تکمیل زیرساخت ها و تامین خوراک، پیش نیاز توسعه سومین هاب

تکمیل زیرساخت ها و تامین خوراک، پیش نیاز توسعه سومین هاب
(یکشنبه ۲ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۰۲

موضوع توسعه پتروشیمی در مکران، از اولویت های جدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، اولویتی که نشات گرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ضرورت رشد و توسعه مکران است.


به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نزدیک به پنج ماه پیش در اسفند ماه 1400، به چابهار رفت تا از روند پروژه های پتروشیمی در مکران بازدید کند. حال ماه پس از آن سفر، او در نشستی به پیگیری آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها در مکران پرداخت تا نشان دهد موضوع توسعه پتروشیمی در مکران، از اولویتهای جدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، اولویتی که نشات گرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ضرورت رشد و توسعه مکران است.

به گزارش نیپنا، به چابهار و منطقه مکران که سفر کنید، همه جا سخنان رهبر معظم انقلاب را می بینید که روز نهم آذرماه سال 1393 فرمودند: «مساله آبادسازی سواحل مکران، جزء کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه های موردنظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.» در سفر اسفندماه شاهمیرزایی به مکران،  معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن قدردانی از مدیران فعال در توسعه صنعت پتروشیمی در مکران، گفت: « شما قدم پیش گذاشتید و خانه و کاشانه و آسایش خود را رها کردید تا فرمان ولایت را انجام دهید.»

در واقع مرتضی شاهمیرزایی از زمانی که در راس صنعت پتروشیمی قرار گرفته، با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه به توسعه صنعتی در جنوب شرق کشور، این موضوع را جزو اولویتهای خود قرار داده است. او در بیست و ششم تیرماه، میزبان نشست هماهنگی توسعه پتروشیمی در منطقه مکران شد؛ نشستی که با حضور مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران و نمایندگان معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، هلدینگ شستان و مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد و طی آن مدل الگوی توسعه، راهکارها و موانع توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران با تاکید بر هماهنگی و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولی توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، بررسی شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست علاوه بر آنکه در جریان آخرین وضعیت ساخت طرح های پتروشیمی در این منطقه قرار گرفت، بر پیاده سازی الگوی درست از توسعه متوازن در مکران تاکید کرد.

مکران می تواند یک هاب جدید پتروشیمی در کشور باشد که به دلیل قرار گرفتن در منتهی الیه جنوب شرقی کشور و دسترسی نزدیکتر به آبهای اقیانوسی، موقعیتی به مراتب بهتر و ممتازتر نسبت به هاب های ماهشهر و عسلویه دارد. چراکه 1200 کیلومتر به آبهای آزاد نزدیکتر است و امکان پهلوگیری کشتی های بالای صد هزار تن هم در آن وجود دارد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سفر به چابهار از شهرک پتروشیمی مکران بازدید کرد 2

توسعه در سواحل مکران، چگونه آغاز شد؟

پس از تاکیدات مقام معظم رهبری ، دستورالعمل توسعه سواحل مکران در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. پس از آن در جلسه هیئت دولت در استان سیستان و بلوچستان، ایجاد هاب سوم پتروشیمی در منطقه مکران و احداث خط لوله اتان از عسلویه برای توسعه صنعت پتروشیمی در این منطقه به تصویب می رسد و سپس سردار وحیدی و سردار قاسمی وزرای وقت دفاع و نفت، توافق می کنند مسئولیت توسعه مکران به وزارت دفاع واگذار شود و از پتانسیل هلدینگ شستان برای توسعه منطقه استفاده شود.

از 18 واحد پتروشیمی پیش بینی شده، احداث 6 واحد بر پایه خوراک متان آغاز شد  تا 20 محصول میان دستی و پایین دستی از آنها حاصل شود. پروژه انتقال خوراک و احداث خط لوله در دولت قبل با چالش هایی مواجه شد و باعث شد که کل پروژه برای دو سال متوقف شود.

 چراکه وقتی تکلیف انتقال و تامین خوراک مشخص نباشد، نمی توان آینده ای برای پروژه های پتروشیمی در نظر گرفت. اما دو ابلاغیه از دفتر مقام معظم رهبری، گشاینده قفل ها بود. نخستین ابلاغیه خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام  و ابلاغیه دوم خطاب به وزیر نفت سابق بود که موجب دستور به شرکت ملی گاز برای  انتقال خوراک شد.

حال عملیات اجرایی پروژه های پتروشیمی در منطقه سرعت بیشتری به خود گرفته است و در صورت تامین خوراک، شاهد راه اندازی نخستین پروژه پتروشیمی در منطقه، یعنی "بدر شرق" در ابتدای ماههای سال آینده خواهیم بود تا روند سایر پروژه ها هم با دلگرمی حاصل از تامین خوراک، سرعت بیشتری به خود گیرد.

تعداد بازدید : ۱,۴۶۶