فردا و با دستور رئیس‌جمهوری

اجرای طرح کیان، از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های ایران آغاز می‌شود

اجرای طرح کیان، از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های ایران آغاز می‌شود
(یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹) ۱۵:۵۵

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیان، طرح پتروشیمی کیان را از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی فاز یک پتروشیمی کیان فردا و با فرمان رئیس جمهوری آغاز می‌شود.

وحید محمودی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان این که در حوزه مدل توسعه پایدار صنعت پتروشیمی، یکپارچه‌سازی فرآیندهای تولید به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و امکان تولید اقتصادی و رقابتی مدنظر است، اظهار کرد: در همین راستا، طرح پتروشیمی کیان شامل مجموعه‌ای از واحدهای الفینی و پایین‌دستی تعریف شده است که در مجموعه صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بالایی نسبت به زنجیره‌های موجود دارد.

وی افزود: پتروشیمی کیان در دو فاز طراحی شده است که فاز اول واحدهای الفینی و پلی‌اتیلن سنگین خواهد بود و فاز دوم واحدهای پروپیلن اکساید، اتیل بنزن و استایرن‌مونومر و واحد اکسوالکل‌هاست که مجموع میزان سرمایه‌گذاری فازهای یک و دو حدود 3.5 میلیارد یورو است.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت وگازپارسیان به اجرای این طرح در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه اشاره کرد و گفت: 60 درصد این شرکت متعلق به هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و 40 درصد هم متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ است.

نرخ بازده 27 درصدی سرمایه

محمودی مجموع ظرفیت تولید در واحد الفین را 2011 هزار تن عنوان و اظهار کرد: حدود 1260 هزار تن اتیلن، 327 هزار تن پروپیلن، 202 هزار تن بنزن، 177 هزار تن بوتادین، 45 هزار تن نفت کوره در این واحد تولید خواهد شد.

وی، پیمانکار واحد الفین را شرکت اویک و نوع قرارداد را EPCC عنوان کرد و افزود: مبلغ این قرارداد یک میلیارد و 360 میلیون یورو و لایسنس این واحد از شرکت لینده آلمان است.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت وگازپارسیان با اشاره به اینکه 450 هزار تن اتیلن و 450 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در واحد پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد شد، ادامه داد: شرکت نارگان پیمانکار این واحد و نوع قرارداد نیز در قالب EPCC به مبلغ حدود 8.5 میلیون یورو است.

محمودی نرخ بازده سرمایه پتروشیمی کیان را 27 درصد عنوان کرد و گفت: این طرح از جذاب‌ترین پروژه‌ها از نظر نرخ بازده است و از نظر بزرگی واحد و دارابودن مجموعه‌ای از الفین‌ها تا محصولات پلی‌اتیلن سنگین و پایین‌دستی جزو بزرگترین پروژه‌هایی است که تا به حال اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی طرح پتروشیمی کیان را از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی دقیقی که صورت گرفته، پیشرفت این طرح سرعت قابل توجهی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیان با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی کیان از پالایشگاه‎های گازی پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه تأمین می‌شود، افزود: 900 هزار تن اتان، 250 هزار تن پروپان، 350 هزار تن بوتان، 315 هزار تن C3+ و 691 هزار تن C5+ مصرف خوراک خواهد بود که قرارداد خوراک با شرکت ملی گاز نیز نهایی شده و از بابت خوراک مشکلی وجود ندارد.

استفاده حداکثری از توان داخلی

محمودی با تأکید بر اینکه اولویت این هلدینگ استفاده از توان داخلی است، گفت: در اجرای طرح پتروشیمی کیان نیز حداکثر تلاش در بکارگیری ساخت داخل خواهد شد و این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های پتروشیمی کشور اشتغالزایی بالغ بر 3 هزار نفر را در دوران ساخت و راه‌اندازی فاز اول به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نهایت تلاش و جدیت برای تسریع در اجرای طرح پتروشیمی کیان در این هلدینگ شده و می‌شود، تصریح کرد: سعی بر این است که فاز اول این طرح تا چهارسال آینده تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیان با اشاره به اینکه تمهیدات و سناریوهای مختلفی برای تأمین تجهیزات و فاینانس این طرح، طراحی شده است، افزود: تلاش بر این است که بتوان کمترین آثار منفی تحریم را بر اجرای این طرح داشته باشیم.

شرکت پتروشیمی کیان در سال 1391 به منظور اجرای طرح الفین 12 در زمینی به مساحت 78 هکتار در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه تأسیس شد. الفین دوازدهم با مصرف انواع خوراک مایع و گازی و تولید محصولات با ارزش، یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

تعداد بازدید : ۲,۵۶۲