تکانه های کاهش معامله در بازار پلیمری ها

تکانه های کاهش معامله در بازار پلیمری ها
(شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸) ۱۳:۱۰

کاهش حجم تقاضابرای محصولات پلیمری در بورس کالا هفته گذشته به ثبت رسید و افت حجم معاملات رقم خورد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، هفته گذشته  با توجه به این که بازار شاهد نوسان قیمت ارز آزاد بود این احتمال در بین اهالی بازار مطرح شد که شاید با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت دلار نیمایی نیز کاهش یابد که خود به معنی تغییر قیمت‌های پایه در بورس کالاست. همین نکته را می‌توان دلیل اصلی افت تقاضا در بورس کالا به شمار آورد که حجم معاملات را در دو بازار پلیمری و شیمیایی بورس با کاهش همراه ساخت.

حجم معامله پلیمرها هفته گذشته در بورس کالا با 10.5 درصد کاهش به نزدیکی 45 هزار و 400 تن رسید که این رقم چندان  خوبی برای بازار به شمار نمی‌رود. البته بازار پلیمرها نزدیک به 7 هفته است که با ضعف نسبی معاملات در بورس کالا روبه روست این در حالی بود که هفته گذشته حجم معامله پلیمرها به بیش از 50 هزار تن رسیده بود که گویی شواهدی از بهبود را نشان می‌داد ولی این رونق ادامه  نیافت و با تغییر فاز بازار شاهد عقب‌نشینی مهمی در حجم معاملات بودیم.

در هفته گذشته تقاضای پلیمرها در بورس کالا با 12.5 درصد افت روبه‌رو شد که مهمترین دلیل برای کاهش حجم معاملات در بورس کالا به شمار می‌رود و در هفته‌ای که گذشت نزدیک به 55 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که نشان می‌دهد این بازار هنوز برای بازگشت به روزهای خوب خود به زمان بیشتری نیاز دارد.

در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز شاهد افت حجم معاملات بودیم آن‌هم در شرایطی که حجم معاملات شیمیایی‌ها بیش از پلیمرها با کاهش همراه شد. در هفته گذشته نزدیک به 43 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که نشان‌دهنده رکود قطعی و برتری عرضه بر تقاضا در این بازار است تا جایی که تنها 43 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش ، در هفته گذشته شاهد افت 27.5 درصدی حجم معاملات و ثبت داد و ستد 19 هزار و 500 تن از محصولات شیمیایی بودیم که کمترین رقم مورد معامله در 5 هفته اخیر است. این در حالی بود که تقاضا کاهش 23 درصدی داشت ولی حجم عرضه‌ها تغییر چندانی را تجربه نکرد. البته ذات افت حجم معاملا تدر کنار کاهش بهای دلار آزاد به معنی نگرانی از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بورس و بازار است بنابراین می‌توان گفت که دلیل اصلی افت معاملات در هفته گذشته جو روانی ناشی از کاهش نرخ و عقب‌گرد خریداران و افت تقاضا بوده است.

 

تعداد بازدید : ۹۷۱