141

افزایش صادرات و ارزآوری بالا، شرط تحقق جهش تولید در پتروشیمی اروند

افزایش صادرات و ارزآوری بالا، شرط تحقق جهش تولید در پتروشیمی اروند
(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

پتروشیمی اروند یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان زنجیره کلر در دنیاست و حدود 27 درصد از 57 درصد سهم صنعت pvc خاورمیانه را در اختیار دارد؛ به عبارت دیگر از این شرکت به عنوان غول تولید pvc یاد می کنند.

پتروشیمی اروند در سال 98 تغییراتی در اصلاح فرآیند کارخانه pvc با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام داده است که این موضوع منجر به افزایش تولید چند برابری این محصول در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۸ شده است و همچنین با توجه به ظرفیت نصب شده کارخانجات   pvc در پتروشیمی اروند، میزان تولید این محصول 340 هزار تن در سال خواهد بود.

این شرکت در ابتدای سال با افزایش ۱۱ درصدی تولید، همزمان با سال جهش تولید توانست ارزش افزوده بالا به همراه سود ۵۰ درصدی نسبت به سال های قبل را به دست آورد.

همچنین این شرکت محصول راهبردی کاستیک را نیز در سبد محصولات خود دارد که در صنایع مختلف شوینده، آلومینیوم، سیمان و... کاربرد دارد و افزون بر اینکه کشور را در سال‌های گذشته بی‌نیاز از واردات این محصول کرده است، هم‌اکنون به‌عنوان صادرکننده کاستیک برای کشور ارزآوری را  نیز به همراه دارد.

پتروشیمی اروند تامین کننده نیاز داخل و خارج از کشور بوده و در زمینه صادرات نیز توانسته است بازارهای بین المللی را به دست اورد. در ادامه برای اطلاع از روند فعالیت این شرکت گفتگوئی را با حسن نشان زاده مقدم مدیرعامل پتروشیمی اروند انجام دادیم که از نظرتان می گذرد.

در مورد وضعیت صادراتی پتروشیمی اروند بگویید که با توجه به محدودیت های بین المللی به لحاظ تحریم ها آیا فروش و عرضه محصولات در این بازارها به راحتی صورت می گیرد؟

به صراحت می توان گفت صادرات محصولات پتروشیمی اروند به قوت وشدت خود در حال انجام است. در واقع مشکلات تحریمی و موانع موجود وجود دارد اما این مشکلات نتوانسته است در صادرات محصولات وقفه ای ایجاد کند.

همانطور که می دانید در صورت وقفه صادرات و فروش محصولات، در تولید و کاهش آن نیز تاثیر گذار خواهد بود اما خوشبختانه به دلیل فروش و صادرات محصولات نه تنها میزان تولید نیز کاهشی نبوده و حتی رشد تولید را هم در پی داشته است.

با توجه به روند تولید آیا پتروشیمی اروند طرح توسعه و یا سرمایه گذاری جدیدی در دستور کار دارد؟

طرح توسعه و برنامه ریزی جدیدی در دستور کار داریم که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

گفته می شود محصولات pvc و دیگر محصولات پتروشیمی اروند در بورس کالا با افزایش قیمت فروش و بازار واسطه ای مواجه است و در واقع مصرف کننده واقعی محصولات شما به سختی می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. پتروشیمی اروند در زمینه فروش و رسیدن محصولات به مصرف کننده واقعی چه اقداماتی را می تواند انجام دهد؟

در مجموع صددرصد محصولات پتروشیمی اروند اعم از جامد و مایع از طریق بورس کالا صورت می گیرد به استثنا آنچه که محصولات مایع این شرکت ( کاستیک)از طریق خط لوله به شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هم در حال انجام است.

اما درباره نحوه فروش و رسیدن محصول به دست مصرف کننده واقعی و یا حتی قیمت گذاری محصولات در بورس کالا باید گفت که این موضوع خیلی در نظارت ما به عنوان تولیدکننده محصول نیست. البته شاید قبل از ورود محصول به بازار بتوانیم با توجه به نیاز بازار و یا کاهش التهابات آن، کنترلی داشته باشیم اما نظارت  آن بعد از ورود محصولات به بورس کالا در حیطه اختیارات وزارت صمت، بورس کالا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان قیمت گذار محصولات پایه پتروشیمی و سازمان تعزیرات و دیگر نهادهای نظارتی است.

اخیرا اعلام شده بود سهام پتروشیمی اروند در دی ماه به بورس عرضه اولیه می شود اما تاخیری در این عرضه وجود داشته است آیا این تاخیر دلیل خاصی دارد؟

در حال حاضر تمام مقدمات و شرایط ورود پتروشیمی اروند به بورس در حال انجام است و با توجه به نوسانات بازار سهام طی یک تا دو ماه گذشته، ورود سهام اروند به بورس به تاخیر افتاده است و منتظریم تا هر زمانی که هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده پتروشیمی اروند صلاح بدانند وارد بازار سرمایه شویم.

البته این نوید را می دهیم که با توجه به انجام تمام ملزومات، به زودی جلسه معارفه پتروشیمی اروند برای ورود به بورس و عرضه اولیه آن صورت خواهد گرفت.

تعداد بازدید : ۱,۵۳۵