آمادگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از صنعت پتروشیمي

آمادگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۵۹

سردبیر کارگروه تجهیزات نفت و گاز مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر وجود آمادگی برای همکاری در صنعت پتروشیمی گفت: ۴۵ صندوق سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در کشور وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بر نیازهای مجتمع‌های پتروشیمی متمرکز کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حمزه حسنی امروز (چهارشنبه، 22 آبان ماه) در دومین روز از سی و یکمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی در معرفی بازیگران اکوسیستم نوآوری اظهار کرد: در شرایط جدید کشور باید به سمت اکوسیستم جدید حرکت کرد تا نیازهای کشور در داخل تولید شود که این موضوع تنها شامل محصولات های تک نمی شود.
وی افزود: منظور از نظام نوآوری فرآیندی است که دانش فنی در آن شکل می گیرد، بالغ و تبدیل به محصول یا خدمت قابل عرضه می شود که این نظام بازیگران مختلفی از جمله استارت آپ ها و کارآفرینان، مراکز شتاب دهی، صندوق های سرمایه گذاری ریست پذیر، نهادهای حاکمیتی، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و دانشگاهها دارد.
رئیس کارگروه نفت و گاز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه استارت آپ ها گروهی هستند که بر تجارت جدیدی کار می کنند که باید خلاقانه و قابلیت رشد بالا داشته باشد.
حسنی با اشاره به اینکه شکل‌گیری تیم، ایده، طراحی پایه و مفهومی، ساخت نمونه آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و تجاری مراحل شکل‌گیری کسب و کار است، تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها در ۴ مرحله نخست قرار می‌گیرند که نیاز به حمایت دارند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های استارت‌آپ در ایران بیشتر در حوزه IT شکل گرفته است، گفت: این شرکت‌ها در دنیا وارد فعالیت در صنایع و حوزه‌های مختلف شده‌اند.
حسنی با اشاره به اینکه پس از شکل‌گیری تیم فن‌آور، تعداد کسب ‌و کارهایی که شکل می‌گیرند و موفق می‌شوند ۱۰ در هزار است، افزود: احتمال موفقیت استارت‌آپ‌ها بسیار اندک است.
وی با بیان اینکه شرکت‌های شناب‌دهنده در این مرحله به کمک استارت‌آپ‌ها می‌آیند و گروه‌های فناور خوش آتیه را شناسایی می‌کنند، ادامه داد: این شرکت‌ها استارت‌آپ‌ها را آماده برای جذب سرمایه می‌کنند.
حسنی به وجود ۷۰ مرکز شتاب‌دهنده در کشور اشاره و اظهار کرد: می‌توان مسائل صنعت پتروشیمی را با این شرکت‌ها مطرح و آن‌ها را روی مجتمع‌ها متمرکز کرد.
وی گفت: ۴۵ صندوق سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در کشور وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بر نیازهای مجتمع‌های پتروشیمی متمرکز کرد.
حسنی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان هویت حقوقی مشخصی دارند، اظهار کرد: محصولاتی که به دلیل پیچیدگی فناوری قابلیت کپی‌برداری پایینی دارند و مستلزم وجود تیم تحقیق و است در حوزه این شرکت‌ها قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نهاد متولی شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری است، افزود: ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که از طریق این نهاد حمایت می‌شوند.

تعداد بازدید : ۱,۶۹۳