توسعه نانو کاتالیزورها برای ساخت محصولات پتروشیمی

توسعه نانو کاتالیزورها برای ساخت محصولات پتروشیمی
(یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۲۹

نانو کاتالیزورهای جدید می توانند صنعت پتروشیمی جهان را متحول کنند.

به گزارش نیپنا به نقل از بیزینس استاندارد، سی اس آی آر، شورای علمی و تحقیقات صنعتی موسسه هندی نفت، نانو کاتالیزورهایی برای تسهیل فرآیند تولید محصولات پتروشیمی تولید کرده است که این کاتالیزورها به تولید محصولاتی مانند فنل، اکسید پروپیلن، اتیلن، و غیره، از طریق یک شیوه سازگار با محیط زیست کمک می کند.

این موسسه تحقیقاتی با استفاده از استراتژی های سنتز کارآمد انرژی جدید توانسته نانو کاتالیزورهایی تولید کند که مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را فراهم می کند. 

این نانو کاتالیزور با استفاده از یک فرآیند سبز سازگار با محیط زیست و با بهره وری اقتصادی، اکسیداسیون بنزن به فنول را در حضور هوا در یک فرایند  مداوم با انتخاب بسیار بالا انجام می دهد . سالانه تقاضای صنعتی برای فنل رو به افزایش است و در حالحاضر تولید آن بیش از 8.0 مگا تن در سال است .

فرایند سه مرحله فعلی برای تولید فنل، تحت عنوان کومن علاوه بر مصرف انرژی، برای محیط زیست نامطلوب و زیان آور است. این فرایند همچنین  محصولات غیر ضروری زائد، مانند استون و α- متیل استایرن نیز تولید می کند اما کاتالیزور جدید واکنشها را کارآمد و در تولید مواد زائد کمتر نیز کمک خواهد کرد.

همچن ین کاتالیزور نانو به فرآیند جدید اکسیداسیون انتخابی پروپیلن به اکسید پروپیلن (PO) کمک می کند. در یک محیط ایمن و موافق با محیط زیست و از لحاظ اقتصادی قابل دوام و با حداقل ضایعات اکسید پروپیلن تولید می شود. اکسید پروپیلن یک ماده مصنوعی واسط است که در آماده سازی کالاهای مواد شیمیایی مانند فوم های پلی یورتان، پروپیلن گلیکول، پلی پروپیلن گلیکول،کربنات پروپیلن، و غیره ​​ مورد استفاده قرار می گیرد.  در حال حاضر، تولید آن بیش  از 10 میلیون تن در سال است . نود درصد تولیدجهانی PO  از طریق یک فرایند کلروهیدرینی یا توسط یک فرآیند ارگانیک هیدرو پراکسید تولید می شود که به غیر از داشتن مشکلات حاد زیست محیطی، محصولات ناخواسته نیز تولید  می کند.

یکی دیگر از کاتالیزورهای نانو برای فعال سازی متان در دمای پایین مورد استفاده قرار می گیرد . متان از فراوان ترین و کم واکنش دارترین محصول خانواده هیدروکربن است، در نتیجه فعال شدن متان در دماهای پایین یکی از  چالش برانگیز ترین اتفاقات با اهمیتعملی است. نانو کاتالیستCSIR-IIP توسعه یافته می تواند متان را در دمای پایین و فشار اتمسفر و بدون هر گونه بی اثر سازفعال نمایداین اقرام در کاهش دی اکسید کربن، یکی  دیگر از گازهای گلخانه ای بدنام برای تولید گاز سنتز ( مخلوطی از مونواکسید کربن و هیدروژن ) کمک می کند.

مزیت دیگر این نانو کاتالیزور تبدیل اتان به اتیلن در یک فرایند مداوم در فشار اتمسفر است.  اتیلن یکی از بلوک  های اصلی در صنعت پتروشیمی و  به  عنوان یک  ماده خام  برای  فرآیندهای  متعددی  مانند تولید گاز خردل، اکسیداتیلن، الکل اتیلن، پلی اتیلن و دیگر مواد پلاستیکی استفاده می شود. ظرفیت تولید اتیلن جهانی     155.9 میلیون تن است.

تعداد بازدید : ۳,۳۹۲