بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹) ۱۴:۱۸

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه بهتر از قبل شده است و می توان به آینده این سهام ها امیدوار بود.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در ماه های اخیر علی رغم وعده ها و امیدهای شکل گرفته، وضعیت مساعدی نداشته است. ادامه وضعیتی که بورس در شش ماه گذشته داشته باعث شده که از اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران خرد این بازار کاسته شده و گریز سرمایه ها شکل گرفته است. وضعیت این بازار در هفته کاری گذشته ( 9-13 اسفندماه) همچنان روند کاهشی است؛ نگاهی به شاخص کل در طول هفته گذشته بازگو کننده این وضعیت است: این شاخص در آغاز هفته یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد بود که با شروع معاملات در روز شنبه به کانال یک میلیون و یکصد هزار واحد وارد شد و دیگر نتوانست به کانال بالایی راه یابد. این کاهش باعث شد که در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل روی عدد یک میلیون و 177 واحدی رسید و به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۲٫۳ درصد زیان کردند.

این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن نیز در این هفته روندی نزولی داشت و با افتی ۰٫۷۲ درصدی به کار خود خاتمه داد. افت شاخص‌های بورس تهران در حالی ادامه دارد که چندی پیش کف پایین محدودیت دامنه نوسان به -۲ کاهش یافته بود اما این تغییر نیز نتوانست مانع از روند کاهشی شاخص شود. در هفته‌ای که گذشت ارزش کل معاملات بورس نیز به شدت نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافت به طوری که میانگین ارزش معاملات روزانه تنها ۵ هزار میلیارد تومان بود که آن هم به لطف معاملات بلوکی در برخی از نمادهای بزرگ به ثبت رسید.

با همه احوال، نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در ایین گروه کمی بهتر از قبل شده است و می توان به آینده این سهام ها امیدوار بود. در حالی که در دو هفته قبل اکثریت قریب به اتفاق سهام های این گروه کاهش قیمت را تجربه کرده بودند، در این هفته از میان 26 نماد باز این گروه، 9 سهام دارای افزایش قیمت بودند که به نسبت امیدوار کننده است.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. نماد صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) نیز روز آخر دی ماه بسته شده و احتمالا باز هم مدتی نه چندان کوتاه بسته خواهد ماند.

بیشترین رشد

از میان 9 سهم پتروشیمی که در این هفته سود نشان دادند، چهار سهم سودی کمتر از 3 درصد داشتند. سه نماد سودی بین 3 تا 6 درصد را کسب کردند و 2 نماد هم سود بالاتر از 6 درصد داشتند که در وضعیت فعلی بورس سود خوب و امیدوار کننده ای است. در این یمان می توان گفت که امیدوار کننده ترین سهم پتروشیمی در طول یک ماه اخیر پتروشیمی اصفهان (شصفها) است که در طول این هفته ها زیانی ثبت نکرده و از این نظر یگانه است.

پنج سهم پرسود در هفته گذشته عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شغدیر 9.7 58003 63626 -
شپترو 7.1 4282 4588 صف خرید
شصفها 4 126365 131468 صف خرید
شبصیر 3.5 86747 89774 -
زاگرس 3.4 180474 186560 -

بیشترین زیان

از 17 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، 11 سهم زیانی کمتر از 3 درصد و 6 سهم نیز زیانی بین 3 تا 5 درصد داشتند. با این وصف باید گفت که سرعت کاهش قیمت سهام پتروشیمی نیز در این هفته نسبت به هفته های قبل بیشتر شده است.

از میان نمادهای زیانده این هفته سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم)، فسا (فسا) و داراب (داراب) هفته های طولانی است که صف فروش دارند و مشتری ندارند. کم کردن دامنه نوسان منفی باعث می شود که صف های فروش این گونه سهام طولانی تر شود.

پنج سهم پر زیان در هفته گذشته عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
جهرم 4 1987 1907 صف فروش
فسا 4 1856 1782 صف فروش
شفارا 4 3862 3709 -
شکبیر 3.4 91199 88109 -
پترول 3.3 9210 8910 -

چشم انداز هفته پیش رو
اخبار و احتمالات سیاسی بین المللی مثبت در پایان هفته گذشته بیش از اخبار منفی بوده و همین موضوع می تواند امیدواری هایی را در بورس زنده کند. نکته دیگر این است که قیمت ها بخصوص در سهام مرتبط به پتروشیمی به اندازه ای است که به نظر می رسد در کف قرار دارد و انتظار کاهش بیش از این، بخصوص برای سهام شرکت های با عملکرد مالی و پشتوانه قدرتمندف انتظار درستی نیست. همین موضوعات باعث شده که سهامداران چشم انتظار هفته ای مثبت باشند.

تعداد بازدید : ۴,۲۸۸