بورس کالا به دنبال نقش آفرینی در اقتصاد ایران

بورس کالا به دنبال نقش آفرینی در اقتصاد ایران
(یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۳۷

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: پارسال با وجود فراز و نشیب هایی که در اقتصاد کشور وجود داشت، آمار قابل قبولی در بورس کالا ثبت شد، به طوری که بالغ بر 26میلیون تن انواع کالا در بازار فیزیکی و مالی به ارزش 47 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد.

به گزارش نیپنا،حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در نشست کارشناسی «نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهارکرد: طبق مفاد قانون برنامه سوم توسعه در سال 82 مقرر شد، به سمت خصوصی سازی شرکت ها حرکت کنیم. در این میان شرکت هایی که نظام قیمت گذاری آنها دولتی بود، بعد از خصوصی شدن نمی توانستد کالای خود را بر مبنای قیمت گذاری دولتی عرضه کنند، بنابر این سازوکار کشف قیمت محصولات از طریق بورس کالا بود به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد.
وی ادامه داد: بر همین اساس با توجه به ساختار بورس کالای ایران سیستمی مبتنی بر عرضه و تقاضا تعریف شد، کالاها در بستری عادلانه قیمت گذاری شدند و مجالی برای شرکت ها فراهم شد که به سمت خصوصی شدن حرکت کنند.
سلطانی نژاد ضمن اشاره به آمار معاملات بورس کالا  گفت: سال گذشته به رغم فراز و نشیب هایی که در اقتصاد کشور وجود داشت، آمار قابل قبولی در بورس کالا ثبت شد، به طوری که بالغ بر 26میلیون تن انواع کالا در بازار فیزیکی و مالی به ارزش 47 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد.
وی اظهار داشت: با توسعه بازار فیزیکی و مالی حجم داد و ستد سال جاری در بورس کالا افزایش خواهد یافت. در 6 ماهه اول امسال ارزش داد و ستد  در بورس کالای ایران به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان 15 هزار میلیارد تومان به معاملات بازار فیزیکی و 15 هزار میلیارد تومان به معاملات بازار مالی اختصاص داشته است.
مدیر عامل بورس کالا خاطرنشان کرد: هدف بورس کالای ایران تسهیل معاملات و کشف نرخ کالای اساسی است و در صدد هستیم بتوانیم در آینده به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی تبدیل شویم و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان، برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم.
وی به برنامه های آتی بورس کالا اشاره کرد و گفت: توسعه ابزارهای مشتقه در دستور کار بورس کالا قرار دارد. بورس های کالایی دنیا نقش موثری در پوشش ریسک داشته و با استفاد از ابزارهای مشتقه این کار را انجام می‌دهند؛ در آینده معاملات سلف و نسیه به معاملات استاندارد و ابزارهای مشتقه مانند فیوچرز و آپشن تبدیل می شوند. خاصیت بازار مشتقه این است که واسطه هایی را که برای بازار فیزیکی و نقدی مضر هستند و در روند مبادلات و قیمت ها اخلال ایجاد کنند را می تواند جذب کند. واسطه ها می توانند برای اقتصاد مفید باشند به شرطی که به جای آنکه اجازه دهیم آنها شرایط بازی را تعیین کنند، ما قواعد بازی را برای آنها تعیین کنیم.  برای تحقق این امر باید امکان حضور واسطه ها در بازارهای مالی فراهم باشد و از منابع آنها در راستای تامین مالی تولیدکنندگان استفاده شود.
مدیرعامل بورس کاالای ایران به تامین مالی خریداران و فروشندگان از طریق بورس کالا اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از ظرفیت های بورس کالا، تنظیم اوراق بهادار است.  در این روش هر کالایی معادل ورقه ی بهادار قرار گرفته و این ورقه در بازار مورد معامله قرار می گیرد. با تبدیل کردن دارایی ها به اوراق بهادار بدون جابجایی کالا، سرعت گردش کالا و حجم داد و ستد بیشتر شده وهمچنین کسانی که فعال بازار نیستند نیز می توانند در این بازار مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از گواهی سپرده و تبدیل به اوراق بهادار سازی این امکان را فراهم می کند که کالا در یک بازار متشکل معامله شود، گفت: یکی از اقداماتی که می تواند در بورس کالا انجام شود این است که نهادهای مالی منابع مالی خود را در خدمت تولید قرار دهند.
به گفته سلطانی نژاد صندوق های کالایی و ارزی به منظور ایجاد امکان جذب سرمایه گذاری عمومی و بکارگیری ظرفیت نهادهای مالی در تامین مالی معاملات بازار کالایی راه اندازی خواهند شد.
 وی در پایان به معاملات سلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر امکان سلف فروشی و سلف موازی در بورس کالا فراهم شده است. در معاملات سلف کسانی که وارد قرارداد بشوند صرفا تولید کننده و مصرف کننده کالا هستند اما در سلف موازی امکان ورود سایر افراد که تولید کننده نیستند نیز فراهم شده است همچنین امکان تامین مالی فروشندگان کالا از طریق معاملات قراردادهای سلف و سلف موازی وجود دارد ضمن اینکه ایجاد امکان تامین مالی خریداران کالا از طریق معاملات قراردادهای نسیه و اوراق خرید دین نیز ایجاد شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۶۲