بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹) ۱۷:۲۶

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که سهام های این گروه با کاهش قیمت روبرو بودند و از 27 نماد پتروشیمی فقط دو نماد با افزایش اندک قیمت در این هفته مواجه شدند .

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (2-6 اسفند ماه) همچنان روندی را که در دو ماه گذشته پیدا کرده ادامه داد. این دو مین هفته بود که تغییر دامنه نوسان قیمت سهام از محدوده 5 – تا 5 + به محدوده نامتقارن 2- تا 6+ تغییر کرده است و به نظر می رسد این موضوع باعث کندی بازار و توقف بسیاری از خرید و فروش ها شده است. صف های فروش بدون خریدار از روزی به روز دیگر منتقل می شود ولی چون فروش کمی صورت گرفته، قیمت ها کم نمی شود؛ به این ترتیب بی رونقی در بازار ادامه پیدا می کند! به این ترتیب در این هفته ارزش معاملات نیز بیش از ۵۰ درصد افت داشت و به تنها ۴ هزار میلیارد تومان در روز کاهش یافت.

شاید تنها حسن این دامنه نوسان جدید این باشد که شاخص کل سقوط عجیب و غریب نمی کند و شتاب ریزش آن کاهش یافته است اما چنین وضعی بیشتر از اینکه برای بازیگران حرفه ای بورس حسن باشد، زیان است. جمع بی اعتمادی شکل گرفته نسبت به بازار سرمایه با وضعیت کنونی چشم انداز مثبتی را برای بروس رقم نمی زند!
شاخص کل بورس در آغاز معاملات این هفته یک میلیون و 238 هزار واحد بود اما در طول هفته با افتی ۲٫۶ درصدی به سطح یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحدی رسید تا در آستانه از دست دادن کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد. افت شاخص کل در حالی به ثبت رسید که شاحص کل هم‌وزن نیز حدود ۰٫۹ درصد افت داشت.

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که متاسفانه در این هفته عموم سهام های این گروه با کاهش قیمت روبرو بودند. از 27 نماد پتروشیمی فقط دو نماد با افزایش اندک قیمت در این هفته مواجه شدند و 25 نماد دیگر زیان را ثبت کردند؛ اگرچه به علت کاهش دامنه نوسان منفی این زیان ها نسبت به هفته های قبل کمتر بود.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. نماد صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) نیز که بعد از ماه ها چند هفته ای بود باز شده بود، روز آخر دی ماه بار دیگر بسته شده و احتمالا باز هم مدتی نه چندان کوتاه بسته خواهد ماند.

بیشترین رشد

دو نمادی که در این هفته شاهد رشد قیمت بودند عبارتند از پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی مارون (مارون) که به ترتیب 4.4 و 0.8 درصد سود داشتند. پتروشیمی اصفهان دومین هفته ای است که در این بازار آشفته سوددهی دارد و اگرچه سودش چندان چشمگیر نیست ولی برای سهامداران نقطه امید ارزشمندی است.

بیشترین زیان

از 25 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، 10 سهم زیانی کمتر از 4 درصد و 15 سهم نیز زیانی بین 4 تا 8 درصد داشتند. با این وصف باید گفت که سرعت کاهش قیمت سهام پتروشیمی در این هفته نسبت به هفته قبل بیشتر شده است.

از میان نمادهای زیانده این هفته سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم)، فسا (فسا) و داراب (داراب) هفته های طولانی است که صف فروش دارند و مشتری ندارند. کم کردن دامنه نوسان منفی باعث می شود که صف های فروش این گونه سهام طولانی تر شود.

پنج سهم پر زیان در هفته گذشته عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شجم 8.9 9931 9051 -
شفارا 6.9 4121 2826 -
شاراک 6.1 23030 21620 -
شپدیس 6 92670 87080 -
پترول 6 9800 9210 صف فروش

چشم انداز هفته پیش رو

بازار سرمایه بیش از اخبار سیاسی احتیاج به اعتماد دوباره سرمایه گذاران خردی دارد که در طول ماه های اخیر بخش زیادی از سرمایه خود را از دست داده اند. تصمیم گیری های نامناسب مدیریتی در این ماه ها باعث خروج سرمایه ها از این بازار شده و احتمال بازگشت سرمایه ها در حال حاضر کم است. این وضعیت باعث شد که در هفته گذشته برای خرید یک سهم عرضه اولیه هم مشتری چشمگیری نباشد! با توجه به اینکه اخبار سیاسی بین الملل هم در دو طیف مختلف به گوش می رسد و چشم انداز روشنی در خصوص تعامل ایران و غرب وجود ندارد، به نظر می رسد بازار حداقل تا پایان سال همین روند را داشته باشد.

تعداد بازدید : ۳,۲۶۴