چادگان زیبای اصفهان

چادگان زیبای اصفهان
(چهارشنبه ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۰۸

چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است .چاد(کلمه ای ترکی به معنای شیار،شکاف و دره و)گان(پسوند نسبت) می باشد. قرارگرفتن بافت قدیم چادگان در میان دره ای کوچک با معنی لغوی آن یکسان است.

نام باستانی چادگان پاراتاک بوده و یکی از آبادترین نقاط محسوب می شده است. پیدایش شهر چادگان نه بر اساس ضرورت های تاریخی یا سیاسی بوده،بلکه بیشتر به علت شرایط مناسب محیط طبیعی بوده است.وجود رودخانه مهم زاینده رود مهمترین عامل پیدایش شهر چادگان بشمار می آید.مرکز شهرستان چادگان در ۱۱۵کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است این شهرستان شامل دو بخش مرکزی ( شامل دهستانهای کبوتر سرخ و کاوه آهنگر ) و بخش چناورود(شمالی و جنوبی ) به مرکزیت اورگان تشکیل یافته است .
اهالی ساکن در شهر چادگان مسلمان و دارای مذهب شیعه می باشند مسجد جامع شهر سابقه ای نسبتا طولانی دارد و در بافت قدیمی شهر جای گرفته است که نوسازی شده و اثر معماری قدیمی ندارد . از تعداد خانوار ساکن در شهر چادگان تعداد معدودی صرفا به فارسی تکلم می نمایند و  تکلم محلی ساکنین زبان ترکی است .
کشاورزی و دامداری در چادگان رواج دارد وصنایع قالی بافی یکی از برجسته ترین صنایع دستی شهر و منطقه چادگان است ، تاسیس شرکت سهامی فرش در شهر چادگان در گذشته نیز یکی از دلایل وجود پتانسیل اقتصادی در ارتباط با صنایع قالی بافی منطقه است .

اماکن توریستی و تفریحی منطقه
پل تاریخی اورگان، باغ های حجت آباد و پارک آبشار چادگان ، دهکده تفریحی زاینده رود، برج کبوتر، دریاچه سد زاینده رود ومناطق تاریخی مختلف می تواند برای هر مسافری جذاب باشد.
فعالیت های توریستی و تفریحی با عنایت به پتانسیل بسیار قوی حاشیه دریاچه سد زاینده رود و پلاژهای احداث شده در ناحیه جنوبی شهر چادگان که متعلق به تعدادی از سایر ارگانهای دولتی و بخش خصوصی است و طی سالهای اخیر طراحی و به اجرا در آمده است مهمترین فعالیت توریستی و تفریحی منطقه غربی استان اصفهان است. لطافت هوا مناظر زیبا و جاذب و فضای بسیار مصفای دریاچه قدرت و جاذبه و توانایی بسیار گسترده تر از وضعیت موجود را داراست.

دهکده تفریحی زاینده رود

یکی از زیباترین تفرج گاه های استان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت یکی از جاذبه های بارز گردشگری استان می باشد . در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.
برج کبوتر
بنایی 4 طبقه با معماری بسیار زیبا نگاه ها را به سوی خود فرا می خواند. نمای بیرونی آن از کاه گل پوشیده شده و نام آن «برج کبوتر» است که به گفته بسیاری از اهالی از قدیم الایام با دو هدف ساخته شده. یکی این که درایام قدیم در این برج دانه و غذای پرندگان ریخته می شد و پرندگان زیادی در این برج زندگی می کردند و فضولات این پرندگان با خاک مخلوط و کود بسیار خوبی به دست می آمد که در کشت صیفی جات از آن استفاده می شد.اما هدف مهم تر این بوده که مردم این منطقه را در زمان قدیم از آمدن افراد غریبه با خبر می کرده به طوری که وقتی فرد یا افرادی به این منطقه نزدیک می شدند پرندگان این برج به پرواز در می آمدند و مردم این منطقه از ورود فرد یا افراد غریبه مطلع می شدند.
پل اورگان
پل اورگان از جمله دیدنی های تاریخی چادگان است این پل تقریبا در ابتدای آبادی واقع شده که ظاهر آن حرف های زیادی از دل تاریخ دارد. پل اورگان معبری‌ بین‌ استان‌ چهارمحال‌ و بختیاری‌ به‌ شهرستان‌ چادگان‌ است‌ و به پل «حاجی کاظم» نیز معروف است. از زیر پل اورگان که یکی از آثار مهم تاریخی شهر چادگان و استان اصفهان است آب زاینده رود می گذرد. عبور شدید آب از زیر اورگان باعث می شود با ایستادن بر روی آن، هوای خنک و مطبوعی احساس کنیم که واقعا در تابستان های داغ دلچسب است.
دریاچه سد زاینده رود
این دریاچه زیبا که بسیاری از مردم کشور در طول سال از آن دیدن می کنند محصور شده در دل تپه های خاکی است و ماهی گیران بسیاری جهت تفریح و ماهی گیری به این دریاچه می روند. چند قایق تفریحی درون دریاچه نظرات را به سوی خود معطوف ساخته که گه گاهی به ساحل دریاچه می آیند و با سوار کردن تعدادی از بازدیدکنندگان مجدد به وسط دریاچه می روند و برای لحظاتی تفریح و خنده را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورند.
روستای حجت اباد
این دهکده از توابع شهرستان چادگان استان اصفهان است. آب وهوای خوب، منظره های زیبا، شیلات ماهی قزل الا، مملو از باغ باغات، میوه های تابستانی ارزان، فراوان بودن گردو و بادام، نزدیک بودن به تاج سد زاینده رود و شهر چادگان و دریاچه سد، ویلاهای جدید و ساخت و بافت قدیمی دهکده و ... همگی از مزیتهای این مکان دیدنی نسبت به سایر نقاط منطقه می باشد.این دهکده تنها دهکده استان اصفهان از سد زاینده رود تا پل زمان خان می باشد.
جاذبه های تاریخی
مهمترین جاذبه تاریخی چادگان ، خانه معظم الملک میر پنج به شماره ثبت 21815 می باشد. این ساختمان دارای زیرزمین ، تالارها و اتاق های وسیع با دیوارهائی مزین به نقوش و آیینه کاری های ظریف می باشد . تزئینات خانه متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپا ست لکن ساخت آن مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه است
ازدیگر اماکن امامزاده عبدا... بن زید پدر شاه عبدالعظیم واقع در این منطقه که هم جاذبه زیارتی و هم جاذبه طبیعی و گردشگری دارد.
از اماکن تاریخی این منطقه می توان مقبره کاوه آهنگر را نام برد که سابقه تاریخی آن به قبل از اسلام می رسد و در کنار آن مزار یکی از سادات علوی به نام امامزاده حیدربن علی (ع) وجود دارد که سالیانه پذیرای تعداد بی شماری از زائران است که از دور و نزدیک به زیارت این امامزاده شریف النفس و جلیل المقام نائل می شوند. قبر (قارون) یکی از پسران کاوه در کنار این دو مقبره است.
دیگر ابنیه تاریخی مشهد کاوه، برجی است که مربوط به پانصد سال قبل است و از آثار خوانین ادوار پیشین بوده و از آن برای دیده بانی و اشراف بر روستا استفاده می شده است.
دیگر امکانات رفاهی
احداث سکوهای نشیمن خانوادگی، احداث باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، احداث اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی مجهز شده است . احداث رستوران برای پذیرائی میهمانان،تجهیز و راه اندازی استخر مطابق استانداردهای معمول که در سانس های مختلف جهت خانم ها و آقایان قابل استفاده می باشد، احداث زمین های ورزشی فوتبال ، والیبال، بسکتبال ، تنیس و پینگ پنگ، برای احداث تله کابین و پیست های دوچرخه سواری نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

تعداد بازدید : ۷,۱۶۷