الزام فروش محصولات پتروشیمی فقط در بورس

الزام فروش محصولات پتروشیمی فقط در بورس
(سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۹:۵۴

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است و طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود .

مرضیه طهماسبی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی امروز (سه شنبه، 21 آبان ماه) در سی و یکمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد: طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود به غیر از موارد استثنا که تأئیدیه کمیته تخصصی پتروشیمی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کمیته تخصصی پتروشیمی زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار است و مأموریت آن اعمال حاکمیت و تنظیم مقررات و مدیریت بازار محصولات پتروشیمی است، افزود: اهم مصوبات این کمیته حذف سقف رقابت، کاهش کارمزد معاملات بورس و ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی از سوی غیرتولیدکنندگان پتروشیمی است.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: تعیین و اعلام قیمت پایه در بورس، تعیین و اعلام قیمت دلاری و گمرک و تعیین قیمت تلفیقی از دیگر فعالیت این مجموعه است.

طهماسبی با بیان اینکه براساس تبصره یک ماده 5 دستورالعمل تنظیم بازار تعیین و اعلام کف عرضه، پایش بازار و کنترل عرضه و پایش برنامه زمانبندی تعمیرات اساسی انجام می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی واردات مواد دارای کمبود، کنترل صادرات و واردات و بررسی دلایل عدم رعایت کف عرضه از جمله اقداماتی است که انجام می شود.

به گفته رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، تأمین مالی خریداران محصولات پتروشیمی از بورس، انعقاد قراردادهای بلند مدت، هماهنگی تولید گریدهای مختلف بین تولیدکنندگان در یک گروه کالایی، رعایت مقادیر کف عرضه و پیشگیری از پیامدهای تعریزاتی، التزام به فروش تمامی فروش داخلی در بورس، ارتباط مستقیم سازمان ها و وزارتخانه های مختلف با شرکت های پتروشیمی و بدون هماهنگی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ... از جمله چالش های پیش رو است.

تعداد بازدید : ۱,۵۴۳