تجلیل استاندار خوزستان از 6 مجتمع پتروشیمی سبز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

تجلیل استاندار خوزستان از 6 مجتمع پتروشیمی سبز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
(چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۵۱

با حضور استاندار خوزستان، از شش مجتمع پتروشیمی برای دریافت گواهینامه صنعت سبز تقدیر به عمل آمد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، روز گذشته در مراسمی در تالار آفرینش سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حضور استاندار خوزستان، از شش مجتمع پتروشیمی برای دریافت گواهینامه صنعت سبز تجلیل به عمل آمد.

آلایندگی صنایع پتروشیمی در حد استاندارد

استاندار خوزستان در این مراسم گفت: دریافت گواهینامه صنعت سبز به این معنی است که با اقدامات موثری که این شرکتها با مشارکت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و سازمان محیط زیست انجام داده اند، آلایندگی این صنایع به حد استاندارد رسیده است.
شریعتی، افزود: صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با سرعت به سمت کاستن آلاینده های خود هستند و امسال از میان 13 صنعت سبز استان، شش شرکت پتروشیمی امیر کبیر، فن آوران ، تخت جمشید، لاله ، نوید زر شیمی ، شیمی بافت از جمله صنایع پتروشیمی این منطقه بوده اند که نشان اهتمام مسئولین این منطقه به مسائل زیست محیطی است.

رعایت چار چوب های زیست محیطی
وی خاطر نشان کرد: ما همواره بر این تاکید داشته ایم که هیچ خلق ثروتی نباید به گونه ای باشد که از محل تولید آن ثروت، ناچار به بازسازی سلامت انسان و محیط و رفاه از دست رفته باشیم از طرفی دلایل زیست محیطی نبایستی مانع روند رشد و توسعه باشد. ما نیز مثل تمام دنیا به جای سختگیری در صدور مجوزها و عدم اجازه شروع فعالیت، بایستی نظارت و رعایت چارچوبهای زیست محیطی بر روند فعالیت صنایع را جدی بگیریم. در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته کارهای بزرگ صنعتی و توسعه ای صورت گرفته اما کمترین خللی به محیط زیست وارد نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در این مراسم گفت: خرسندیم که همچنان و در ادامه تلاشهای سالهای گذشته، کماکان سهم عمده ای از تعداد شرکتهایی که هرساله از طرف سازمان محیط زیست، بعنوان صنعت سبز معرفی می شوند از جمله شرکتهای پتروشیمی هستند.

دریافت استانداردهای محیط زیست توسط 13 شرکت در 10 سال گذشته
سید امید شهیدی نیا، افزود: طی 10 سال گذشته، از مجموعه 20 شرکت تولیدی و بالادست منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاکنون 13 شرکت توانسته اند استانداردهای محیط زیست را محقق کنند و در زمره صنایع سبز قرار گیرند.
وی خاطر نشان کرد: در هفت شرکت باقی مانده نیز فعالیت های بسیار خوبی در زمینه رفع آلایندگی انجام داده اند و از ساخت تصفیه خانه مارون گرفته تا تعطیلی واحدها و بخشهای آلاینده مثل واحد کلرآلکالی بندرامام؛ همچنین فعالیتهایی نیز در سایر شرکتهایی چون اروند آغاز شده که در مجموع حدود 11 پروژه محیط زیستی در این شرکتها در جریان است.
شهیدی نیا، پس از بیان کلی اقدامات شرکتهای پتروشیمی در خصوص پساب، به مدیریت پسماندها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت پسماندسوزهای ما در منطقه 100 هزار تن است و 180 هزار تن نیز ظرفیت دفن اصولی پسماندهای صنعتی را داریم.
وی، از احداث لندفیلی برای امحا پسماندهایی به ظرفیت پسماندهای کل استان خوزستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پیگیری های آن نتیجه بخش باشد و بزودی شاهد راه اندازی مراحل اجرایی آن باشند.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در مجموع، 170 هکتار فضای سبز و 500 هکتار حراکاری دارد اما به این مقدار بسنده نکرده است و در حال توسعه ی این فضای سبز است.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۷