لزوم شتاب در تکمیل زنجیره ارزش با هدف کاهش خام فروشی در صنعت پتروشیمی

لزوم شتاب در تکمیل زنجیره ارزش با هدف کاهش خام فروشی در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۵

همزمان باتولیدی شدن طرح های جدید پتروشیمی باید زمینه را برای توسعه صنایع تکمیلی با هدف کاهش خام فروشی تسهیل کرد.

سرپرست مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تأکید بر این که نباید تنها به توسعه بخش بالادست صنعت پتروشیمی اکتفا کرد، گفت: سرعت پیشرفت در صنایع پایین دست پتروشیمی باید افزایش یابد تا ایران صادرکننده این محصولات باشد.
احمد زارعی، معاون طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که 57 طرح پتروشیمی با 5 تا 93 درصد پیشرفت در کشور وجود دارد، گفت: طرح هایی که بالای 50 درصد پیشرفت دارند هم اکنون به 10 طرح می رسد.
وی افزود:بر اساس برنامه ریزی های انجام شده فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی مرجان، متانول کاوه و فاز یک پتروشیمی بوشهر تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
به گفته زارعی، پتروشیمی مرجان هم اکنون در مراحل ابتدایی راه اندازی است و با سرعت بالایی پیشرفت دارد و امید است که در نیمه دوم سال جاری در صورت فراهم شدن شرایط به  تولید برسد.
معاون طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی های سبلان، پتروکیمیای ابن سینا در ماهشهر، فاز دوم پتروشیمی بوشهر در سال آینده به بهره برداری می رسند و خط لوله اتیلن غرب و بخش های مختلف پتروشیمی دماوند نیز به مرور امسال و سال آینده به نتیجه می رسند.
سرپرست مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که با حرکت در زنجیره تولید محصولات پایین دستی به سمت پایین، ارزش افزوده بالاتری ایجاد می شود، گفت: نباید تنها به بالادست پتروشیمی اکتفا کرد و باید همانند توسعه بخش بالادست، پایین دست پتروشیمی نیز با هدف کسب ارزش افزوده بیشتر توسعه یابد.
وی با اشاره به این که محصولات با کیفیتی  در بخش بالادست پتروشیمی در کشور تولید می شود، اظهار کرد: باید سرعت پیشرفت در توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی را افزایش داد و در این مسیر در صورت تأمین خوراک صنایع پایین دست پتروشیمی، هرگونه سرمایه گذاری دراین بخش در کشور سودآور است.
زارعی افزود: با توسعه بخش پایین دست پتروشیمی در کشور، ایران می تواند در سال های آتی یکی از  صادرکننده  مهم محصولات تولید شده در صنایع مختلف پایین دست پتروشیمی باشد.

تعداد بازدید : ۱,۴۱۸