معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

راهبرد بلندمدت دیپلماسی انرژی-اقتصادی ایران توسعه فناوری های پتروشیمی است

راهبرد بلندمدت دیپلماسی انرژی-اقتصادی ایران توسعه فناوری های پتروشیمی است
(سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲) ۲۳:۱۶

مرتضی شاهمیرزایی در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه روس پلاست گفت: با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود صنعت پتروشیمی کشور، شرکت های روسی علاوه بر علاقه به حوزه های بالا و میان دست صنعت نفت کشورمان، آماده سرمایه گذاری در بخش پایین دست پتروشیمی ایران و نیز توسعه فناوری ها هستند.

به گزارش نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (سه شنبه 16 خرداد ماه)، اظهار کرد:با همکاری و هماهنگی یکپارچه و مستحکم شرکت های پتروشیمی مارون، امیرکبیر، شازند، تبریز و آریاساسول و نیز  شرکت های صاحب عنوان در حوزه کامپاند و مستربچ ، امسال در نمایشگاه روس پلاست در مقایسه با دوره های قبل، هم از نظر سطح توانمندی و از نظر تنوع ارائه محصولات در زنجیره ارزش قدرتمندتر ظاهر شدند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت ایران، در خصوص سرمایه گذاری این کشور در بخش پتروشیمی کشورمان تصریح کرد:پیشنهاد ما به شرکت های روس در خصوص همکاری و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران بیشتر در حوزه تبادل خدمات فنی و مهندسی،صدور فناوری ها و به ویژه کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی این کشور بوده است که خوشبختانه با بستر سازی، رشد و توسعه ظرفیت های صنعت پتروشیمی ایران با وجود 44 سال تحریم های سخت و دشوار، اکنون به گواه شرکت های خارجی از جمله شرکت های روسی، صنعت پتروشیمی ایران یکی از کشورهای برتر در منطقه خاورمیانه است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با انعقاد تفاهم نامه و قراردادهایی میان شرکت های صنعت نفت ایران با طرف های روسی، با ظرفیت های سرمایه گذاری 10 ها میلیارد دلاری که وزیر محترم نفت کشورمان نوید آن را داده اند، فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران روسی ایجاد شده است که در حوزه های بالادست، میان و پایین دست صنعت پتروشیمی نیز حضور فعالانه ای داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خصوص یکی از همکاری های دوجانبه ایران و روسیه در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: با بررسی ها ی انجام شده در حال حاضر روسیه می تواندبرخی از  محصولات پتروشیمی مازاد نیاز خود را مانند گروه استایرن و پلی پروپیلن را به بازار ایران صادر کند و در مقابل خدمات فنی و مهندسی به ویژه در حوزه فناوری و کاتالیست ها از کشورمان وارد کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از شرکت های روسی علاقمند به سرمایه گذاری در بخش صنایع پایین دست پتروشیمی در ایران هستند که در این زمینه بسته های متفاوت و جذاب سرمایه گذاری آماده و معرفی شده است.

مرتضی شاهمیرزایی با بیان اینکه راهبرد بلند مدت و دیپلماسی انرژی -اقتصادی ایران همکاری و مشارکت دو سویه با کشورهای همسایه و دوست در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نیز توسعه فناوری ها است، تاکید کرد: ذخایر غنی نفت و گاز ایران، نزدیکی به آبهای آزاد، دسترسی آسان به بازارهای صادراتی همچون هند، چین و کشورهای شرق آسیا و نیز کشورهای حوزه آفریقا، وجود نیروهای کار متخصص، بومی سازی فناوری، ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت با قیمت تمام شده پایین، از مزیت های برتر و مطمئن سرمایه گذاری خارجی در ایران است، که با تمهیدات ویژه انجام شده در دولت محترم آماده حضور سرمایه گذاری و مشارکت های دو جانبه با کشورهای خارجی هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطر نشان کرد: درحال حاضر ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران از مرز 92 میلیون تن در سال عبور کرده است و با برنامه ریزی های راهبردی این صنعت در مناطق جدید به ویژه در جنوب کشور و در حاشیه سواحل خلیج همیشه فارس و دریای عمان و همینطور در فازهای جدید دو هاب عسلویه و ماهشهر مسیر توسعه خود را با شتاب گسترش می دهد.

به گزارش نیپنا؛ سیزدهمین  نمایشگاه بین المللی، ماشین آلات و مواد صنعت پلاستیک همزمان با هفدهمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار، تجهیزات و فناوری های تولید محصول و همچنین بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت بسته بندی از ۱۶ الی ۱۸ خرداد ماه در کشور روسیه با حضور 31 کشور جهان برگزارمی شود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت های پتروشیمی امیرکبیر، شازند، مارون، تبریز و آریاساسول به صورت پاویون در این نمایشگاه حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید : ۱,۸۰۰