148

سرمقاله

سرمقاله
(پنج شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰) ۰۸:۴۸

تفاهم نامه راه اندازی فن‌بازار تخصصی پتروشیمی با هدف جهت بخشی صنعت بسمت اقتصاد دانشی با پتانسل های شبکه فن بازار ملی ایران

همکاری شبکه فن‌بازار ملی ایران با 30 شرکت صنعت پتروشیمی و بیش از ۳۰۰ تقاضای فناورانه احصا و 100 شرکت دانش‌بنیان جهت رفع نیازهای صنعت پیش قدم شده‌اند و همچنین در این فعالیت‌ها 30 پروژه ساخت داخل مشخص شده است که در حال ارزیابی می‌باشند که با امضا تفاهم‌نامه ایجاد فن‌بازار تخصصی پتروشیمی و شبکه‌سازی بهتری که بین بخش خصوصی و دولتی که یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است این فعالیت‌ها به صورت مستمر و پر قدرت‌تر ادامه خواهد داشت.

در واقع هدف اصلی امضا تفاهم‌ نامه ایجاد فن‌بازار تخصصی پتروشیمی را می توان پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از بومی‌سازی اقلام و ایجاد ارتباط بین عرضه و تقاضا فناورانه با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای شبکه فن‌بازار ملی ایران بیان کرد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری استارت‌آپ‌های حوزه فناوری ؛ کلید تقویت و ارتقاء نوآوری را در صنعت رقم میزند . این همکاری، می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد؛ از یک‌سو به صنعت کمک نموده تا به بازارهای بالقوه وارد شده و بازارهای جدید ایجاد نمایند و از سوی دیگر، به استارت‌آپ‌ها کمک می‌نماید تا محصولات خود را توسعه داده و فرایند رشد و توسعه خود را سریع‌تر بپیمایند.

در واقع همکاری بین صنعت بزرگ پتروشیمی و استارت‌آپ‌های نوظهور، روشی بسیار کارآمد برای پیشبرد پایدار «جهش های صنعت پتروشیمی» در بلندمدت است. از این منظر، همکاری فناورانه را می‌توان ابزاری دانست که در آن استارت‌آپ‌ها، بدون این‌که اساساً اخلالی در فرایند روتین شرکت‌های فناور بزرگ ایجاد نمایند، از فناوری به منظور ارزش افزایی کسب‌وکار آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک نکته بسیار کلیدی در زمینه همکاری‌های فناورانه، درک مناسب همکاری با استارت‌آپ‌ها است. همه در مورد همکاری صحبت می‌کنند، اما چه چیزی باعث می‌شود تا همکاری برای یک استارت‌آپ یا یک شرکت بزرگ فناور مفید باشد؟ به نظر می‌رسد که درک انگیزه‌های خود و همچنین منافع و محدودیت‌های طرف دیگر، بتواند پاسخی برای این پرسش فراهم نماید.

اولین مزیت همکاری فناورانه با شرکت‌های بزرگ، درآمدهای ناشی از آن و در نتیجه، مستقل شدن از سرمایه‌های خارجی است.

دومین مزیت همکاری فناورانه، خلق یک داستان موفقیت برای فروش‌های آتی است همکاری فناورانه با شرکت‌های بزرگ، موجب ایجاد یک بنیان مشتری با قابلیت گسترش خواهد شد

امکان گسترش فعالیت به کشورهای دیگر و حذف ریسک بین‌المللی‌سازی، از دیگر مزایای بسیار مهم همکاری با شرکت‌های بزرگ است. همچنین پایگاه‌های کاربری بزرگ، به‌عنوان منبع ارزشمند ارائه بازخورد، به استارت‌آپ‌ها کمک نموده تا محصولات خود را اصلاح و بهینه‌سازی نمایند. زیرساخت یک شرکت تثبیت‌شده، شامل مشتریان موجود، این امکان را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌نماید تا مدل تجاری خود را سریع‌تر از زمانی که خود به‌تنهایی قصد و توانایی این کار را داشتند، بهبود و توسعه دهند. گفتنی است، سرمایه‌گذاران در استارت‌آپ‌ها، بیش از حد به فناوری و کمتر به بازارها می‌پردازند. سریع‌ترین مسیر برای رفع این نقیصه و رسیدن به بازار، فروش به شرکت‌های بزرگ فناور است.

در نهایت، باید به دانش و تجربه طولانی شرکت‌های بزرگ که یک ابزار نظارتی ارزشمند برای تجاری‌سازی فناوری استارت‌آپی است، اشاره نمود. شراکت با یک شرکت بزرگ، می‌تواند باعث شود که استارت‌آپ دارایی‌های کمتر استفاده شده این شرکت‌ها، مانند داده‌هایی که تا به حال، راکد و بدون استفاده بوده‌اند را، بکار گرفته و فرصت‌های تجاری جدیدی خلق نمایند.

 

 ایوب بنوی - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

 

تعداد بازدید : ۲,۳۰۳