همزمان با افزایش تولید اتان پارس جنوبی؛

مجوز افزایش 30 درصدی ظرفیت تولید اتیلن صادر شد

مجوز افزایش 30 درصدی ظرفیت تولید اتیلن صادر شد
(چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷) ۱۴:۰۰

همسو با افزایش ظرفیت تولید اتان پس از بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوزی برای افزایش زودهنگام تولید اتیلن در مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه صادر کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، همزمان با آهنگ توسعه و بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت تولید اتان به عنوان خوراک استراتژیک صنایع پتروشیمی با افزایشی قابل توجه همراه شده است.
وزیر نفت در شهریور ماه امسال با ارائه گزارش عملکردی درباره جهش تولید و عرضه اتان، (در حاشیه افتتاح رسمی سه پروژه پتروشیمی) اعلام کرد: مقدار اتان مصرفی صنایع پتروشیمی در دولت ‌یازدهم ودوازدهم به دنبال راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی روندی افزایشی داشته، بطوریکه کل تولید اتان در سال 1392 از 3 میلیون و 800 هزارتن به بیش از 6 میلیون تن تا پایان سال ۹۶ افزایش یافته است.
در شرایط فعلی، ظرفیت تولید اتان در پالایشگاههای پارس جنوبی به حدود 6 میلیون تن در سال رسیده که با احتساب تولید اتان در دو مجتمع پتروشیمی پارس و فرآورش بندرامام این ظرفیت تا پایان سال به حدود هشت میلیون در سال افزایش می یابد.
علاوه بر این روند ساخت طرح های تولید اتان در صنعت گاز نشان می دهد که با توجه به پیشرفت ساخت بین 65 تا 100 درصدی پروژه هایی همچون فاز اول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه 850 هزار تن اتان، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت سالانه 1.5 میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر با ظرفیت 1.3 میلیون تن و طرح اتان ریکاوری پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی (پتروپالایش کنگان) دست کم از محل راه اندازی و بهره برداری این پروژه ها در طول سال 98 و 99 بالغ بر پنج میلیون و 350 هزار تن دیگر به ظرفیت تولید خوراک اتان پتروشیمی ها افزوده خواهد شد.
این درحالی است که بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران تا پایان امسال چهار طرح جدید پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای 13، 22، 23 و 24 این میدان مشترک گازی با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن اتان در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد و از طرح هایی همچون فاز 14 پارس جنوبی، پالایشگاه گاز یادآوران (ان. جی. ال 3200) با ظرفیت تولید سالانه 1.7 میلیون تن اتان، ان جی ال 3100 دهلران با ظرفیت تولید سالانه 1.3 میلیون تن اتان به عنوان دیگر طرح های افزایش تولید این محصول استراتژیک گازی تا پیش از سال 1400 هستند.
به عبارت ساده تر، ظرفیت تولید خوراک اتان پتروشیمی ها از 8 میلیون تن فعلی، در سال 98 به 12.7 میلیون تن و در سال 99 به 17.6 میلیون تن می رسد.
در واقع، این ظرفیت قابل قبولی برای تامین نیاز صنایع پتروشیمی اتان محور شده که قطعا خیال سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی صنعت پتروشیمی برای تامین خوراک پایدار در بلندمدت را راحت خواهد کرد.
مجوز افزایش زودهنگام تولید اتیلن در صنایع پتروشیمی
به گزارش نیپنا، همسو با اجرای برنامه های کلان وزارت نفت به منظور افزایش ظرفیت تولید خوراک اتان صنایع پتروشیمی، هم اکنون دو اقدام کوتاه مدت و میان مدت به منظور تکمیل حلقه اول زنجیره ارزش اتان با تولید اتیلن و سپس تکمیل سایر زنجیره های ارزش محصولات اولفینی در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان حاکمیتی صنعت پتروشیمی کشور قرار گرفته است.
در حال حاضر با راه اندازی واحدهایی در پتروشیمی شازند، تبریز، بندرامام، مارون، امیرکبیر، پلیمرآریاساسول، جم، مروارید و کاویان عملا دوره عرضه قطره چکانی خوراک به پتروشیمی ها به پایان رسیده است.
در این بین، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور بهینه از خوراک اتان تولیدی پارس جنوبی و کارخانه های ان. جی. ال، مجوزهایی برای ساخت 6 طرح جدید تولید اتیلن شامل فاز دوم پتروشیمی بوشهر، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، پتروشیمی کیان، گچساران، فیروزآباد و اولفین هفده ام (دهلران) صادر کرده که از این طرح ها پتروشیمی ایلام و پتروشیمی گچساران تا سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرند.
علاوه بر این شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوزهایی به منظور افزایش ظرفیت تولید اتیلن در صنایع پتروشیمی مستقر در عسلویه شامل کاویان، مروارید، جم و پلیمر آریا ساسول صادر کرده که با انجام اقداماتی از جمله تغییر آرایش کوره ها و ... ظرفیت تولید اتیلن در این پتروشیمی ها بین 10 تا 30 درصد در مدت زمان کوتاهی افزایش می یابد.
«علی محمد بساق زاده» در گفتگو با نیپنا با اشاره به صدور مجوزهایی برای چهار شرکت پتروشیمی کاویان، مروارید، جم و پلیمرآریاساسول به منظور افزایش تا سقف 30 درصدی ظرفیت تولید اتیلن،گفت: قرار است آریاساسول 10 درصد افزایش تولید اتیلن را تا سال آینده و 20 درصد باقی را در دو سال آینده انجام دهد.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود:پتروشیمی مروارید هم برای انجام مهندسی افزایش 30 درصدی تولید اتیلن برنامه ریزی کرده که تا پایان سال آینده یا اوایل سال 99 افزایش تولید در این مجتمع پتروشیمی قابل دسترس است.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه افزایش 10 درصدی تولید در پتروشیمی کاویان، اظهار داشت: پتروشیمی جم هم افزایشی حدود 20 درصدی را در دستور کار قرار داده است.
وی، تاکید کرد: بنابراین تا پروژه های زنجیره پتروشیمی به سرویس می آیند، این پروژه هابتوانند بک آپ آنها بوده و از مازاد اتیلن استفاده کنند ضمن آنکه تسریع در راه اندازی فاز دوم پتروشیمی ایلام با هدف تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن در برنامه است.
در مجموع پیش بینی می شود، در صورت تحقق برنامه های کوتاه و میان مدت افزایش ظرفیت تولید اتیلن تولید این محصول مادر که می تواند تکمیل کننده زنجیره های ارزش محصولات مختلف پلیمری باشد با افزایشی حدود دو برابری در سال افزایش یابد تا تراز تولید و مصرف اتیلن هم در صنعت پتروشیمی مثبت باشد.

تهیه کننده: محمد علی زمانخانی


تعداد بازدید : ۲,۸۴۶