توسعه موفقیت آمیز سیستم جمع آوری زباله های پلاستیکی اقیانوس ها

توسعه موفقیت آمیز سیستم جمع آوری زباله های پلاستیکی اقیانوس ها
(شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۲۵

سیستم جدید افزون بر جمع آوری زباله های پلاستیکی قابل مشاهده با چشم و تورهای بزرگ صیادی پنهان توانسته است به طور موفقیت آمیزی مایکرو پلاستیک هایی تا ابعاد یک میلی متر را نیز به دام اندازد.

  به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی عریبین ایندستری (arabianindustry)، سازمان غیر انتفاعی هلندی ذی اوشن کلین آپ (The Ocean Cleanup) که بر روی توسعه فناوری های جمع آوری زباله های پلاستیکی از اقیانوس ها مطالعه می کند، به تازگی اعلام کرد: جدیدترین نمونه اولیه سیستم تمیز کننده اقیانوس (ocean cleanup prototype system) این سازمان، موسوم به سیستم بی/001 (System 001/B)، با موفقیت کامل در حال گرفتن و جمع آوری خرده پلاستیک ها است.

یکسال پس از اجرای عملیات آزمایشی، مهندسان این سازمان موفق شدند یک سیستم مستقل (self-contained system) را در زباله دان بزرگ اقیانوس ارام (Great Pacific Garbage Patch) توسعه دهند که با استفاده از نیروهای طبیعی اقیانوسی به صورت انفعالی به جمع آوری و متمرکز سازی زباله های پلاستیکی می پردازد.

موفقیت اخیر، مهمترین اصل پاکسازی را که نخستین بار بوین اسلت، بنیان گذار و مدیر عامل این سازمان، در اکتبر سال 2012 میلادی در یک کنفرانس تی ای دی اکس (TEDx conference) مطرح کرد، تایید می کند.

سیستم بی/001 که در ماه ژوئن از ونکوور آغاز به کار کرد، دومین تلاش سازمان ذی اوشن کلین آپ برای اثبات تئوری جمع آوری زباله خود از زباله دان بزرگ اقیانوس آرام است. ناحیه یادشده بزرگترین محل تجمع پلاستیک در اقیانوس های جهان است.

علاوه بر جمع آوری زباله های پلاستیکی قابل مشاهده با چشم و تورهای بزرگ صیادی پنهان (ghost nets)، این سیستم توانسته است به طور موفقیت آمیزی مایکرو پلاستیک هایی (microplastics) تا ابعاد یک میلی متر (1mm) را نیز به دام اندازد. موفقیتی که شگفتی تیم طراح را به همراه داشت.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۲۵۹