پتروشیمی فارابی به دنبال بازارهای جدید صادراتی

پتروشیمی فارابی به دنبال بازارهای جدید صادراتی
(شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱) ۱۲:۳۹

مدیرعامل پتروشیمی فارابی گفت: همزمان با نمایشگاه ایران پلاست مذاکراتی خوبی با هدف صادرات به بازارهای جدید از جمله امریکای جنوبی صورت گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی در گفتگو با خبرنگار نیپنا در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست از طرح توسعه این شرکت و تولید اتانول صنعتی از متانول خبر داد و گفت: تلاش می کنیم شرایط 10 سال گذشته این مجتمع را تغییر دهیم و به سود و تولید مستمر برسیم؛ نمایشگاه ایران پلاست نیز فرصت تنوع سازی بازار صادراتی از هند و چین به سمت امریکای لاتین را میسر کرده است.

محمود فخرایی با اشاره به مطلوبیت نمایشگاه و حضور پررنگ تر بازدیدکننده ها از کشورهای گوناگون چون امریکای جنوبی، اظهار کرد: شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست مانند دوره های گذشته، پربار است وتفاوت آن نسبت به سال های گذشته در حضور بیشتر شرکت های خارجی است که به واسطه عملکرد مناسب صورت گرفته و دعوت ها اتفاق افتاده و نمایندگان شرکت های خارجی بیشتری به ایران آمدند.

وی با اشاره به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه بهتر است در تعطیلات نباشد مانند روزهای پیش رو، گفت: در مجموع ایران پلاست همواره از اقبال زیاد برخورداد بوده و این دوره نیز مطلوب است به گونه ای که از شانزدهمین دوره ایران پلاست و جذب مشتری راضی بودیم.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی با تاکید بر اینکه تیم مالی و بازرگانی این مجتمع در نمایشگاه حضور دارند، تصریح کرد: در روزهای گذشته ملاقات های بسیاری داشتیم در این نمایشگاه بیشتر به دنبال فروش بالاتر و بازاریابی هستیم و در این زمینه موفق بودیم.

فخرایی با اشاره به اینکه پتروشیمی فارابی، از سال 1352 اجرا و در سال 1356 به بهره برداری رسید، بر موقعیت مکانی خوب این مجتمع تاکید کرد و یادآور شد: هم اکنون به دنبال توسعه پتروشیمی فارابی هستیم؛ این مجتمع پتروشیمی زیرساخت مورد نیاز را به طور کامل در اختیار دارد و می توانیم یوتیلیتی مورد نیاز را خودمان تامین کنیم بنابراین از پتانسیل مناسبی برای توسعه برخورداریم.

خروج فارابی از لیست شرکت های آلاینده

وی با اشاره به نهایی شدن طرح کلرآلکالین، تصریح کرد: به دنبال جلب مشارکت هستیم و طرح توجیهی (FS) آن تهیه شده است. همچنین پروژه تصفیه پساب و فوماریک اسید را در دستور کار داریم که هدف ما نه تنها تصفیه بلکه بازیافت و بدست آوردن ارزش افزوده است و در مرحله عقد قرارداد آن هستیم. ظرفیت این طرح چشمگیر نیست اما از ارزش افزوده بالایی برخوردا است و فارابی را از لیست شرکت های آلاینده محیط زیست خارج می کند. از سوی دیگر نرخ بازگشت سرمایه آن 43 درصد است.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی با تاکید بر هدف گذاری صورت گرفته برای خروج از حوزه صنایع آلاینده، به طرح توسعه ای : یکی از طرح های توسعه ای فارابی، تبدیل متانول به اتانول است؛ از آنجا که 48 درصد سهام ما متعلق به پتروشیمی فن آوران است و در شرایط کنونی بازار متانول، تولیدکنندگان متانول به دنبال توسعه صنایع پایین دست هستند، تبدیل متانول به اتانول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس این طرح اتانول تولیدی برای سوخت مصرف می شود و دارای گرید سوختی است اما طرح ویژگی خوبی دارد و IIR آن بالای 28 درصد و معقول است.

فخرایی با اشاره به ظرفیت 100 هزار تنی طرح تولید اتانول صنعتی از متانول، تاکید کرد: از سال 1399 از زیان خارج و سود ده شدیم، در سال 1400 وضعیت خوب بود و در سال جاری نیز پیش بینی می شود سود داشته باشیم. هدف اصلی ما این است که با پیگیری طرح های توسعه ای، پتروشیمی فارابی را از شرایط 10 سال گذشته اش خارج کنیم و به تولید و استمرار سود برسیم.

تلاش برای قطع وابستگی صادرات به هند و چین

وی درمورد صادرات محصولات نیز با اشاره به اینکه حدود 50 درصد محصولات پتروشیمی فارابی به کشورهای گوناگون جهان صادر می شود، اظهار کرد: در این اواخر به واسطه جنگ روسیه و اکراین، شرایط صادرات در بازار صادراتی که داشتیم ازجمله ترکیه ، حوزه آسیای میانه و کشورهای اطراف کمی دچار چالش و از میزان صادرات کاسته شد اما اکنون با فعالان و مشتریان پتروشیمی از کشورهای جدید و مختلف، حتی از امریکای جنوبی و لاتین متقاضیان محصولات پتروشیمی به نمایشگاه آمدند؛ اگر بتوانیم با برنامه ریزی خوب مشتریان خارجی جدید را جذب کنیم و وابستگی فروش محصولات خود را از کشورهای هند و چین قطع کنیم، نکته مثبتی است.

مدیر عامل پتروشیمی فارابی با ابراز خشنودی از حضور مشتریان خارجی به ویژه از امریکای لاتین که برای نخستین بار به ایران آمده بودند، تصریح کرد: نمایشگاه از این منظر، بسیار خوب بود و برای اولین بار از امریکای لاتین مشتری می دیدم. از سوی دیگر تاجران روس به ایران پلاست آمدند درحالی که اطلاعی از توانمندی ها و تنوع محصولات صنعت پتروشیمی ایران ندارند و فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با روس ها است.

فخرایی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران پلاست به ویژه این دوره پتانسیل خوبی برای تغییر بازار ایجاد می کند، درمورد انتقال تکنولوژی گفت: هم اکنون در شرایطی هستیم که می توانیم تکنولوژی متانول را صادر کنیم. در حال حاضر تمام کاتالیست ها و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه در کشور ساخته می شود و برای انتقال تکنولوژی متانول مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه به راحتی می توان تکنولوژی ساخت واحدهای متانول را صادر کرد، ادامه داد: هم اکنون حدود 15 کارخانه تولید متانول داریم.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی همچنین با اشاره به قدیمی بودن تکنولوژی در سایر حوزه ها یادآور شد: واحدهای فارابی تکنولوژی قدیمی دارند که مربوط به 50 سال گذشته است اما در بخش متانول می توان تکنولوژی صادر کرد.
فخرایی درمورد دریافت تکنولوژی جدید نیز گفت: اگر گشایشی اتفاق بیافتد، کار با کشورهای اروپایی ساده تر می شود اما با توجه به سیاست های کشور که به کشورهای شرق نگاه می کند، می توان از چین تکنولوژی وارد کرد؛ چین در تمام واحدهای تولیدی پتروشیمی وارد شده و صاحب لایسنس است.
وی تصریح کرد: تکنولوژی واحد متانول به اتانول را نیز می خواهیم از چین وارد کنیم و در این زمینه تفاهم نامه اولیه منعقد و نهایی شده است.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با تاکید بر اینکه تولید اتانول از متانول طرح نو است، تصریح کرد: معمولا اتانول از بیس بایو استفاده می کند که از مزارع نیشکر بدست می آید و بیشترین تولید دنیا در برزیل و امریکا صورت می گیرد.
فخرایی با اشاره به این که تکنولوژی مورد بحث که درصدد دریافت آن از چین هستیم مربوط به تولید اتانول صنعتی است. پیش بینی می شود طرح تولید اتانول از متانول، از زمان آغاز، ظرف مدت سه سال اجرا شود. این پروژه تیاز به کاتالیست های خاص دارد و تکنولوژی مورد نیاز باید منتقل شود.
وی به مذاکره برای دریافت تکنولوژی تولید اتانول صنعتی از متانول از کشور چین اشاره کرد .

تعداد بازدید : ۹۸۶