با بیان این که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، گفت: برخی‌ها خطاب به دولت دوازدهم می‌گویند که چرا عین قول‌هایی را که اول دولت دادید، نمی‌توانید عمل کنید؛ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم و بعد وارد شرایط جنگ شدیم و این جنگ را هم ما انتخاب و شروع نکرده و حتی بهانه را هم ما به دست دشمنان ندادیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: دشمنان جنگ را علیه ملت ایران شروع کردند تا قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ایران را بشکنند و این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند که در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ قولی داده‌اید و در فروردین ۹۸ لحن شما فرق کرده است، چرا که آن در شرایط صلح بود و امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در همه دنیا شرایط جنگ یک شرایط ویژه است.

دکترروحانی با بیان این که از سال ۹۷ جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، اظهار داشت: دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی همه دنیا را وادار کنند که پشت سر آنها و روبروی ایران بایستند؛ آنها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد، افزود: امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود.

 رونق تولید و اشتغال با توسعه صنعت پتروشیمی

روحانی با بیان اینکه براساس آمار ارایه شده در بهار و تابستان، روند اشتغال علیرغم فشارها و تحریم‌ها در مسیری درست قرار داشته و وقتی اشتغال روند خود را به درستی طی کند، به معنای این است که تولید در مسیر درستی قرار گرفته است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: وقتی توانستیم آن تورم شدیدی که پایان سال گذشته شروع شد را تا حدی در بهار امسال مهار کنیم، یعنی دشمن ناموفق بوده است؛ حتی در زمینه رشد اقتصادی نیز که سال گذشته منفی بود، امسال شرایط متفاوتی داریم و امید ما این است که در سال آینده رشد منفی نداشته باشیم و این به معنای ناموفق بودن دشمنان در طراحی‌شان بوده است.

روحانی با بیان این که تقریباً همه رهبران سیاسی جهان که با آنان ملاقات داریم، عنوان می‌کنند که آمریکا اشتباه کرده و در مواجهه با ایران ناموفق بوده است، گفت: حتی نزدیک‌ترین دوستان آمریکا این موضوع را بیان کرده و می‌گویند که خود آمریکایی‌ها در جلسات خصوصی می‌گویند که محاسبات ما درباره ایران غلط بوده است؛ تصور می‌کردیم با فشاری ۵ الی ۶ ماهه مردم در مقابل نظام قرار می گیرند و ما را دعوت به ایران کرده و برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند که این، نهایت نادانی و محاسبه غلط است.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم ما به خوبی می‌فهمند چه کسی به آنها فشار آورده است. اگر ما آغازگر جنگ بودیم، درست بود که امروز مورد سوال قرار بگیریم که چرا تعهد خود را زیر پا گذاشتیم .ما تعهدات خود را به خوبی انجام دادیم.

رئیس جمهوری حضور شجاعانه، آگاهانه و هوشیارانه مردم در صحنه را اولین عامل در مسیر موفقیت در برابر دشمنان برشمرد و گفت: مردم راه را به خوبی انتخاب کرده و دوست را از دشمن به خوبی تشخیص دادند و این همه وسایل، ابزار و امکانات تبلیغاتی دشمنان نتوانست ملت را منحرف کند.

روحانی حضور سرداران و سربازان جبهه اقتصادی را گام دوم موفقیت در برابر توطئه دشمنان دانست و گفت: سرداران و سربازان جبهه اقتصاد به میدان آمدند و این بار را بر دوش گرفتند.

رئیس جمهوری افزود: دشمنان فکر کردند که اگر درآمدهای نفتی کشور را کاهش دهند، درآمد ارزی کشور دچار اختلال می‌شود و بر همین اساس روی نفت خام فشار آوردند.

پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیر نفتی

روحانی بیان کرد: از سوی دیگر همه صنعتگران و کارآفرینان از جمله صنعتگران پتروشیمی کشور که در خط مقدم بودند، وارد میدان شده و فعالیت کردند به گونه‌ای که در میان درآمدهای صادراتی غیرنفتی کشور پتروشیمی مقدم است.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی در این نشست، گفت:‌ بر این اساس ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما توسط این صنعت تأمین می‌شود و این نشان می‌دهد که امروز پتروشیمی در خط مقدم است.

روحانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم است، گفت: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما حمایت است، مردم، افکار عمومی و همه از جمله دستگاه اجرایی، قوه قضائیه و مجلس باید از کسانی که این افتخار بزرگ را نصیب کشور کردند، حمایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان این که کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روندعادی سریع‌تر حرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم. وقتی از جهش‌های دوم و سوم در صنعت پتروشیمی صحبت می‌کنیم، آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. یعنی اینکه تولید حدود ۲ برابر خواهد شد. از سال ۹۲ و آغاز فعالیت این دولت که تولید محصولات پتروشیمی ۵۲ میلیون تن بوده در پایان جهش دوم در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

روحانی  تصریح کرد: این که بتوانیم در صنعتی در عرض ۸ سال تولید را ۲ برابر کنیم این همان جهش است.

رئیس جمهوری با بیان این که آماده‌سازی برای انجام جهش سوم نیز در حال انجام است، گفت: آماده‌سازی صنعت قدم اول است، توسعه قدم دوم، جهش گام سوم و  قدم چهارم نیز آماده کردن شرایط برای جهش بعدی است و ریل‌گذاری برای جهش و موفقیت بعدی است که این کار در صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

جهش سوم  صنعت پتروشیمی آغاز می شود

روحانی با یادآوری بازدید خود از نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشوراشاره کرد و افزود: آمارهای ارائه شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد که حرکت در این صنعت برای جهش سوم هم آغاز شده و تکمیل این حرکت برای بعد از سال ۱۴۰۰ دیده شده تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن در جهش سوم برسد که این کار یک کار بزرگ و ارزشمند است.

رئیس جمهوری به درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در کشورتوضیح داد: امروز درآمد محصولات پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار است که در جهش دوم در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و در جهش بعدی ارزش محصولات پتروشیمی ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی این رقم قابل افزایش است.

روحانی افزود:  این موفقیت در شرایط معمولی نبوده و ما در شرایط تحریم و فشارهای سنگین اقتصادی در این مسیر موفق قرار داشته‌ایم و در شرایطی که بخاطر تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه برای جذب سرمایه، صادرات محصول و برگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی مواجه هستیم این موفقیت‌ها حاصل شده که از افتخارات صنعت پتروشیمی کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این که در تولید محصولات پتروشیمی امروز در منطقه در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم تولیدکننده اول منطقه خواهیم شد، افتخار کشور و صنعت پتروشیمی است.

روحانی با بیان این که به عنوان نماینده مردم و از طرف ملت ایران بخاطر کسب این افتخارات بزرگ از همه مدیران، کارآفرینان و واحدهای مختلف پتروشیمی از غرب تا جنوب کشور و همه فعالان در این صنعت تشکر می‌کنم، گفت: وقتی ۲۰ درصد از واردات کشور به پتروشیمی متکی می‌شود و بازار نیما ۵۰ درصد متکی به این صنعت است، باید از این صنعت که در سطح ملی و اقتصاد ملی تلاش می‌کند، حمایت کنیم.

رئیس جمهور افزود: اینکه بخش چشمگیری از ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما وارد شود و همین که نیازهای ارزی این صنعت در اختیار خودش قرار گیرد، قابل بررسی است و نیاز به همفکری و هماهنگی بین بانک مرکزی، دولت و ارگان‌های دیگر وجود دارد.

روحانی افزود: ما به فکر آینده هستیم و فقط به دنبال چیدن محصول نیستیم. می‌خواهیم برای فردا و پس فردا هم کار کنیم و آیندگان هم باید از این صنعت استفاده کنند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مهندس زنگنه وزیر نفت را به عنوان مسئول هماهنگی و ساماندهی صنعت پتروشیمی تعیین کرده است، افزود: مهندس زنگنه کار بزرگی در این حوزه انجام داده و حضور ایشان اطمینان بخش بود.

وی ادامه داد: پشتوانه دولت برای صنعت پتروشیمی دارای اهمیت دارد و برای کل نظام دارای اهمیت است و مردم باید بدانند مدیران، کارشناسان و کارگران آنها را خوشحال می کنند.

روحانی افزود: بسیاری از کاتالیست هایی که در صنعت پتروشیمی استفاده می شود پیشتروارد می شد  از سوی شرکت های داخلی و دانش بنیان تولید می شود وبه سمت خود کفایی در این زمینه پیش می رویم.

رییس جمهوری با بیان این که باید به تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی توجه شود گفت: توسعه این بخش به اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بیشترمنجر خواهد شد.

وی به اهمیت تنوع خوراک اشاره کرد و با اشاره به سخنان وزیر نفت درباره این مطلب که باید به خوراک مایع نیزتوجه  داشت ادامه داد: می توان مشوق هایی را در این زمینه در نظر گرفت و همچنین باید گفت که خوشبختانه زمستان امسال گاز صنعت پتروشیمی همگام با بخش های خانگی وتجاری به صورت کامل تامین شد.

رییس جمهوری درباره برخی مشکلات پتروشیمی ها که در جلسه مطرح شد گفت: مسئله گمرک و حل برخی مسائل در این زمینه می تواند از سوی وزیر نفت در دولت مطرح شود تا تصمیم گیری شده و حل شود و درباره وام های ریالی و ارزی نیز باید با بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی  صحبت شود.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۵۴۴