افزایش تولید با بهره برداری از 6 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی

افزایش تولید با بهره برداری از 6 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۳۰

با بهره برداری از 6 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی 15 میلیون تن به ظرفیت خوراک این صنعت افزوده می شود که پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از بازدید از طرح پتروپالایش کنگان،در جلسه ای با حضور مدیران ارشد این پروژه با اشاره به اینکه این طرح یکی از بزرگترین طرح های تامین خوراک صنعت پتروشیمی است اظهار کرد: ۶ طرح تامین خوراک در کشور وجود دارد که که از این تعداد سه طرحNGL است که شامل NGL3100 در منطقه دهلران با دریافت خوراک از میادین بالا دست نفتی آن منطقه ،NGL3200 در غرب کارون و دیگری NGL خارک است که خوراک خودرا از میادین دریایی دریافت می نماید.

معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی در ادامه افزود:سه طرح دیگر شامل پتروپالایش کنگان در پایین دست  پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی است که به عنوان بزرگترین واحد تامین خوراک محسوب می‌شود .بعد از آن طرح بیدبلند است که تعداد متعددی از میادین نفتی حوزه غرب کارون را پوشش می دهد و تامین کننده خوراک الفین گچساران و نیز طرح های دیگرخواهد بود و طرح آخر نیز پالایش پارسیان سپهر است که خوراک خود را از پالایشگاه پارسیان دریافت می کند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : برای این ۶ طرح تامین خوراک، ۸.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است که بعد از بهره برداری معادل ۱۵ میلیون تن به ظرفیت خوراک صنعت پتروشیمی اضافه می شود که سهم پتروپالایش کنگان از این میزان افزایش ،ظرفیت خوراک ۳.۵ میلیون تن است.

وی تصریح کرد : با بهره برداری از این6 طرح ،افزایش ظرفیت خوراک بسیار قابل توجه خواهد بود که در پایین دست آن طرح های مختلف پتروشیمی ایجاد خواهد شد .

طرح پتروپالایش کنگان پروژه ارزشمند ملی

محمدی در مورد مزیت های طرح پتروپالایش کنگان گفت : این طرح بزرگ و ارزشمندی است که گاز خروجی فاز 12 پارس جنوبی را  را جداسازی و تفکیک کرده و ۳.۵ میلیون محصول دارای ارزش افزوده بالا برای خوراک صنعت پتروشیمی فراهم می کند. پروژه ای خوش ساخت که سبک ساخت پروژه، یکنواختی در تکمیل پروژه و همچنین وجود تجهیزات با کیفیت از نکات برجسته طرح پتروپالایش کنگان است.

وی در ادامه افزود: امیدواریم این پروژه تا پایان سال جاری وارد فاز  راه اندازی شود. اما این امر نیازمند فعالیت بیشتر و قائل بودن به بازه زمانی حداقل ۵ تا ۶ ماه برای پیش راه اندازی در راه اندازی طرح است که البته با همپوشانی و فشرده سازی کارها می توان این بازه زمانی را کوتاهترکرد.

تعداد بازدید : ۴,۸۰۲