همزمان با افزایش تولید خوراک‌های گازی؛

ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» به «پلی‌پروپیلن» تغییر آرایش می‌دهد

ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» به «پلی‌پروپیلن» تغییر آرایش می‌دهد
(شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷) ۰۹:۵۱

همزمان با آغاز شمارش معکوس برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست، رویکرد بزرگترین نمایشگاه پتروشیمی ایران و خاورمیانه از پلی اتیلن به پروپیلن و پلی‌پروپیلن با هدف تکمیل زنجیره ارزش انواع خوراک‌های گازی تغییر کرده است.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، نیم نگاهی به تاریخچه نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پلاست نشان می دهد که اولین دوره بزرگترین گردهمایی صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی کشور و منطقه خاورمیانه آذر ماه 1381 در تهران با رویکرد توسعه پلی‌اتیلن محور صنعت پتروشیمی برگزار شد.
به عبارت دیگر همزمان با برنامه‌ریزی برای ساخت خط اتیلن غرب و اجرای طرح‌های جدید پلی اتیلنی در غرب و شمال غرب کشور و احداث چندین طرح جدید تولید گریدهای متنوع انواع پلی اتیلن سبک و سنگین، اولین دوره نمایشگاه ایران پلاست از یک سو با هدف معرفی برنامه‌های جدید توسعه پلی‌اتیلن محور صنعت پتروشیمی و از طرف دیگر تکمیل زنجیره های ارزش محصولات پلی اتیلنی با رونق و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار شد.

در طول بیش از یک دهه گذشته تاکنون بخش عمده ای از طرح‌های پلیمری که در مدار بهره برداری قرار گرفتند همچون پتروشیمی جم، پلیمر آریا ساسول، مهر، لاله، پلیمر کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، مهاباد و ... همگی مجتمع هایی با ظرفیت بالای تولید محصولات پلی اتیلنی در صنعت پتروشیمی کشور بودند.

با برگزاری یازده دوره از نمایشگاه‌های ایران و پلاست و افزایش ظرفیت تولید محصولات پلی‌اتیلنی در صنعت پتروشیمی حالا با توسعه پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید انواع خوراک‌های گازی همچون اتان، پروپان و متان و به تبع آن متانول، نگاه توسعه صنعت پتروشیمی از «پلی‌اتیلن» به «پروپیلن» و «پلی‌پروپیلن» تغییر کرده است.

توسعه پتروشیمی ایران «پلی‌پروپیلن» محور شد

در شرایط فعلی ظرفیت تولید انواع محصولات پلی‌اتیلنی ایران (بدون احتساب پتروشیمی آلیانس) حدود چهار میلیون و 810 هزار تن در سال بوده که با بهره برداری از پتروشیمی میاندوآب تا اواسط سال آینده این ظرفیت به مرز پنج میلیون تن در سال افزایش می یابد.

با افزایش ظرفیت تولید محصولات پلی‌اتیلنی در طول بیش از یک دهه گذشته تاکنون با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و چندین طرح جدید پالایش گاز همچون پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، پالایشگاه سپهر پارسیان، پتروپالایش کنگان و طرح های جدید NGL ظرفیت تولید انواع خوراک های گازی مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل متان، پروپان و اتان با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.

همسو با افزایش ظرفیت تولید انواع خوراک های گازی هم سیاست‌های توسعه صنایع پتروشیمی در تولید محصولات پلیمری از پلی‌اتیلن به پروپیلن و پلی‌پروپیلن تغییر کرده به طوری که هم اکنون اجرایی طرح‌های PDH/PP، GTPP، MTO، MTP و ... با هدف تکمیل زنجیره ارزش پروپان، متان و اتان و تولید پروپیلن و سپس تکمیل زنجیره پروپیلن به ویژه با تولید گریدهای جدید پلی پروپیلنی به عنوان یک برنامه اولویت دار در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان تنها متولی حاکمیتی توسعه صنعت پتروشیمی قرار گرفته است.

هم اکنون ظرفیت تولید خوراک متان صرفا در حوزه پارس جنوبی به مرز 600 میلیون مترمکعب در روز رسیده و با افزایش ظرفیت تولید متان ساخت و بهره برداری از طرح های جدید متانول هم در دستور کار قرار گرفته به طوری که هم اکنون ظرفیت تولید متانول ایران حدود هفت میلیون تن (با احتساب پتروشیمی مرجان) در سال بوده که با بهره برداری از 10 تا 12 طرح جدید شامل پتروشیمی کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر، سبلان، دی پلیمر آریا، آپادانا خلیج فارس، دنا، کیمیا پارس خاورمیانه و ... ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از 20 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

افزایش ظرفیت تولید متانول بهترین فرصت به منظور تکمیل زنجیره ارزش متان و متانول با اجرای طرح هایی همچون GTPP و تولید محصولات استراتژیک و پر طرفداری همچون پلی‌پروپیلن است.

در کنار ظرفیت بالا تولید خوراک متان و متانول، تولید پروپان هم در صنعت گاز کشور و به ویژه با توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در طول چند سال گذشته تاکنون با افزایشی قابل توجه همراه شده به طوری که هم اکنون ظرفیت تولید این خوراک گازی در حوزه پارس جنوبی و برخی از مجتمع‌های پتروشیمی همچون بندرامام، پارس و ... از مرز 11 میلیون تن در سال عبور کرده که با تکمیل فازهای در دست ساخت پارس جنوبی و طرح های جدید پالایش گاز این ظرفیت به زودی به بیش از 18 میلیون تن در سال می رسد.

افزایش تولید پروپان فرصتی طلایی برای تکمیل زنجیره ارزش این محصول گازی با اجرای پروژه‌های PDH/PP بوده که به اعتقاد کارشناسان به مراتب هزینه سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژیکی کمتری نسبت به اجرای طرح‌های GTPP دارد.

در حال حاضر ظرفیت تولید پلی پروپیلن به عنوان یک محصول با تقاضای بالا در صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور کمی بیشتر از یک میلیون تن در سال بوده که با توجه به برنامه ریزی‌های کلان برای افزایش ظرفیت تولید این محصول پلیمری، پیش بینی می شود در قالب یک برنامه توسعه‌ای 10 ساله ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن در صنایع پتروشیمی ایران با افزایشی چهار برابری همراه شود.

ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» به «پلی‌پروپیلن»تغییرآرایش می‌دهد

با برنامه ریزی به منظور افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلن و تغییر نگاه توسعه صنعت پتروشیمی، آرایش نمایشگاه ایران پلاست هم از پلی اتیلن به پلی‌پروپیلن تغییر می کند تا زمینه به منظور انتقال دانش و تکنولوژی، جذب سرمایه، تکمیل بیشتر زنجیره های ارزش با احداث واحدهای جدید در صنایع پائین دستی و تکمیلی و توسعه بازارهای مصرف داخلی و صادراتی فراهم شود.

بر این اساس دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست دوم تا پنجم مهر ماه امسال در کنار ماموریت‌های سنتی همچون توسعه بازارهای صادراتی، بهبود فضای کسب و کار صنایع تکمیلی پتروشیمی با رویکرد «کسب و کار جهانی» حالا یک هدف بزرگتر را با رویکرد تغییر آرایش فعالان صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی آن از پلی‌اتیلن به پلی‌پروپیلن را در دستور کار قرار داده است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست بهترین فرصت بوده تا تمامی فعالان و ذی نفعان صنعت پتروشیمی کشور برنامه ریزی‌ جدیدی را با بر اساس رویکرد و سیاست‌های توسعه پلی‌پروپیلن محوری پتروشیمی را اولویت قرار بدهند که در این صورت علاوه بر تکمیل زنجیره‌های ارزش و کاهش خام فروشی، زمینه اشتغالی پایدار و مولد هم در این صنعت ارزش آفرین فراهم خواهد شد.
گفتنی است، دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهرماه1397درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهرا ن درچهارگروه مواداولیه،کالاهای ساخته ونیمه ساخته شده،ماشین آلات وتجهیزات وخدمات برگزارخواهد شد.

تهیه کننده: محمد علی زمانخانی

تعداد بازدید : ۲,۶۱۵