6 میلیارد دلار ارزش طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی در سال اقدام و عمل

6 میلیارد دلار ارزش طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی در سال اقدام و عمل
(دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵) ۲۱:۴۸

ارزش طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی که در سال 95 به بهره برداری رسیده و یا خواهند رسید در مجموع 6 میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگارنیپنا،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر امروزدوشنبه(18 بهمن ماه) در آئین افتتاح رسمی فاز 2 پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید با اشاره به ۱۲۰ طرح اولویت دار که از سوی دولت برای سال اقدام و عمل پیش بینی شده، اظهارکرد: بخش عمده ای از این طرح ها مربوط به صنعت پتروشیمی است که منجر به تولید ۹ میلیون تن محصول به ارزش ۶ میلیارد دلار خواهد شد که اکثر این طرح ها یا تکمیل شده اند و یا تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که اکثر ویژگی ها و رویکردهای اقتصاد مقاومتی در آن قابل تحقق است، گفت: صنعت پتروشیمی به معنای واقعی از ظرفیت های داخلی کشور استفاده می کند و با ایجاد ارزش افزوده بالا از صدور مواد معدنی خام جلوگیری می‌کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش روی توسعه و پیشرفت ایران گفت: یکی از مسائل اصلی پیش روی توسعه اقتصادی کشور موضوع بیکاری مردم و به خصوص جوانان تحصیلکرده است که با توجه به تجربه علمی دنیا، راه حل مشکل بیکاری جز از طریق تولید و سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.

معاون اول رییس جمهور افزود: برای اینکه در کشور به شکل مطلوب سرمایه گذاری صورت گیرد در مرحله اول نیازمند سیاست های اقتصادی دقیقی هستیم که همگان نسبت به این سیاست ها توافق داشته باشیم و خوشبختانه امروز اقتصاد مقاومتی نسخه ای است که قوای سه گانه و نیروهای مسلح به آن اعتقاد دارند و برای اجرای آن مصمم هستند.

وی ضمن برشمردن رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی، صنعت پتروشیمی را صنعتی با ظرفیت بالا توصیف کرد که می تواند به همه این رویکردها جامه عمل بپوشاند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: اگر به بخش خصوصی میدان داده شود و اعتبار و امنیت او به خطر نیفتد قادر است بسیاری از موانع اقتصادی کشور را حل کند و هنر مدیران کشور باید این باشد که موانع را از پیش روی بخش خصوصی واقعی بر طرف کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به ویژگی برون گرایی در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ویژگی برون گرایی در این صنعت فقط صادرات نیست بلکه قادر است منابع خارجی و دانش فنی را از خارج جذب کند و خیلی از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی علاقمند هستند در صنعت نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی ایران سرمایه گذاری کنند.

 

تعداد بازدید : ۱,۴۲۹