فراز و فرود معامله محصولات پلیمری در بورس کالا

فراز و فرود معامله محصولات پلیمری در بورس کالا
(شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷) ۰۹:۴۹

پس از 4 هفته طولانی ، در هفته گذشته التهاب خرید پلیمرها در بورس کالا اندکی فرونشست و می‌توان گفت که عقلانیت بیشتری در این بازار خودنمایی کرده که می‌تواند برای بازار مفید واقع شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا کاهش نزدیک به 23 درصدی حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته به این معنی بود که بازار از رکورد پیشین خود یعنی همان رکورد 76 هزار تنی که بالاترین رقم معاملاتی از اواخر سال 94 تاکنون بوده فاصله گرفته ولی هنوز هم این رقم مطلوب و حتی جذاب به شمار می‌رود. در هفته گذشته شاهد بودیم که در بورس کالا 58 هزار و 802.5 تن از انواع پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت اگرچه به نسبت متوسط امسال نزدیک به 1 درصد کمتر است. این در حالی است که همین رقم معاملاتی حتی 12 درصد بالاتر از متوسط معاملات سال گذشته بوده که در کل از قابل قبول بودن این بازار حکایت دارد.
حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن نزدیک به 14 درصد کاهش یافته است و البته در همین مدت حجم تقاضا نیز افتی 30 درصدی را تجربه کرد. این وضعیت به این معنی است که التهاب خرید به شدت در این بازار کاهش یافته و همچنین جذابیت عرضه‌ها و حجم عرضه گریدهای جذاب تضعیف شده است. این وضعیت عمومی به معنی کاهش جذابیت خرید است یعنی بازار به شیوه‌ای رفتار می‌کند که گویی شاهد اشباع خرید در صنایع تکمیلی و حتی تجار و واسطه‌ها هستیم. البته نیمه‌تعطیل بودن هفته گذشته نیز به کاهش جذابیت خرید کمک کرد ولی واقعیت‌های بازار در هفته جاری خودنمایی می‌کند زیرا به احتمال قوی حجم عرضه‌ها تقویت خواهد شد و یا حضور فعالان بازار در هر دو بخش عرضه و تقاضا نیز گسترش می‌یابد.
نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد که اغلب معامله‌گران از احتمال رشد قیمت‌های پایه با اهرم دلار نیمایی خبر می‌دهند اگرچه تا زمان اعلام رسمی این نرخ توسط دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی داشت. در هر حال رشد احتمال قیمت‌های پایه به معنی افزایش جذابیت عرضه در بورس کالا خواهد بود و ممکن است این جذابیت حجم بالاتری از تقاضا را به سمت بورس کالا جلب کند.
دورنمای بازار بعد از چند هفته معاملاتی گسترده اندکی مبهم به نظر می‌رسد زیرا بخش مهمی از نیاز بازار تاکنون تأمین شده و موجودی انبارها به نسبت بالاست. این مطلب به این معناست که آینده بازار را باید در ابتدا از مسیر حجم عرضه‌ها تعقیب کرد زیرا تنها عرضه‌های پرحجم و جذاب خواهد بود که می‌تواند از بازار محصولات پتروشیمی و صنایع تکمیلی حمایت کند.
بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته اما با آرامش بیشتری همراه بود و حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن تنها نیم درصد کاهش یافت. افزایش نزدیک به 3 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا البته در حالی به ثبت رسید که حجم تقاضا رشدی 2 درصدی داشت ولی در کنار این موارد شاهد کاهش اندک حجم معاملات بودیم. این مطلب نشان می ‌دهد که اغلب تقاضا به سمت گروه‌های کالایی جذاب متمایل شد ولی در کل این وضعیت برای بازار در هفته‌ای نیمه تعطیل منطقی و مطلوب به شمار می‌رود.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۶