بهزاد محمدی تاکید کرد:

حمایت همه جانبه NPC از شرکت های تولید کننده کاتالیست

حمایت همه جانبه NPC از شرکت های تولید کننده کاتالیست
(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸) ۱۵:۰۵

​مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از تولید کنندگان داخلی کاتالیست های صنعت پتروشیمی با هدف قطع وابستگی تدریجی به طور قاطع حمایت می کنیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی، امروز (دوشنبه، ۲۵ آذرماه) در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با تبریک هفته پژوهش گفت: این نشست به منظور وفاق و همدلی و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر شرکت های پژوهشی و دانش‌بنیان برای استقلال بیشتر صنعت پتروشیمی برگزار شده است.

وی  افزود: فعالیت های ارزشی و مهم شرکت های فعال در زمینه تولید کاتالیست بر کسی پوشیده نیست و اقدام های انجام شده برای تامین کاتالیست های مورد استفاده در مجتمع های پتروشیمی می تواند مسیر توسعه این صنعت ارزش آفرین را شتاب بخشد.

محمدی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها  درسال های اخیر دستاورد های ارزشمندی را کسب کرده اند و باید به طور ویژه در حوزه کاتالیست ها با کمک و همکاری بیشتر تلاش کنیم تا به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی نسبت به صنایع نفت وگاز از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، افزود: براساس آمار جهانی، رشد تولید و مصرف در حوزه فرآورده‌های نفتی در دنیا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۳  درصدخواهد بود در حالی که این رقم در صنعت پتروشیمی ۳ تا ۳.۵ درصد خواهد بود بنابراین ۳ برابر صنعت نفت و پالایشگاهی توسعه دراین صنعت  خواهیم داشت.

وی به تولید ۹۰ نوع محصول پلیمری، شیمیایی و هیدروکربوری اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰ نوع پلیمر می‌شود که با ۳۲۰ گرید در بورس عرضه می‌شود که شرکت‌های مختلف در صنایع پایین دستی صنعت از گرید به گرید این محصولات استفاده می‌کنند.

محمدی ادامه داد: ارزش فروش کاتالیست در همه حوزه‌ها در دنیا هم‌اکنون سالانه حدود ۳۳.۵ میلیارد دلار است و از این میزان ۵۴ درصد به حوزه پالایش، پتروشیمی و پلیمری به ارزش ۱۸ میلیارد دلار تعلق دارد. سهم ایران از این رقم سالانه ۴۰۰ میلیون دلار است که سهم ۲.۲ درصدی این بازار را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که با تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌ها در کشور می‌توان از واردات جلوگیری و به درآمد کشور اضافه کرد گفت: 18 شرکت در حوزه کاتالیست در کشور فعال هستند و از ۴۰ نوع گروه کاتالیستی در صنعت پتروشیمی ، ۱۶ گروه در کشور تجاری‌سازی و بومی‌سازی شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: 9 نوع کاتالیست با تلاش پژوهشگران و کارشناسان توانمند ایرانی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه به رشد فناوری در دنیا باید روی ۱۵ نوع گروه کاتالیستی باقیمانده بیشتر کار شود زیرا جهان منتظر ما نمی‌ماند.

وی با بیان این که هم‌اکنون 56 مجتمع تولیدی با ظرفیت سالانه ۶۶ میلیون تن در کشور وجود دارد افزود: با بهره‌ برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ که جهش دوم صنعت خواهد بود تعداد مجتمع‌ها به ۸۳ و ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن می رسد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر توسعه متوازن و کیفی در صنعت پتروشیمی گفت: براساس اهداف برنامه‌ریزی شده ظرفیت این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه باید به سمت ساخت پلنت‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری‌های قابل قبول و تنوع محصول بالا با هدف پوشش بازار داخل و پس از آن صادرات حرکت کرد، تصریح کرد: مدیران شرکت‌های پتروشیمی باید ریسک استفاده از توان داخلی را بپذیرند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولیدکنندگان ایرانی کاتالیست حمایت می‌کند .

محمدی به سابقه طولانی و امکانات جذاب و پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران، اراک، ماهشهر و عسلویه اشاره و تاکید کرد: ما رقیب شما نیستیم؛ شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تمام امکانات در خدمت شماست و این راهبردی است که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید و پیاده‌سازی می‌ شود .

وی با بیان این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی فعالیتی موازی فعالیت تولیدکنندگان کاتالیست انجام نخواهد داد، گفت: این شرکت در بخش‌های پیچیده‌ تری که وارد نشده است مانند دانش‌های فنی فرآیندها کار خواهد کرد و باید بر این نکته تاکید کرد که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و تعامل با تولیدکنندگان کاتالیست است.

محمدی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه بستر سازی برای توسعه صنعت کاتالیست ها را دارای اهمیت می داند و در این راستا شرکت های فعال می توانند از امکانات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لزوم اعتماد مجتمع های پتروشیمی به کاتالیست های ایرانی اشاره و بیان کرد: باید شهامت ، شجاعت و ریسک پذیری مدیران مجتمع ها برای استفاده از کاتالیست های بومی تقویت شود و اعتماد سازی های متقابل ایجاد شود.

 به گزارش نیپنا، علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در سخنانی بیان کرد: این جلسه زمینه ساز همکاری های مشترک و آتی است و با توجه به اهمیت کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی ما آماده هرگونه همکاری و تعامل هستیم.

وی افزود: کاتالیست ها قلب شرکت های پتروشیمی هستند و دستاوردهایی که در چند سال گذشته  از سوی شرکت های داخلی به دست آمد نشان دهنده وجود زیرساخت های مطلوب برای بومی سازی کاتالیست در کشور است و امید است به سوی تجاری سازی کاتالیست های بیشتری حرکت کنیم.

 بر اساس این گزارش، در نخستین نشست هم اندیشی تولید کنندگان کاتالیست های صنعت پتروشیمی با مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، مدیرانجمن کاتالیست ایران و نیز مدیران عامل شرکت های دانش بنیان و تولید کننده کاتالیست به بیان دیدگاه ها، پیشنهاد ها و چالش ها به منظور افزایش همکاری ها ی همسو با توسعه صنعت در زمینه های مختلف پرداختند .

 

 

تعداد بازدید : ۳,۴۴۹