مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد:

درآمد سالانه 3.7 میلیارد دلاری از خط اتیلن غرب در افق 1404

درآمد سالانه 3.7 میلیارد دلاری از خط اتیلن غرب در افق 1404
(یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰) ۱۴:۰۹

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به افزایش تعداد مجتمع‌های متصل به خط اتیلن غرب به 21 مجتمع در افق 1404 اشاره کرد و گفت: ظرفیت تزریق به اتیلن غرب به 3.5 میلیون تن و ارزش فروش محصولات با توجه به تنوعی که از مسیر اتیلن ایجاد خواهد شد به سالانه 3.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی امروز (یکشنبه، 21 شهریورماه) در آیین امضای قرارداد واگذاری راهبری خط اتیلن غرب به شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنعت نفت(اویکو) این قرارداد خط لوله را با توجه به اینکه تاکنون این حجم از واگذاری به بخش خصوصی انجام نشده بود را منحصر به فرد عنوان کرد و گفت:  این خط از اقدام‌های مهم دولت برای توسعه صنایع پتروشیمی در نوار غربی کشور که این اتفاق در دهه 80 آغاز شد. با اجرای خط لوله اتیلن غرب، اتیلن تولیدی از عسلویه تا شمال غرب ایران منتقل شد و از انشعابات این خط شرکت‌های زیادی بهره‌مند شدند

وی با بیان اینکه پس از واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به بخش خصوصی، خط اتیلن غرب نیز پس از بهره‌برداری در سال 91 در مدیریت بخش خصوصی باقی ماند، افزود: این خط از سوی دولت احداث شده بود و از همان سال‌ها نهادهای نظارتی همیشه دغدغه این موضوع را داشتند که چرا این خط صرفاً در اختیار بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تلاش‌های مدیران عامل پیشین این شرکت برای در اختیار گرفتن خط لوله اتیلن غرب اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به مقاومتی که شرکت بخش خصوصی از خود نشان داد، بدون اینکه در عمل رابطه مالی و قراردادی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و آن شرکت وجود داشته این خط سالیان سال در اختیار بخش خصوصی بود.

محمدی با بیان اینکه از سال 97 حرکت‌های منسجمی بر بازگرداندن این حق از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شد، تصریح کرد: ابتدای سال 99 خطی که برای دولت بود به NPC به عنوان مالک اصلی واگذار شد.

وی با تأکید بر اینکه بلافاصله پس از واگذاری، حراست خط از بخش خصوصی تحویل گرفته شد و فرآیند مناقصه آغاز و در ماه‌های گذشته پیمانکار این خط درمردادماه امسال انتخاب شد، گفت: این نقطه عطفی بود که پس از نزدیک به یک دهه تلاش مدیریت این خط را توانستیم به شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتقل کنیم.

معاون وزیر نفت در تشریح مشخصات خط لوله اتیلن غرب با اشاره به اینکه این خط از 11 استان عبور می‌کند، افزود: طول اصلی خط 1660 کیلومتر، طول انشعابات فرعی 550 کیلومتر و خط دنا نیز 600 کیلومتر است که در مجموع این خط با حدود 2800 کیلومتر طول در نوع خود منحصر به فرد است.

محمدی با اشاره به اینکه خط اتیلن غرب شامل 8 ایستگاه تقویت فشار است که پنج ایستگاه فعال و ایستگاه ششم در حال ساخت است، اظهار کرد: 13 مجتمع پتروشیمی (هم تزریق‌کنندگان و هم گیرندگان) به این خط مرتبط هستند و میزان تزریق اتیلن به این خط سالانه 2.1 میلیون تن است که به صورت تجمعی تا به امروز 11 میلیون تن اتیلن به شرکت‌های زیردست توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارزش محصولات ذیل خط لوله اتیلن غرب را سالانه 2 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این خط برای 15 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در افق 1404، 13 مجتمع پتروشیمی متصل به این خط به 21 مجتمع افزایش پیدا خواهند کرد، ادامه داد: بنابراین ظرفیت تزریق به اتیلن غرب به 3.5 میلیون تن و ارزش فروش محصولات با توجه به تنوعی که از مسیر اتیلن ایجاد خواهیم کرد به سالانه 3.7 میلیارد دلار خواهد رسید و اشتغال مستقیم به عدد 17 هزار نفر می‌رسد.

محمدی به 8 طرح در دست اجرا ذیل این خط اشاره کرد که در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید و به خط اتیلن غرب متصل می‌شوند، گفت: این خط بسیار راهبردی و مهم برای وزارت نفت و کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از مسیر این خط هم اکنون بیشتر  پلی اتیلن و پی‌وی‌سی تولید می‌شود، افزود: با توسعه زنجیره ارزش که از راهبردهای اصلی شرکت است به انواع پلی‌اتیلن‌ها، اتیلن اکساید، اتانول آمین‌ها ، اتوکسیلات‌ها و گلیکول اترها دست پیدا خواهیم کرد و تنوعی را در پایین دست صنعت پتروشیمی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که توسعه زنجیره ارزش را هدفگذاری کرده است، 6 زنجیره طرح پیشران درنظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها اتیلن است که امیدواریم از این مسیر آن هدف محقق خواهد شد.

محمدی به سوابق درخشان شرکت اویکو اشاره کرد و گفت: امیدواریم که این شرکت با ساماندهی مناسب و استفاده از نیروهای کارآزموده در این قرارداد بزرگ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی را از کیفیت کار خود راضی نگه دارد و شرکت‌های متصل به این خط دچار مشکل نشوند.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۵۹۱