با تلاش پژوهشگران ایرانی:

ماژول غشایی بومی سازی شد

ماژول غشایی بومی سازی شد
(شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴) ۱۷:۲۸

پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فناوری طراحی و ساخت مدولهای صنعتی شیرین سازی آب با اندازه ٤٠٤٠ برای نخستین بار در منطقه بومی سازی کردند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، اسماعیل قنبری مدیر عامل شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی در آئین رو نمایی نخستین مدول غشا 4040 اسمز معکوس شیرین سازی آب اظهارکزد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سال 1385 با همکاری جمعی از نخبگان و متخصصین صنعت و دانشگاه و سرمایه‌گذاری قابل توجه ، پیشروترین و کامل ترین مرکز ملی مرجع غشا و فرآیندهای غشایی را در کشور ایجاد  کرده است به طوری که این مرکز در دنیا کم نظیر و در سطح کشور و منطقه بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای تولید و ارزیابی انواع غشاهای مورد مصرف در فرآیندهای مختلف جدا سازی گازها و مایعات در مقیاس‌های آزمایشگاهی پایلوت و صنعتی امکان پذیر است.

قنبری تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان و بحران آب پیشرو نیاز به فناوری‌های جدید برای تولید آب شیرین برای مصارف شرب و صنعتی از منابع آبهای سطحی، آبهای شور و انواع پسآب‌ها و فاضلاب‌های شهری و صنعتی ضروری به نظر می‌رسد.

مدیر عامل شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی اظهار کرد: از میان فناوری‌های متداول و کاربردی در این زمینه همچمون فرآیندهای تقطیر حرارتی و تبخیر حرارتی فرایند اسمز معکوس ، به دلیل مشخصاتی همچون مصرف انرژی کمتر، عدم آلایندگی ، نیاز به فضای فیزیکی کمتر ارزان بودن و سهولت عملکرد مورد توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع فرا گرفته است

وی تاکید کرد: این فناوری بسیار پیچیده از 3 دهه گذشته بیشتر در انحصار کشورهای توسعه یافته ای همچون آمریکا ،آلمان، کره جنوبی و ژاپن قرار داشت و محصولات این فناوری بازار وسیعی را در سر تا سر جهان به خود اختصاص داده است بنابراین باتوجه به اهمیت موضوع، دستیابی به دانش فنی غشا های اسمز معکوس  دارای اهمیت است.

قنبری گفت: امسال با همت و تلاش‌های پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی فناوری و طراحی و ساخت مدول‌های صنعتی شیرین سازی آب با اندازه 4040 برای اولین با در کشور و منطقه با موفقیت بومی سازی شد.

براساس این گزارش، فناوری تولید شده توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تقریباً به طور کامل از تجهیزات بومی استفاده کرده و هر یک از مدول‌های تولید شده قابلیت تولید 9 متر مکعب در روز آب شیرین را دارد.

برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که در کشور سالانه به 260 هزار عدد از این مدول‌ها نیاز دارد و با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و کشورهای همسایه بازار گسترده‌ای برای صادرات این فناوری که در خاورمیانه به صورت انحصاری در اختیار ایران است وجود دارد.

براین اساس، با تولید انبوه قیمت تمام شده این محصول حداکثر 50 درصد نمونه مشابه خارجی است .

تعداد بازدید : ۲,۶۶۰