در سومین روز از نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست، 4 نشست B2B میان ایران و هیئتهای تجاری از کشورهای مختلف برگزار شد که نخستین نشست در سالن 18 نمایشگاه بینالمللی تهران، میزبان تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی و هیئت تجاری پاکستان بود و هیئت تجاری پاکستان در این نشست، بر ارائه راهحل برای رفع موانع تجارت میان ایران و پاکستان، تأکید کردند.
روابط تجاری ایران و پاکستان، تاریخی عمیق دارد اما با گذر زمان و تغییرات جهانی، اهمیت این روابط بیشتر و برجستهتر شده است. زمستان 1403، محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت ایران خبر داده بود که پاکستان سالانه بیش از ۱۳میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی دارد، اما سهم ایران از این بازار حدود ۷۰۰میلیون دلار است. بنابراین بر ضرورت برنامهریزیهایی در راستای معرفی بیشتر توانمندیهای اقتصادی و صنعتی ایران به پاکستان، تأکید شد.
در همین راستا، در نمایشگاه نوزدهم ایرانپلاست نیز، حضور تجار پاکستانی در نشستهای B2B مورد توجه قرار گرفت.
پاکستان؛ همسایه استراتژیک ایران
رابطه ایران و پاکستان، تاریخچه پرباری دارد و پیوندهای فرهنگی متعددی میان این دو سرزمین شکل گرفته؛ از دلایل این قرابت، میتوان به موقعیت جغرافیایی استراتژیک این دو کشور اشاره کرد که پتانسیلهای فراوانی برای توسعه روابط تجاری ایجاد میکند. موضوعی که محمدمهدی صدیق، یکی از تجار پاکستانی حاضر در نشست B2B نیز به آن اشاره کرد و گفت: «نزدیکی و همسایگی پاکستان با ایران، یکی از مزیتهای تجارت محسوب میشود. این موضوع، چالشهای حملونقل را برطرف کرده و در زمان و هزینه صرفهجویی میکند.»
این روزها، سایه تحریم و بحرانهای ناشی از آن، بر معاملات و مذاکرات تجاری، اقتصادی و صنعتی ایران شده اما در این شرایط، نیز، ایران، بهخصوص در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، متوقف نشده است. بسیاری از کشورهای همسایه نیز همچنان به همکاری با ایران پایبند هستند. در این میان، پاکستان یکی از همسایگانی است که در سالهای گذشته، همراستا با افزایش واردات قیر، نفت، محصولات فولادی و پتروشیمی از جهان، واردات از ایران را افزایش داده و هر دو کشور بهدنبال ایجاد شرایطی برای گسترش روابط هستند. تاجر پاکستانی حاضر در نشست B2B، درمورد نگرانی پیرامون تحریمها، گفت: «تحریمهای وضعشده علیه ایران، تأثیر چندانی بر روابط و تجارت این دو کشور نداشته است. حتی میتوانم بگویم که کشور ما، بسیار مایل است با ایران تجارت داشته باشد. هرچند امروز شرایط این همکاری اقتصادی و تجاری دشوار شده اما میتوانیم راهکار و چارهای برای آن پیدا کنیم.»
موضوع دیگر قابلتوجه در نگاه هیئت تجاری پاکستان، نحوه برگزاری نمایشگاه ایرانپلاست بود. به باور آنها، گستردگی نمایشگاه، تنوع بالا و بهبود روزبهروز کیفیت محصولات ایرانی، بسیار مشهود بود.
یکی دیگر از تجار پاکستانی حاضر در این نمایشگاه، درباره برگزاری ایرانپلاست، گفت: «هرگز تصور نمیکردم این میزان پلاستیک، با انواع کیفیت و تنوع بسیار بالا، در یک جا ببینم. آنچه که من در این نمایشگاه شاهد بود، ارتقا و رشد چشمگیر ایران در تولید محصولات مرتبط با صنعت پتروشیمی بود.»
بهگفته اعضای شرکتکننده در نشست B2B میان ایران و پاکستان، چنین مذاکراتی میتواند به افزایش تعاملات تجاری، ارتقای صادرات و رفع چالشهای موجود درزمینه همکاریهای اقتصادی میان دو کشور بینجامد.