مدیر عامل شرکت شیمی بافت:

وضعیت شرکت شیمی بافت مطلوب است /سال 97 سال جهش این شرکت است

وضعیت شرکت شیمی بافت مطلوب است /سال 97 سال جهش این شرکت است
(سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۱۷

شرکت شیمی بافت شرکتی است که از نظر متوسط سن مجموعه ای جوان است و بکارگیری همین پتانسیل در راستای تولید، شیمی بافت را به تولید بالاتر از ظرفیت و رکورد شکنی در این زمینه امیدوار کرد به طوری که موفق شد در زمینه تولید برای اولین بار رکورد شکنی کند. مصاحبه زیر حاصل گفتگوی سایت نیپنا با شمس مدیر عامل این شرکت است.

در خصوص وضعیت شرکت توضیح دهید؟
 با تغییر مدیریت در شیمی بافت که از تیر ماه سال 96 انجام شد، رویکرد توجه به نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه شرکت، تقویت شد. شرکت شیمی بافت شرکتی است که از نظر متوسط سن مجموعه ای جوان است و بکارگیری همین پتانسیل در راستای تولید، شیمی بافت را به تولید بالاتر از ظرفیت و رکورد شکنی در این زمینه امیدوار کرد. قشر جوان، علاوه بر شادابی و نشاطی که در محیط کار دارند، تغییرات محیط را راحت تر می پذیرند، لذا تغییرات مثبت در شیمی بافت به فاصله کوتاهی و با کمترین هزینه رخ داد. راهکار اصلی برون رفت از مسائل و رشد شتابان در شرکتهای تولید محور، توجه به تولید است و نقش هماهنگی بین زنجیره های مختلف از رأس هیات مدیره تا سرمایه گذاران و کارکنان در این زمینه کلیدی است. اتحاد همه عوامل و جوانی نیروهای شیمی بافت خیلی زود شرکت را به نتیجه رساند و موفق شدیم که در زمینه تولید برای اولین بار رکورد شکنی کنیم.
تولیدات مداوم، علاوه بر رد شدن از رکورد یکماهه، رکورد 6 ماهه را هم گذر کرد و هم اکنون در تلاش برای گذر از رکورد سالانه هستیم تا در پایان سال 96 بالاترین رکورد تولید را از بدو راه اندازی تاکنون کسب نماییم.
روش شما در مدیریت منابع شرکت چه بوده که منجر به رکورد شکنی در تولید شده است؟
افزایش تولید ما حاصل هیچ سرمایه گذاری جدید، تغییر فنی، تغییر نیروی انسانی و خطوط جدید نبوده و صرفا بر انگیزه نیروی انسانی موجود متمرکز شدیم. پس از بررسی امکان افزایش تولید در سیستم موجود، کنار همکاران ایستادیم و بواسطه انرژی که به سازمان تزریق شده، به مدیریت جدید اعتماد کردند و ما هم سعی کردیم اعتماد آنها را بی پاسخ نگذاریم. در کنار این موضوع کمیته ای بنام «کمیته خوراک» ایجاد شد و برخی نیروهای مستعد در این کمیته عضو شدند.
همانطور که می دانید، افزایش تولید در شرکتهای تولیدی باعث افزایش ثروت آفرینی میشود و ما پس از ثبت رکورد، مطابق با آیین نامه های موجود و مصوب هیات مدیره، پرداختهایی به کارکنان انجام و این باعث تبادل اعتماد فی مابین مدیریت و کارکنان و افزایش کارایی شد؛ همین باعث گردید تا مدیریت شرکت برای سال آینده بودجه ای را در نظر بگیرد که از سال 1385 تاکنون سابقه نداشته است.
از حاشیه سود شرکت رضایت دارید؟
حاشیه سود ما و هر شرکت دیگر بستگی به عوامل متعددی دارد؛ یکی از آنها قیمت خوراک است که همواره تلاش کردیم ضمن مذاکره با شرکت های تأمین کننده این هزینه را کاهش دهیم. فاکتور بعدی کاهش هزینه های شرکت است که در آن زمینه هم قراردادهایی منعقد شده است. در تنها جایی که کاهش هزینه نداشتیم بخش پرداخت ها به پرسنل بود چرا که اعتقاد داریم هر چه کارکنان شاداب تر و از نظر مالی تأمین باشند بهتر کار می کنند و پرداخت به پرسنل، در واقع سرمایه گذاری است.
افزایش تولید تا مرز ظرفیت اسمی یکی دیگر از اهداف ماست که برای این امر، یکی از گلوگاههای ما بحث تأمین خوراک است که برای کاستن نوسانات خوراک و ریسک قطع آن، علاوه بر منابع پنجگانه فعلی، مذاکرات خوبی با یک شرکت تامین کننده دیگر انجام داده ایم.
آیا به فکر تکمیل زنجیره تولید و ارزش هم هستید؟
ارزش فرآیند شیمی بافت و شیمی تکس آریا آنجاست که خوراک این دو مجتمع از محصولات فرعی دیگر شرکتها تامین می شود و محصول تولیدی آنها، از جمله مواد استراتژیک کشور است. هم MTBE و هم MEK از محصولات خاص و منحصر به فردی است که در کشور و خارج از آن مورد نیاز است؛ MTBE را تنها دو شرکت در کشور تولید می کنند که هر دو در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هستند و MEK شیمی تکس تنها منبع در خاورمیانه است. شیمی بافت در زنجیره MTBE به سمت تکمیل زنجیره ارزش میرود و بنزین تولید کنیم و همچنبن در آینده بدنبال تکمیل زنجیره MEK نیز هستیم.
در سال جاری یک باکس مدیریتی بنام مدیریت توسعه به چارت شرکت افزوده شد. هدف از ایجاد این مدیریت، بررسی و مدیریت توسعه در شرکت است و با فعالیتهای پژوهشی که انجام می دهد، سعی دارد ابعاد توسعه ای ممکن را در شرکت یافته و به مرحله اجرا گذارد. تکمیل زنجیره تولید و ارزش قطعا یکی از برنامه های مهم مدیریت توسعه است. این مدیریت سعی میکند با مطالعه آینده و با کمک اطلاعاتی از سراسر دنیای صنعت در حوزه تخصصی ما، برنامه های دراز مدت برای توسعه تعریف نماید. احداث واحد دوم MTBE که پیش از این خبرش را از طریق سایت نیپنا انتشار داده بودیم از خروجی های این مدیریت است.
از آنجا که MTBE یکی از مواد اولیه تولید بنزین است یکی از برنامه های تکمیلی زنجیره تولید این ماده پر کاربرد است. بدنبال برنامه ای برای سودده کردن شیمی تکس هستیم (که شرکت زیر مجموعه ی شیمی بافت است)؛ رسیدگی به مسئله زیست محیطی این شرکت، افزایش تناژ تولید و بازاریابی از زیر فرایندهای برنامه شیمی تکس ماست. پس از آن در پی تکمیل زنجیره MEK هم خواهیم بود اما قطعا در سال آینده محقق نخواهد شد.
از دیگر برنامه های مدیریت توسعه ذخیره سازی یکی از گازهای حاصل فرایند کارخانه است. این گاز در فصل تابستان کم متقاضی است اما در زمستان مورد نیاز است، لذا ذخیره سازی این گاز از برنامه های ماست که ارزش افزوده ی خوبی را هم برای شرکت خواهد داشت.
چه میزان از محصول سالانه خود را صادر می کنید و برنامه شما در این خصوص چیست؟
حدود 30 درصد از محصولات خود را صادر می کنیم و مابقی را در داخل کشور می فروشیم. امروز شرایط تولید ما با توجه به گذار نسبی از موانع بین المللی، شرایط سختی نیست و ما را تشویق به صادرات بیشتر می کند. مجموعا حال شیمی بافت در سال 96 تاکنون خوب بوده است و امیدواریم در سال آتی نیز شرایط خوبی را تجربه کنیم.
و سخن آخر؟
در ماه های گذشته شیمی بافت همواره آمار تولید رو به رشد داشته است و در این زمینه نمره قابل قبولی گرفته است، اما می دانیم وقتی به این سطح وارد شدیم، رقابت سخت می شود و باید خودمان را در این سطح نگهداریم؛ لذا سال آینده باید تلاش را بیشتر کنیم تا در پایان سال به وجدان خودمان، اعتماد سرمایه گذاران و کشور بدهکار نباشیم. نباید برای توجیه ضعف های خود دلایل را لیست کنیم چرا که معنای مدیریت برنامه ریزی و مقابله با تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت است. سعی می کنیم ضمن هدفگذاری، بالاتر از اهداف گام برداریم؛ تولید بالاتر از ظرفیت اسمی هدف اولیه ی ماست.
عوامل زمان و قیمت، در اجرای پروژه ها نقش حیاتی دارند. سرمایه گذاران با توجه به این دو فاکتور تصمیم می گیرند که در پروژه ای سرمایه گذاری بکنند یا خیر. ما در شیمی بافت بدنبال فهم ارزش زمان هستیم و لذا سعی می کنیم در پروژه های توسعه ای خود این دو منبع را به اندازه و تعادل استفاده کنیم تا سرمایه گذاران فرصت کنند در جای دیگر هم سرمایه گذاری کرده و ایجاد ثروت نمایند.


تعداد بازدید : ۳,۱۵۰