مدیرعامل پتروشیمی خارک:

آخرین وضعیت ساخت متانول دوم خارک/ جزئیات ساخت خط لوله جدید انتقال خوراک گاز

آخرین وضعیت ساخت متانول دوم خارک/ جزئیات ساخت خط لوله جدید انتقال خوراک گاز
(چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۰۷

مدیرعامل پتروشیمی خارک با اشاره به پیشرفت 30 درصدی ساخت فاز دوم متانول خارک با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 450 هزار تن محصول از آغاز ساخت خط لوله تامین خوراک این پتروشیمی از شبکه سراسری گاز تا سه ماه آینده خبر داد.

«غلامرضا امیر شقاقی» در حاشیه برگزاری سی و یکمین اجلاس مدیران مجتمع های تولیدی صنعت پتروشیمی که با شعار «رونق تولید، همگرایی و بالندگی» در مشهد مقدس برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار نیپنا درباره آخرین وضعیت پیشرفت ساخت فاز دوم متانول پتروشیمی خارک، گفت: هم اکنون پیشرفت ساخت این طرح جدید پتروشیمی به بیش از 30 درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی خارک با اعلام اینکه یکی از مهمترین مشکلات اجرای فاز دوم متانول خارگ تامین خوراک مورد نیاز این واحد بوده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت ساخت «ان.جی.ال» خارک در طول چند سال گذشته قراردادی با شرکت ملی گاز ایران برای تامین خوراک متان این طرح جدید پتروشیمی امضا شد.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت یک خط لوله حدود 60 کیلومتری برای اتصال پتروشیمی خارک به شبکه سراسری گاز در بوشهر، اظهار داشت: 26 کیلومتر از این خط لوله انتقال گاز دریایی و مابقی در خشکی احداث خواهد شد.
امیر شقاقی هزینه مورد نیاز برای ساخت این خط انتقال گاز را حدود 65 میلیون یورو برآورد کرد وافزود: مطالعات مهندسی و تعیین مسیر ساخت خط لوله آغاز شده و پیش بینی می کنیم ساخت خط لوله تا سه ماه آینده آغاز شود.
وی همچنین با اشاره به تامین برخی از تجهیزات فاز دوم متانول پتروشیمی خارک، توضیح داد: تاکنون کمپرسورها، ژنراتورها و برخی از اقلام خاص این طرح خریداری و وارد سایت پتروشیمی خارک شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی خارک هزینه سرمایه گذاری برای تکمیل فاز دوم متانول خارگ را حدود 400 میلیون یورو عنوان کرد و یادآور شد: این طرح در صورت ساخت از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 450 هزار تن محصول برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به آماده سازی مخازن اجرای این طرح، تاکید کرد: هم اکنون حدود 240 هزار تن ظرفیت برای ذخیره سازی متانول در خارک ایجاد شده و حتی بخشی از این ظرفیت قابلیت استفاده توسط سایر شرکت های پتروشیمی متانول ساز برای تنظیم بازار صادراتی وجود دارد.
گفتنی است، در شرایط فعلی پتروشیمی خارک از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 135 هزار تن متانول، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد برخوردار است.

تعداد بازدید : ۲,۹۱۲