همکاری عربستان و چین برای ساخت یک پتروپالایشگاه

همکاری عربستان و چین برای ساخت یک پتروپالایشگاه
(شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۲۲

شرکت سعودی آرامکو با ایجاد یک طرح مشترک 10میلیارد دلاری با همکاری گروه صنایع شمال چین موسوم به نورینکو قرار است یک مجموعه پتروپالایشگاهی را در شمال شرق چین بسازد.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، شرکت سعودی آرامکو با ایجاد یک طرح مشترک (JV) 10 میلیارد دلاری با همکاری گروه صنایع شمال چین (China's North Industries Group)، موسوم به نورینکو (Norinco)، و پانجین سینسن (Panjin Sincen) و دستیابی به توافقات اولیه برای کسب 9 درصد از سهام طرح گرین فیلد (greenfield) مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی شرکت چجیانگ پتروکمیکال (Zhejiang Petrochemical) در شرق چین، سرمایه گذاری خود در بخش پایین دستی این کشور را بیش از پیش افزایش داد.
بنا بر اعلام آرامکو در تاریخ جمعه سوم اسفند ماه، این شرکت نفت عربستانی قراردادی را برای ایجاد شرکت هوآجین آرامکو پتروکمیکال (Huajin Aramco Petrochemical) امضاء کرده که قرار است یک مجموعه پتروپالایشگاهی یکپارچه با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز را در شمال شرق چین بسازد. انتظار می رود مجموعه یادشده در سال 2024 میلادی، در کنار یک کراکر اتیلن یک میلیون و 500 هزار تنی و یک واحد تولید پاراکسیلن (PX) با ظرفیت یک میلیون و 300 هزار تن در سال، راه اندازی شود.
این طرح مشترک به دنبال توافقی اولیه که در ماه مارس سال 2017 میلادی میان خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، و نورینکو برای ایجاد یک شبکه پالایش، صنایع شیمیایی و خرده فروشی در پانجین (Panjin) به امضاء رسید؛ محقق شد.
تحولات یادشده حضور آرامکو در صنایع پایین دستی چین را به میزان چشمگیری تقویت می کند.



تعداد بازدید : ۱,۰۱۵