روزهای خوب پتروشیمی‌ها در بورس کالا

روزهای خوب پتروشیمی‌ها در بورس کالا
(شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸) ۱۱:۰۰

رشد همزمان حجم معاملات محصولات شیمیایی و پلیمرها در بورس کالا سبب شد تا جریان خوش‌بینی جدیدی به این بازار وارد شود.

به گزارش  خبرنگار نیپنا ،  هفته گذشته شاهد بودیم که حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا بیش از 9 درصد رشد کرد و موجب شد تا این حجم به بالای 62 هزار تن در هفته گذشته برسد که بیشترین حجم داد و ستد در 6 هفته اخیر است. این مطلب نشان می‌دهد که انتظار  یک جریان افزایشی در حجم داد و ستد پلیمرها را باید جدی گرفت آن‌هم در شرایطی که شواهد آن از هم‌اکنون در حال خودنمایی است.

این در حالی بود که حجم عرضه‌ها در بورس کالا نزدیک به 7 درصد کاهش یافت ولی حجم تقاضای کل از رشد 12.3 درصدی برخوردار شد که نشان می‌دهد روند کلی در بازار هنوز هم مثبت است. حجم تقاضای ثبت شده در هفته گذشته در بورس کالا کمتر از 83 هزار تن بود که بیشترین رقم ثبت شده در 6 هفته اخیر است.

همچنین شاهد بودیم که نزدیک به 73.5 درصد از عرضه‌های پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که بیشترین رقم ثبت شده در 7 هفته اخیر است. جرقه‌های مثبت رشد قیمت در بازار آزاد پلیمرها را هم باید جدی گرفت زیرا نشان می‌دهد که این بازار حتی در معاملات خارج از بورس هم رونق را حس کرده که محرک جدیدی برای رشد تقاضا در بورس کالا به شمار می‌رود.

بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا حتی بهتر از بازار پلیمرها ظاهر شد و شاهد رشد 43 درصدی حجم معامله این گروه کالایی به نسبت هفته قبل از آن بودیم. در هفته قبل 30 هزار و 360 تن از انواع ترکیبات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که بیشترین رقم از هفته منتهی به 12 اردیبهشت‌ماه تاکنون است. این رشد جدی حجم معاملات نشان از بهبود واقعی بازار برای صنایع میان دستی و پایین‌دستی در حوزه پتروشیمی دارد که احتمال واسطه‌گری و سفته‌بازی را به نسبت محدود کرده و از روزهای خوب تولید در این حوزه حکایت دارد. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها 10.4 درصد و حجم تقاضا در گروه شیمیایی‌های بورس کالا 34 درصد رشد کرده است که نشانه‌ای دیگر از بهبود واقعی در این بازار است.

تعداد بازدید : ۹۱۹