صنعت پتروشیمی ایران تجلی خلق ارزش از منابع موجود در کشور

صنعت پتروشیمی ایران تجلی خلق ارزش از منابع موجود در کشور
(چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸) ۱۸:۱۵

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی پایدار وجذاب نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور دارد و با بهره گیری از منابع موجود در مسیر توسعه خلق ارزش می کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی معاون وزیرنفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر امروز چهارشنبه(17 مهرماه) درآیین اختتامیه پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در مورد منابع مورد نیاز صنعت پتروشیمی و ارزش های خلق شده توسط آن درکشور اظهارکرد : صنعت پتروشیمی یک صنعت پایدار و جذاب است که نقش دوم در نظام اقتصادی کشور را بر عهده دارد و توسعه آن سبب جهش در بنگاه های کوچک و بزرگ و ایجاد اشتغال بیشتر در صنایع پایین دست پتروشیمی فراهم خواهد کرد.
وی در مورد منابع مورد نیاز صنعت پتروشیمی گفت: منابع صنعت پتروشیمی شامل خوراک، آب و برق به عنوان منابع محیطی است، صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۶۶ میلیون تن دارای آرمان هایی چون تولید محصول و ارز آوری در بخش صادرات است ودر نظام اقتصادی کشور به لحاظ ارز آوری بعد از صنعت نفت نقش اول را بر عهده دارد.
محمدی افزود: در حال حاضر صنعت پتروشیمی سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک در سال معادل۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام از صنعت نفت و گاز دریافت می کند که از این میزان ۷۰ درصد از پالایشگاه های گاز ، ۲۰ درصد از واحد های NGL و ۱۰ درصد خوراک از پالایشگاه های نفت دریافت می کند .
معاون وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر ۵۶ مجتمع فعال وجود دارد که ۳۳ میلیون تن خوراک دریافت می کند و با تحقق جهش دوم تعداد مجتمع های صنعت پتروشیمی به ۸۳ مجتمع می رسد که میزان خوراک دریافتی به ۶۲ میلیون تن در سال معادل ۱ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش خواهد یافت و در سال ۱۴۰۴ تعداد مجتمع ها به ۱۰۹ مجتمع خواهند رسید که این مجتمع ها به ۷۴ میلیون تن خوراک در سال معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز نیاز خواهد داشت. این میزان نشانگر گذر صنعت از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده است.
محمدی افزود: با توجه به اینکه خوراک گازی برای صنعت پتروشیمی در دسترس است میزان خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۷۷ درصد گاز است و ۲۳ درصد خوراک مایع شامل محصولاتی مانند نفتا و نفت سفید خواهد بود. در سال ۱۴۰۴ میزان نیاز به خوراک گازی ۸۶ درصد و خوراک مایع ۱۴ درصد می باشد البته استراتژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح هایی مبتنی بر خوراک ترکیبی است که ضمن اقتصادی بودن در تکمیل زنجیره ارزش تا محصولات صنایع پایین دست پتروشیمی پیشروی کند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد میزان استفاده صنعت پتروشیمی از منابع آبی کشور گفت: سالانه در مجموع ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب در کشورمصرف می شود که از این میزان ۹۱ درصد در کشاورزی، ۷.۳ درصد استفاده خانگی و ۱.۴ درصد در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که سهم صنعت پتروشیمی ۰.۳ درصد معادل ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف آب در عسلویه ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که از خلیج فارس تامین می شود که ۵۰ درصد از حجم مصرف صنعت پتروشیمی تشکیل می دهد ومیزان مصرف هاب ماهشهرنیز ۳۴ درصد معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب است. اما استفاده صنعت پتروشیمی از مخازن و منابع داخلی ۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۰.۰۵ درصد از منابع آبی داخل کشور است و معادل ۱۷ روز مصرف آب شهر تهران است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد میزان استفاده صنعت پتروشیمی از منابع الکتریسیته نیزگفت: در منطقه ماهشهر پتروشیمی فجر ۱ و ۲ تامین کننده یوتیلیتی مجتمع های منطقه و در منطقه عسلویه پتروشیمی مبین و دماوند تامین کننده برق مجتمع های پتروشیمی است. در مجموع ۱۹۰۰ مگاوات برق در صنعت پتروشیمی تولید می شود که از این میزان ۱۶۴۰ مگاوات توسط پتروشیمی ها مصرف و الباقی آن به شبکه برق کشور ارسال می شود.
محمدی در مورد ارزش های ایجاد شده در صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد که SME ها یا بنگاه های کوچک و بزرگ یکی از جنبه های مورد بررسی است از ۸.۵ میلیون تن محصول تولیدی صنعت پتروشیمی که در بازارداخل عرضه می شود ۴.۹ میلیون تن در سال در بورس عرضه می شود که ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی از ۱۰ صنایع مختلف مانند نساجی، چسب، رنگ، پلیمر از این محصولات استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: ۵۶ مجتمع و ۵۳ طرح فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد که این پروژه هاتا پایان سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهد شد که ۱۰۸ هزار نفر به طور مستقیم در این مجتمع ها و طرح ها مشغول به کار هستند و در حال حاضر در 56 مجتمع موجود ،76 هزار نفر به طور مستقیم کار می کنند و این بدان معنا است که به ازای یک میلیون تن ظرفیت موجودصنعت پتروشیمی، هزار نفر مشغول به کار هستند. از طرفی در ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ در صنایع پایین دست پتروشیمی، ۸۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند یعنی به ازای هر یک میلیون تن محصولی که از صنعت پتروشیمی دریافت می کنند ۱۷۰ هزار شغل مستقیم در پایین دست صنعت پتروشیمی ایجاد می شود که نشان دهنده پتانسیل بالای این صنعت در ایجاد اشتغال است.
وی در مورد ارزش صنعت پتروشیمی در کشاورزی گفت: کل میزان کود مورد نیاز صنعت کشاورزی ۳.۲ میلیون تن در سال است که ۲.2 میلیون تن معادل ۷۲ درصد آن توسط پتروشیمی ها تامین می شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی ۸۳ مجتمع با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن در سال خواهد داشت که حجم سرمایه گذاری کل از ۵۳ میلیارد دلار در شرایط کنونی به ۷۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت .
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ نیز تعداد مجتمع به ۱۰۹ و ظرفیت تولید ۱۳۳ میلیون تن در سال و حجم سرمایه گذاری کل تجمعی ۹۳ میلیارد دلار خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱,۵۵۲