ارزش تولیدات پتروشیمی به 37 میلیارد دلار می رسد

ارزش تولیدات پتروشیمی به 37 میلیارد دلار می رسد
(یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۱۰

وزیر نفت گفت: تولید واحد های پتروشیمی از 65 میلیون تن سال 96 به 130میلیون تن در سال 1404 و ارزش تولیدات از 17 میلیارد به37 میلیارد دلار می رسد که مصداق جلوگیری از خام فروشی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران افزود: برای جلوگیری از خام فروشی در پالایشگاه ها نیز بالاترین کاری که انجام می شود توسعه پالایشگاه های سیراف با ظرفیت 360 هزار بشکه است و به معنای واقعی تکمیل زنجیره پتروپالایشی است. در مرحله اول 8 میلیون تن نفتا تولید می کنند که خوراک واحدهای الفینی است و در عسلویه واحدهای پتروشیمی تکمیلی ایجاد خواهد شد زیرا سرمایه گذارن حرفه ای هستند و در پتروشیمی منافع دارند و زنجیره تکمیل خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه فروش خوراک به مجتمع های پتروشیمی بر اساس قانون به صورت دلاری انجام می شود، ادامه داد: اگر اجازه فروش و صادرات آزاد در بورس یه مجتمع ها داده می شود باید خوراک نیز به صورت دلاری محاسبه شود و نباید این بازی را بهم زد زیرا اگر دولت بخواهد محصولی را یارانه ای بدهد باید یارانه ان را به شرکت های خصوصی بپردازد.
وی افزود: بنابراین پتروشیمی ها باید در قواعد اقتصادی و رقابتی عمل کنند و شورای رقابت نیز رگولاتور است تا انحصار نداشته باشند و در حق مصرف کننده اجحاف نشود.
زنگنه تاکید کرد: حالا چرا تعداد خصولتی ها زیاد است ربطی به وزارت نفت ندارد زیرا ما نیز با آن شیوه خصوصی سازی موافق نبودیم اما اکنون کاری نمی توان کرد. .
وی افزود: برای رونق صنعت پتروشیمی لازم است تا صنایع پایین دستی توسعه پیدا کند با این حال در صورت توسعه نیز باز هم نیازمند پیدا کردن بازارهای صادراتی هستیم.

حمایت وزارت نفت از استارتاپ ها

زنگنهدر مورد حمایت از استارتاپ ها افزود: از تجارب معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و بقیه شتاب دهنده و استارتاپ ها استفاده می کنیم و تک روی نخواهیم داشت. البته نباید اتفاقی بیافتد به کمک ها معتاد شوند. این نمونه را از دنیا گرفتیم کمک می شود اما روش و رویه خاص خودش را خواهد داشت.
وزیر نفت در مورد خبری مبنی بر آلودگی گوگرد بنزین در تهران نیز گفت: گزارشی از سازمان محیط زیست ندیدم و عده ای دیگر این موضوع را اعلام می کنند . در همین مورد امروز هم با رئیس سازمان محیط زیست صحبت می کنم تا مشخص شود این گزارش بر چه اساسی بوده است.
زنگنه در واکنش به خبری مبنی بر حضور وی در هیات مدیره هپکو بعد از خصوصی سازی نیز گفت: دروغ هایی در مورد هپکو عنوان شده و مشخص نیست چه نیتی دارند . اگر دروغ گفتن مالیات داشت دولت بیشتر از درآمد نفت از آن کسب درآمد می کرد.
وی تاکید کرد: هر وقت وزارت نفت در افکار عمومی مقبول می شود عده ای شایعات پخش می کنند که وزارت نفت را اذیت کنند .

تکمیل زنحیره ارزش با رونق پتروپالایشگاه ها

وزیر نفت به حمایت از توسعه پتروپالایشگاه ها اشاره کرد و افزود: اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند و منابع در اختیار داشته باشد از آن حمایت می کنیم . به تازگی نیز قانونی در مجلس تصویب شده که آیین نامه اجرایی ان تدوین و به دولت فرستاده شده و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و در همان قالب حمایت می کنیم.
وی تاکید کرد: در دوروز اخیر اتفاق جدید در صنایع نفت و گاز ایران دیده نشده است و آمادگی خوبی داریم. ما اکنون آمادگی داریم و سیستم های کشور هوشیار است تا جلوی این حملات را بگیرند و کارهای لازم انجام شده است.
به گفته وزیر نفت صفر شدن فلرینگ به طور جدی دنبال می شود و عمده گازهای جمع آوری شده نیز به تامین خوراک پتروشیمی منجر خواهد شد البته فلر عسلویه فلر تنظیم پالایشگاه است و به مرور به حداقل استاندارد می رسد.
وزیر نفت تحریم ها را ضد بشریت و ضد محیط زیست دانست و گفت: زیرا اجازه نمی دهد دستگاه هایی که مانع از سوزاندن گوکرد وگازهای غیر استاندارد می شود را وارد کنیم و این در حالی است که این دستگاه ها را خریده و پول آن را پرداخت کرده ایم. به همین دلیل است که می گوییم تحریم ها ملت ایران را هدف قرار داده و هم ضد بشری است و به جنایت علیه بشرتبدیل می شود.

تعداد بازدید : ۱,۰۶۷