افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا

افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا
(شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷) ۱۴:۱۷

رشد مطلوب و افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا سیگنال مثبتی بود که امیدواری به تقویت حجم تولید در صنایع پتروشیمی را در زنجیره تولید و واحدهای تکمیلی تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته به بیش از 52 هزار تن رسید که نشان می‌دهد یک فاز رونق شکننده در بازار این محصول ایجاد شده است. کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا در کنار افزایش محسوس حجم عرضه‌های جذاب را می‌توان دو داده اصلی برای حمایت از حجم معاملات به شمار آورد. این در حالی است که رشد نسبی قیمت نفت خام و احتمال افزایش قیمت‌های پایه با اهرم ارزی دیگر سیگنالی بود که خریداران را به خرید بیشتر ترغیب کرد.

بر اساس این گزارش دراین هفته شاهد بودیم که حجم تقاضای پلیمرها نزدیک به 32 درصد در بورس کالا افزایش یافت که یک داده مهم و مؤثر به شمار می‌رود. انتظار برای پایان زمان اورهال برخی از شرکت‌های پتروشیمی در کنار جذابیت بالای برخی از عرضه‌ها موجب شد تا وضعیت معاملات بهبود یابد و البته چندین رقابت مهم در بازار به ثبت رسید. در هفته گذشته حجم تقاضا به بیش از 84 هزار تن رسید که بالاترین تقاضای ثبت شده در 7 هفته اخیر است. از سوی دیگر حجم معاملات مچینگ هم افزایش یافت که در نهایت به تقویت حجم داد و ستد منجر شد.

بورس کالا در هفته گذشته شرایط بهتری را برای تقویت حجم داد و ستد در بورس کالا پدید آورد تا جایی که سهمیه‌های خرید در چارچوب سامانه بهین‌یاب افزایش یافت و خریداران برای خرید بیشتر آزادی عمل بالاتری داشتند. این داده هم در نهایت به رشد حجم معاملات و جذابیت خرید کمک کرد اگرچه افزایش عرضه‌های جذاب شاید مهمترین دلیل افزایش حجم تقاضا در بورس کالا برای گریدهای مشخصی بود.

در بازار داخلی اما شرایط متفاوتی حکمفرما بوده و هست. قیمت‌ها در هفته گذشته در یک مسیر نزولی نوسان کرد که هم نشان‌دهنده پایین بودن تقاضای واقعی و هم به دلیل تأثیرپذیری بازار از قیمت‌های پیشنهادی در بورس کالا بود. کاهش قیمت‌های پایه در ابتدای هفته گذشته سیگنال رسمی و مشخصی به بازار ارائه کرد و خریداران به این نتیجه رسیدند که امکان خرید با قیمت‌های پایین‌تر در بورس کالا وجود دارد بنابراین تلاش کردند تا خریدهای خود را از بورس کالا انجام دهند که این بار حتی خرید با تسهیلات بیشتری در مورد سهمیه‌ها روبه‌رو شده بود.

در هفته گذشته حجم عرضه‌ها کمتر از 12 درصد رشد کرد ولی تقاضا افزایشی نزدیک به 32 درصد داشت که در نهایت رشد حجم معاملات 27 درصدی را به ثبت رساند. این وضعیت نشان می‌دهد که افزایش تقاضا محرک اصلی در رشد حجم معاملات بود.

تعداد بازدید : ۱,۶۱۴