حمایت عراق از حضور سرمایه گذاران ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی

حمایت عراق از حضور سرمایه گذاران ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۵

مشاور نخست وزیر عراق درامور اقتصادی و سرمایه گذاری زیر بنایی گفت: علاقه مند به حضور در صنعت پتروشیمی حمایت کرده و آماده هرگونه همکاری لازم است.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، عبدالصمد رحمان سلطان وزیرپیشین مهاجرت عراق و مشاور نخست وزیر این کشور در امور اقتصادی و سرمایه گذاری زیر بنایی درهمایش بین‌المللی و تخصصی صنعت پلاستیک با محوریت صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران به کشورهای عراق و افغانستان اظهارکرد: ایران و عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام روابط گسترده دارند و با توجه به نقش ایران در آرامش اقتصادی و سیاسی عراق، روابط گسترده تر هم شده است.
وی ادامه داد: پیشتر آرزو میکردم که در ایران پلاست حضور آکادمیک صورت گیرد تا از توان علمی ایران هم بهره ببریم و اصلاحات را در دانشگاه های عراق بوجود آوریم. انتظار میرفت کارگاه هایی برای بررسی چگونگی توسعه ایران تشکیل می شد. و اکنون با توجه به برایند این رویداد بزرگ نمایشگاهی آرزو می کنم ایران پرتویی برای توسعه و بالندگی همه کشورها و عراق باشد. 
عبدالصمد رحمان سلطان افزود: در سال ۱۹۷۷ توانمندی بالایی داشتیم و توان تولید اتیلن و ... را داشتیم اما عراق با جنگ های گسترده روبرو شد.  ما امروزه میخواهیم جذب سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی را داشته باشیم و باید به این نکته اشاره کرد که ما قوانین دائمی و پشتیبانی برای سرمایه گذاری داریم و وزارت صنایع همه درها را برای سرمایه گذاری باز کرده است .
وی تصریح کرد: ما بدون بازار ایران نمیتوانیم کامل شویم.  آرزو میکنیم آرامش سیاسی ادامه یابد و در تلاشیم تا سرمایه گذاری ایران را آسان کنیم. داعش در عراق از بین رفته است و ۲۰۱۷ سال پایان دادن به همه دشمنان عراق است. 
وزیر سابق مهاجرت عراق و مشاور مشاور نخست وزیر در امور اقتصادی و سرمایه گذاری زیر بنایی اظهارکرد: تکامل اقتصادی را باید مد نظر قرار دهیم و از همه برای سرمایه گذاری دعوت میکنیم‌. از سوی دیگر مساله آگاهی و نیاز به زمان  و بهبود شرایط دارد. 

تثبیت حضور در بازار مصرف صنعت پلاستیک عراق با حضور نرم افزاری و فنی مهندسی 

به گزارش خبرنگار نیپنا، حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق  نیز در همایش شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک کشورهای افغانستان و عراق گفت: با توجه به ایجاد ثبات و امنیت در عراق می توانیم حضور خود را در بازار عراق تثبیت کنیم که بهترین شیوه برای دستیابی به این امر از طریق نیروهای متخصص و مهندسین ایرانی برای حضور نرم افزاری و آموزشی است. فرصت های ایجاد اشتغال و صادرات محصولات در بازار عراق در سال جاری افزایش یافته و بر همین اساس عراق را می توان فرصت فروش و عرضه محصولات مختلف ایرانی دانست.
حسینی در ادامه گفت: عراق می تواند بزرگترین و مهمترین شریک تجاری ما باشد و با افزایش جمعیت فزاینده آن و وجود متوسط سنی 20 سال به عنوان یک بازار مصرف بالقوه محصولات پلیمری ایران باشد بنابراین باید ظرفیت های خالی اقتصاد ایران به ظرفیت های خالی اقتصاد عراق متصل شود و از آنجایی که زیرساخت های عراق برای کار صنعتی آماده نیست ایران می تواند با استفاده از توانمندی های خود و با اتکا به دانش فنی در عراق برای خود ظرفیت سازی کند.
وی افزود: عراق به تنهایی 50 درصد از صادرات غیر نفتی ما را شامل می شود و از طریق بندر بصره می توانیم از توان حمل و نقل دریایی آن نیز استفاده کنیم . عراق دومین مقصد صادراتی ما محسوب می شود و تا پایان سال جاری 20 درصد صادرات کالا به این کشور افزایش خواهد یافت و با اتصال خط لوله گاز ایران به عراقف حجم صادرات ایران تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

تعداد بازدید : ۱,۹۴۸