محمد ابراهیم نقی زاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو مرکز آذربایجان در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست این نمایشگاه را اولین فعالیت مهم صنعتی در ایران در دوره پسا تحریم در سال جاری عنوان کرد و روند جذب هیات های خارجی در این دوره را بسیار عالی ارزیابی کرد.
نقی زاده در مورد نقش یک رایزن بازرگانی گفت: رایزن بازرگانی در دنیا عضوی از کادر دیپلماتیک سفارت است که در نمایندگی سیاسی مستقر بوده و در زمینه تجارت و صنعت و معدن فعالیت می کند و روابط دو کشور را در این حوزه ها تامین می کند بر همین اساس ما نیز متناسب باهر نمایشگاه تخصصی که در صنعت ایران برگزار می شود صاحبان صنایع کشورهای مورد نظر را شناسایی کرده و بر اساس نیازمندی ها آنها را به نمایشگاه برای بازدید یا خرید تجهیزات راهنمایی و اعزام می کنیم برای رسیدن به این منظور با نهادهای مرتبط در کشورهای هدف تعاملات لازم را برقرارکرده و از طریق آنها افراد را به نمایشگاه اعزام می کنیم.
وی در رابطه با دهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: اولین نمایشگاه صنعتی بعد از برداشته شدن تحریم های بین المللی در سال جاری اولین نمایشگاه صنعتی بوده است.
نقی زاده در مورد روند شناسایی بازرگانان و خریداران تجهیزات صنعتی در کشورهای هدف گفت: فعالان صنعت از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی شناسایی می شوند و مشخصات تمایشگاه را به آنها ارائه می شود تا آنها در بین فعالان صنعت خود اطلاع رسانی کنند .اگر ما به این نتیجه برسیم که فضای سرمایه گذاری و توسعه همکاری بین دو کشور در نمایشگاه خاصی وجود داشته باشد مقدمات حضور آنها را فراهم می کنیم.
وی در مورد هیات حاضر در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: از جمهوری آذربایجان 3 نفر در نمایشگاه حضور دارند. جمهوری آذربایجان یک کشور نفتی است و از این طریق با بازارهای جهانی ارتباط پیدا کرده است بعد از کاهش قیمت انرژی آذربایجان نیز مانند اغلب کشورهای فعال به سمت صنعت پتروشیمی علاقمند شده اند و در همین راستا یک پارک فناوری های شیمیایی در کیلومتری باکو راه اندازی کرده اند و در حال حاضر برای این پارک سرمایه گذار فعال در زمینه شمیایی و پلاستیک جذب می کنند. بر همین اساس زمینه های همکاری آنها با ایران وجود دارد . در این نمایشگاه به دنبال کمک به صنایع تکمیلی و بخش خصوصی آذربایجان بودیم.
نقی زاده در نهایت در مورد قابلیتهای افزون تجهیزات ایران نسبت به نمونه های مشابه اروپایی گفت: تجهیزات اروپایی گران است و در عوض تجهیزات و دستگاه های ایرانی با کیفیت مشابه از قیمت تمام شده مناسبی برای کارگاه داران کوچک برخوردار است .آذربایجان بازار مصرف آنچنانی ندارد و برنامه های توسعه صنعتی آن نیز تازه راه اندازی شده است برای همین به محصولات اروپایی گرایش کمتری دارند به عنوان مثال دستگاهی که لازم دارند در اروپا 68 هزار دلار و در روسیه 25 هزار دلار است و ما توانستیم در ایران دستگاه مشابهی را با کیفیت برابر با قیمت بهتر به آنها معرفی کنیم .