معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد:

با تسهیل گری دستگاه دیپلماسی، آماده ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی هستیم

با تسهیل گری دستگاه دیپلماسی، آماده ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی هستیم
(پنج شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲) ۱۷:۰۵

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع سفرا و سرکنسول های ایران در کشورهای جهان، گفت: با آماده بودن بسته های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می خواهیم که روند ورود سرمایه گذاران علاقمند به صنعت پتروشیمی را تسهیل و تسریع کنند.

به گزارش نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامگاه گذشته (چهارشنبه 3 خرداد) در نشست بررسی راهبردهای توسعه همکاری­ های بین المللی در صنعت پتروشیمی که با حضور سفرا و سرکنسول­ های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد، اظهارکرد: باید با متنوع کردن محصولات و مشتریان صنعت پتروشیمی با همکاری و تعامل دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بازارهای جدیدی فعال شویم.

وی با مثبت ارزیابی کردن آینده و چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران، خاطر نشان کرد: با همکاری دستگاه دیپلماسی کشورمان، پیاده­ سازی سیاست­ های تامین منابع مالی خارجی، تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی بسیار سریع­تر محقق می ­شود و در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و تعامل دو سویه با وزارت امور خارجه و هلدینگ­ ها و شرکت ­های پتروشیمی است.

وی با بیان این که از اهداف و راهبردهای اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی در آفریقا، اروپای شرقی و کشورهای CIS است، گفت: اکنون صنعت پتروشیمی ایران با بیش از 92 میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه قرار دارد که در حدود 70 درصد از محصولات تولیدی صادر می­ شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: 550 گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع­ های پتروشیمی تولید می­ شود و سال گذشته 16 میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام شد که 14 میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین کننده­ای در تنظیم بازار ارز داشت.

وی افزود: حدود 90 میلیارد دلار سرمایه­ گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است و بیش از 100 طرح توسعه­ ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

 شاهمیرزایی ادامه داد: راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و 21 طرح مهم به هلدینگ­ های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده است.

وی تصریح کرد: 21 طرح مورد اشاره، طرح­های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه­ گذاری مجموع آن حدود 9 میلیارد دلار برآورد می­ شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران به سرعت در حال بومی­ سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت ازطریق بومی ­سازی تامین می­ شود و پیش بینی می­ کنیم تا 5 سال آینده در تامین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا خواهیم شد.

 فعال­ تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران

وی بیان کرد: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم تمام 99 کاتالیست­ های مورد استفاده در صنعت بومی­ سازی خواهد شد.

 مرتضی شاهمیرزایی در ادامه این نشست، خطاب به سفرای کشورمان گفت: باید از تمام ظرفیت­ های موجود در وزارت امورخارجه و سفارتخانه­ های کشورمان برای فعال­ تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با آماده بودن بسته­ های سرمایه­ گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می­ خواهیم که روند ورود سرمایه گذاران علاقمند به صنعت پتروشیمی ایران را تسهیل و تسریع کنند.

وی هاب­ های عسلویه و ماهشهر را دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: افزون بر این 2 هاب، مناطق انرژی­ بر پارسیان، دیر و سواحل مکران از دیگر مناطقی هستند که طرح­های توسعه­ ای صنعت می­ توانند میزبان سرمایه ­گذاران خارجی باشند، درحالیکه زیر ساخت ­های  منطقه جاسک نیز برای توسعه پتروپالایشگاه­ها آماده ورود سرمایه ­گذاران است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: باید به سمت توسعه و تکاپو در صنعت پتروشیمی حرکت کنیم و در این میان سفیران ایران در سایر کشورها می­ توانند برای توسعه این صنعت پایدار و ماندگار نقش آفرین و تعیین کننده باشند تا روابط با کشورهای مختلف در این صنعت پویا در ابعاد مختلف گسترش یابد.

گفتنی است؛ نشست بررسی راهبردهای توسعه و ارتقای تعاملات بین المللی صنعت پتروشیمی با هدف توسعه دپیلماسی انرژی در راستای توسعه بازار صادراتی پتروشیمی ، معرفی ظرفیت ها، امکانات و توانمندی های صنعت پتروشیمی کشورمان و نیز بررسی راهکارهای تسهیل صادرات این صنعت با حضور سفرای ایران در کشورهای برزیل، هند، تانزانیا، بورکینافاسو، صربستان و نیز سرکنسول های کشورمان در گوانگژو چین و اکتائو قزاقستان برگزار شد

.

تعداد بازدید : ۱,۸۰۱