عضو اتاق بازرگانی تهران:

آمادگی بخش خصوصی برای نقش آفرینی در توسعه صنعت پتروشیمی

آمادگی بخش خصوصی برای نقش آفرینی در توسعه صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۴۹

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: باید شرایط برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی فراهم شود و این بخش می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت روزافزون این صنعت شود.

فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا به نقش و جایگاه  ارزشمندصنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد از درآمدهای نفت و گاز، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عنوان شده است. از سوی دیگر محصولات تولیدی این صنعت، مواد اولیه بخش‌های بسیاری از اقتصاد ایران را فراهم می‌کند و از این منظر بسیار حائزاهمیت بوده و همواره مورد توجه سیاستگذاران کشور است.
وی افزود: هر قدر در توسعه صنایع پتروشیمی تلاش شود از گاز و نفت نیز بهتر و بیشتر استفاده خواهد شد، درواقع صنعت پتروشیمی ارتباط مستقیم با نفت و گاز دارد و تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی ارزش افزوده بیشتری را تحقق خواهد بخشید.
مستوفی با اشاره به این که صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده‌اند و میزان پیوند آنها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌ملاحظه است، تصریح کرد: بخش‌های ارائه‌دهنده محصول یا خدمات به پتروشیمی همچون بانک‌ها و بیمه، حمل و نقل جاده‌ای و بخش‌هایی که از تولید محصولات متنوع پتروشیمی استفاده می‌کنند همچون بخش‌های مانند صنایع خودروسازی، زراعت و باغداری، ساختمانی، لاستیک، پلاستیک و... همگی به نوعی از پتروشیمی تغذیه می‌شوند.
 عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تعامل این بخش با بخش‌های خدمات‌رسانی همچون بیمه و بانک بسیار است و این خود نشان از میزان پیوند صنایع پتروشیمی با سایر بخش‌های اقتصادی و جایگاه و نقش پتروشیمی در اقتصاد ایران دارد.
وی با اشاره به این که بخش خصوصی می‌تواند نجات‌بخش قسمت‌های مغفول مانده در صنعت پتروشیمی کشور باشد، گفت: باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم و رفع برخی ضعف‌ها را به این بخش بسپاریم، معتقدم بخش خصوصی نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد.

تعداد بازدید : ۲,۲۶۰