جزئیات برنامه توسعه LPG محور پتروشیمی؛

اجرای اولین دستور وزیر نفت برای جهش توسعه پتروشیمی/ ایجاد بزرگترین هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی کلید خورد

اجرای اولین دستور وزیر نفت برای جهش توسعه پتروشیمی/ ایجاد بزرگترین هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی کلید خورد
(دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۲۵

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای برنامه تحقق دومین جهش توسعه‌ای پتروشیمی در دولت دوازدهم، با تخصیص یک‌هزار هکتار زمین، پروژه تکمیل زنجیره‌های ارزش پروپان و بوتان و ساخت 70 طرح صنایع تکمیلی پتروشیمی در ماهشهر را کلید زد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، تحقق دومین جهش توسعه‌ای صنعت پتروشیمی یکی از برنامه‌های کلیدی «بیژن زنگنه» وزیر نفت است که با اجرای آن پیش بینی می‌شود ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود 40 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
وزیر نفت در تشریح ابعاد دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با تاکید بر اینکه توسعه پتروشیمی صرفا ساخت واحدهای تولید اوره، آمونیاک، متانول و پلی اتیلن نیست، تاکید می‌کند: وزارت نفت در طول فعالیت دولت دوازدهم به دنبال تکمیل زنجیره‌های ارزش و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی است.
بر اساس سیاست‌های کلان تعریف شده به منظور تحقق دومین جهش توسعه‌ای صنعت پتروشیمی از سوی وزیر نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته گذشته به طور رسمی برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی ایجاد بزرگترین هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور در ماهشهر را کلید زد.
مرضیه شاهدائی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌های وزیر نفت برای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، گفت: در این راستا، در منطقه ماهشهر با تامین ۱۰۰۰ هکتار زمین بر اساس آمایش سرزمینی و با همکاری سازمان محیط زیست، برنامه جدید توسعه پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی اجرایی خواهد شد.
در این راستا مقرر شده که بخشی از این زمین‌ها به ساخت و توسعه 70 طرح صنایع تکمیلی پتروشیمی اختصاص یابد و طرح‌های جدید متانسب با تکمیل زنجیره‌های ارزش و محصولات تولید شده در بخش بالادستی و میان دستی صنعت پتروشیمی تعریف و مجوزهای ساخت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر شود.
جزییات برنامه توسعه LPG محور پتروشیمی
به گزارش نیپنا، در شرایط فعلی با توسعه فازهای پارس جنوبی، ظرفیتی برای تولید معادل 7.5 میلیون تن گازمایع شامل پروپان و بوتان ایجاد شده و عملا با احتساب گازمایع تولیدی در صنایع پتروشیمی و سایر پالایشگاه‌های نفت و گاز، ایران با یک ظرفیت مازاد تولید گازمایع روبرو شده است.
بنابراین شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد دارد بخشی از این ظرفیت مازاد را به‌عنوان خوراک و در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار دهد.
پس از صدور مجوزهای اجرای طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن در عسلویه، توسعه صنعت پتروشیمی در بندر ماهشهر هم در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش پروپان و بوتان به عنوان یک برنامه اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفته است.
هم اکنون در قالب اجرای 5 طرح جدید، برنامه ریزی و عملیات اجرایی ساخت حدود یک میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پلیمری و پتروشیمی به منظور تکمیل زنجیره ارزش پروپان و بوتان در منطقه ماهشهر آغاز شده است.
طرح تبدیل پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن سلمان فارسی با ظرفیت 450 هزار تن، تکمیل زنجیره آکریلات‌ها با ظرفیت 195 هزار تن با خوراک پروپان، اجرای طرح 135 هزار تنی آکرونیتریل با خوراک پروپیلن، اجرای یک طرح عظیم انیدرید مالئیک با 225 هزار تن ظرفیت و در راستای تکمیل زنجیره ارزش بوتان را باید به عنوان پنج طرح کلیدی نام برد که با بهره برداری مرحله به مرحله از آنها عملا امکان تکمیل زنجیره‌های ارزش پروپان و بوتان در صنایع میان دستی پتروشیمی کشور فراهم خواهد شد.
علاوه بر این با تعیین تکلیف اکثر طرح‌های جمع گازهای همراه (NGL) و شتاب ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، در منطقه ماهشهر ظرفیت مازاد تولید اتان اتفاق می‌افتد که هم اکنون با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ساخت طرح‌های جدید تبدیل اتان و متانول به اتیلن به منظور تولید سایر محصولات پلیمری هم در برنامه اولویت‌دار کاری هلدینگ‌های تخصصی صنعت پتروشیمی قرار گرفته است.
از سوی دیگر هم اکنون با تامین زمین مناسب عملا سایر زیرساخت‌های مرحله جدید توسعه صنایع پتروشیمی در ماهشهر به عنوان قدیمی ترین هاب پتروشیمی ایران فراهم شده و از وجود اسکله، پایانه‌های صادراتی تا مجتمع پتروشیمی فجر به عنوان یوتیلیتی متمرکز می توان به عنوان زیرساخت‌های طلایی توسعه بیشتر صنایع پتروشیمی در این منطقه یاد کرد.
در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ماهشهر به حدود 23.6 میلیون تن در سال رسیده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد دارد برای ایجاد دست کم 10 طرح جدید پتروشیمی با ظرفیت هشت میلیون تن برنامه‌ریزی کند.

تعداد بازدید : ۲,۴۵۹