شرکت پتروشیمی مروارید، استوار در راستای تحقق اهداف زیست محیطی

شرکت پتروشیمی مروارید، استوار در راستای تحقق اهداف زیست محیطی
(سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۱۳

شرکت پتروشیمی مروارید به تمامی استراتژی ها و اهداف محیط زیستی تعریف شده خود در سال 1397 جهت کاهش آلایندگی و صیانت از محیط زیست دست یافت.

به گزارش نیپنا به نقل از  روابط عمومی و امور فرهنگی شرکت پتروشیمی مروارید؛ در راستای دستیابی به اهداف کلان سازمان در خصوص کاهش مخاطرات زیست محیطی و حفظ زیست بوم، اقدامات و طرح های متعدد و چشمگیری، در شرکت پتروشیمی مروارید تعریف و اجرا شده است که در ذیل به اهم آنها اشاره می شود:

مجتمع پتروشیمی مروارید بعنوان اولین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور، پروژه مطالعه استقرار سیستم مدیریت کربن را از ابتدای سال 97 آغاز نموده و در تاریخ بیست و هشتم بهمن ماه 1397 به اتمام رسانید. همچنین شروع فاز عملیاتی این پروژه در سال جدید منجر به کاهش چشم گیر انتشار گازهای گلخانه ای خواهد شد.

- اندازه گیری و پایش آلاینده های محیط زیستی که در سه بخش هوا ، پساب و آلاینده های محیطی و در چهار فصل، در سال 1397 انجام گردید، حاکی از تطابق 100% خروجی آلاینده های پتروشیمی مروارید با الزامات سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

-با توجه به اهمیت احساس مسئولیت در برابر هدر رفت منابع طبیعی از جمله آب، این شرکت اقدام به احداث تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی نموده و آب تصفیه شده را جهت آبیاری فضای سبز استفاده می کند.
-شرکت پتروشیمی مروارید، به منظور کاهش مصرف آب در بخش فضای سبز، میزان قابل توجهی سوپرجاذب خریداری نموده و جهت درختان کاشت شده در مجتمع، در فروردین و آبان ماه سال 97 مورد استفاده قرار داد که منجر به صرفه جوئی به میزان 262.080.000 ریال در هزینه های مربوط به آبیاری فضای سبز شد. سوپرجاذب پلیمری آب دوست است که با شبکه سه بعدی قابلیت جذب و نگهداری زیاد آب و محلول های آبی را دارد.

-در زمینه مدیریت پساب با توجه به محدود بودن ظرفیت پذیرش پساب از سمت تصفیه خانه مبین، با تعریف پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی و عملی نمودن آن ها مقدار پساب و بار آلایندگی آن کاهش یافته است.

-در مدیریت پسماند، شرکت پتروشیمی مروارید ضمن شناسایی انواع پسماندها و مقادیر تولید هریک، روش های جمع آوری، نگهداری، دفع یا امحاء آن ها را مطابق با قوانین زیست محیطی تعیین و تحت نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست استان انجام می دهد. همچنین پسماندهای قابل بازیافت خود را به صورت روزانه در 20 ایستگاه تفکیک از سطح مجتمع جمع آوری نموده و نهایتاً جهت بازیافت به شرکت ذیصلاح واگذار می نماید. زباله های روزانه تولیدی نیز به صورت روزانه جمع آوری شده و در محل مشخص شده که مجوز آن قبلاً قبلاً اخذ گردیده است، دفن می گردد. همچنین نخاله ساختمانی و پسماند کشاورزی نیز در محل مشخص شده توسط سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس تخلیه می شود.

-شرکت پتروشیمی مروارید همچنین، با استقرار سیستم بین المللی مدیریت انرژی ISO 50001، توانسته کاهش چشمگیری در مصرف انرژی مجتمع و واحد‌های فرآیندی ایجاد نماید، به طوری که، مصرف ویژه انرژی در واحد الفین طی سال های 92 تا 97 دارای روند کاهشی بوده است.

-با اجرای پروژه عایق سرامیکی کوره ها بطور متوسط یک و نیم درصد مصرف انرژی کوره‌ها کاهش یافته که بطور متوسط سالیانه معادل 21760 گیگاژول صرفه جویی انرژی به عمل می‌آید.

  -اجرای پروژه نصب پکیج خالص سازی متان MPU تاثیر مستقیم بر روی افزایش عملکرد انرژی خواهد داشت که با انجام این پروژه 8800 مگاوات ساعت مصرف برق سالیانه واحد اتیلن گلایکول کاهش می‌یابد.

- در طرح ساماندهی تله‌های بخار، تله‌های بخار شماره گذاری و تست شده و تله های بخار معیوب که موجب نشتی بخار و هدر رفت انرژی می گردید، تعمیر و یا تعویض شده است. همچنین با تعریف کنترل عملیات، پایش و اندازه گیری عملکرد آنها تخمین زده می شود که پیاده سازی این طرح، حداقل 4000 تن بخار در سال صرفه جویی انرژی داشته است.

- به منظور مدیریت داده‌های انرژی و پایش عملکرد انرژی واحد های عملیاتی نرم افزار مدیریت انرژی SIEM در شرکت پتروشیمی مروارید نصب و راه اندازی شد. از مهمترین نتایج این نرم افزار ثبت عدم انطباق‌ها و کنترل عملیات تجهیزات می باشد.

-در زمینه فضای سبز با توجه به الزامات سازمان حفاظت محیط زیست، مساحت فضای سبز مجتمع پتروشیمی مروارید از 10 درصد مساحت سایت صنعتی فراتر رفته است.

- آزمایشگاه مجتمع به لحاظ اندازه گیری کلیه پارامترهای فیزیکوشیمیائی و برخی پارامترهای بیولوژیکی مجهز بوده و اندازه گیری های محیط زیستی مورد نیاز واحدهای خدمات فنی، بهره برداری و HSE را به صورت روتین و غیر روتین انجام می دهد.

- شرکت پتروشیمی مروارید به منظور جلوگیری از آلودگی خاک، آزمون پایش آلاینده های خاک را یکبار در سال انجام می دهد. همچنین تجهیزات جلوگیری از آلودگی خاک خریداری شده و در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.

- شرکت پتروشیمی مروارید گواهینامه بین المللی ISO 14001:2015 محیط زیستی خود را از شرکت TUV NORD Iran با تاریخ اعتبار 3 سال در اسفند ماه سال 1397 دریافت نموده است.

- این شرکت در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیستی به صورت ماهانه اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مختص کارگران، کارشناسان و مدیران با عناوین مختلفی با بیش از 1000 نفر ساعت آموزشی در سال نموده است.

- شرکت پتروشیمی مروارید به منظور حمایت از زیست بوم منطقه به خصوص پرندگان مهاجر که شمار آن ها در فصول پائیز و زمستان بسیار افزایش می یابد، با شعار "شرکت پتروشیمی مروارید، حامی پرندگان" اقدام به ساخت آشیانه پرندگان کرده است. محیط داخل این سازه به گونه ای است که در تمام طول سال دمای مناسبی جهت استراحت پرندگان مهیا باشد. همچنین به منظور فراهم آوردن شرایط تخم گذاری و تولید مثل آنان محفظه های سفالی در آن تعبیه شده است. علاوه بر اینکه طرح های جدیدی بر روی این آشیانه در حال پیاده سازی است، این شرکت در نظر دارد استندهائی نیز جهت استقرارپرندگان در اطراف آشیانه دایر نماید.

- شرکت پتروشیمی مروارید به منظور بهبود کیفیت آلودگی هوا، در مساحت تقریبی 10000 متر مربع در نواحی مختلف اقدام به گروت ریزی نموده که موجب کاهش چشم گیر ریزگردها در فصول مختلف سال خواهد شد.

- به منظور آموزش عملی و فرهنگ سازی در خصوص لزوم تفکیک پسماندهای کاغذی، باکس هائی به سفارش شرکت پتروشیمی مروارید به تعداد 1000 عدد طراحی و تولید شده و در اختیار کودکان مدرسه شهید بابائی جم و همچنین کلیه پرسنل شرکت قرار داده شد.

- پتروشیمی مروارید تاکنون انجام فعالیت های مختلف اجتماعی از جمله پاکسازی سواحل نایبند، اهداء صدها نهال به مناسبت های مختلف به نهادهای زیربط، پیاده سازی برنامه های فرهنگی محیط زیستی در مدارس و آموزش های محیط زیستی آن ها را در سوابق خود دارد.

و در انتها باید گفت شرکت پتروشیمی مروارید همواره در نمایشگاه های محیط زیستی منطقه ای و کشوری حضور فعال داشته و دستاورد های حاصله را ارائه نموده است که با توجه به حصول دستاورد های ذکر شده، در سال جاری به دریافت تقدیر نامه از مدیر کل سازمان محیط زیست استان بوشهر نائل آمد.


تعداد بازدید : ۲,۰۰۳