برگزاری چهلمین اجلاس خودکفایی شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاهی

برگزاری چهلمین اجلاس خودکفایی شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاهی
(جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۱۲

شرکت اسپک حامی ساخت داخل در صنعت نفت ، گاز، پالایش و پتروشیمی با همکاری انجمن استصنا چهلمین اجلاس خودکفایی را مقارن با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و سال رونق تولید برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا چهلمین اجلاس خودکفایی به میزبانی شرکت اسپک از سازندگان، مدیران بازرگانی و اجرایی که در استفاده از تولیدات داخلی تصمیم ساز هستند دعوت کرد تا در یک فضای دوستانه و بصورت رودررو( B2B ) در هتل اسپیناس پالاس با هم گفتگو کنند. در این اجلاس حاضرین ضمن اطلاع از توانمندی های داخلی در صنعت نفت فرصت یافتند تا برای بهره مندی از ساخت داخل تبادل نظر داشته باشند.
سبحانی مدیر عامل شرکت اسپک در این مراسم در مورد عمده فعالیت های این شرکت و دستاوردهای مجموعه در سال گذشته گفت: مهمترین کاتالیست های استراتژیکی بنزین هیدروکراکینگ در سال گذشته بومی‌سازی شد. همچنین بالغ بر ۹۰ درصد از کاتالیست های بیس متال برای استیم ریفورمینگ مورد استفاده در مجتمع های تولید اوره، آمونیاک و متانول بومی سازی شده است. این موضوع علاوه بر کاتالیست های فلزات گرانبها و اتیلن اکسید است که در سالیان گذشته بومی سازی و استفاده شده است.
سبحانی در مورد کاتالیست های دیگر مورد استفاده در صنعت پتروشیمی گفت: برای تولید کاتالیست های پلیمری طرحی بصورت سرمایه گذاری مشترک با پتروشیمی جم به عنوان بزرگترین مصرف کننده این کاتالیست در واحد HDP و PP در دست اجرا است.
مدیر عامل شرکت اسپک ادامه داد: هگزان ماده مورد نیاز برای کلیه واحدهای پلیمری است و اسپک به عنوان توزیع کننده آن قصد دارد هگزان را بومی سازی کند بر همین اساس یک طرح با شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه تعریف شده است که در نیمه دوم سال جاری بهره برداری خواهد شد و ۴۰ هزار تن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان تولید خواهد کرد که با این میزان ضمن تامین ۳۵ هزار تن نیاز کشور می توان صادرات نیز داشت.
سبحانی در مورد برنامه های دیگر شرکت اسپک گفت: واحد ۵۵ هزارتنی PBR را با شرکت تخت جمشید ماهشهر پیش بردیم که این پروژه نیز در ۶ ماهه اول سال جاری افتتاح خواهد شد. ویژگی این پروژه استفاده صد در صدی از دانش فنی داخلی و تامین بسیاری از تجهیزات مورد نیاز آن از ساخت داخل و در نهایت احداث پروژه در کوتاهترین زمان ممکن است که نمونه بارزی از خودکفایی ۱۰۰ درصدی در سال جاری محسوب می شود. همچنین طرح سولفور زدایی از نفت مازاد برای سوخت کشتی های منطقه طرح دیگری است که در نظر داریم تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی کنیم. در این طرح میزان سولفور از ۴۵۰۰ ppm به زیر هزار ppm کاهش خواهد یافت. در این طرح با استفاده از دانش فنی داخلی، پایلوت نیمه صنعتی آن اجرا شده و در حال حرکت به سمت تولید صنعتی است.
شایان ذکر است که شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا اسپک به منظور حمایت از تولید داخل از سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است و در زمینه صنایع پتروشیمی، تجهیرات، برق مکانیک، استاتیک فعالیت می کند و در چند سال اخیر توان خود را صرف کالاهای حساس مانند کاتالیست و مواد شیمیایی برای پخش و پالایش و پتروشیمی کرده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۴۱