توقف رشد شاخص بورس تهران

توقف رشد شاخص بورس تهران
(چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹) ۱۵:۱۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با کاهش 2679 واحد روبه‌رو شد، و ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 31 هزار و 299 میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا رشد شاخص روز جاری تداوم نیافت به گونه‌ای که از ابتدای بازار با افت و خیز و بعد از آن نوسان مجدد و در نهایت با کاهش 2هزار و 679 واحد به پایان رسید و در نقطه یک میلیون و 470 هزار و 987 واحد ایستاد.

همچنین ارزش معاملات امروز دو بازار بورس و فرابورس به رقم بسیار مهم 31 هزار و 299 میلیارد تومان رسید.

بر اساس گفته مقامات بورس معمولا 10 درصد از ارزش معاملات پول جدید است که وارد بازار می‌شود، بنابر این امروز بیش از 3 هزار و 129 میلیارد تومان پول جدید وارد دو بازار بورس و فرابورس ایران شده است که اکنون نوبت شرکت‌ها برای جمع‌آوری نقدینگی تازه‌وارد به بازار و تزریق به خط تولیدشان است.

امروز شاخص کل بورس با معیار هم وزن با افزایش 3 هزار و 303 واحد به رقم 423 هزار و 189 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 822 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در بورس تهران بیش از 14.5 میلیارد ورق سهام حق‌تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 2.3 میلیون فقره معامله و به ارزش 15 هزار و 832 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 15 هزار و 467 میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیرم امروز ظرف 4 ساعت و نیم فعالیت بازار بورس و فرابورس بیش از 31.2 هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته است.

امروز برخی شاخص‌های بورس قرمز و برخی سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی فقط 0.18 درصد کاهش یافتند اما شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت سهام با معیار هم‌وزن هر کدام 0.79 درصد رشد کردند.

امروز همچنین شاخص آزاد شناور 0.7 درصد کاهش یافت، شاخص آزاد شناور 0.58درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس 0.34درصد رشد کرد و با توجه به اینکه معاملات کلان و عمده در بازار دوم صورت می‌گیرد و نیز با عنایت به ارزش معاملات بورس و فرابورس می‌توان نتیجه گرفت شرکت‌ها و افراد حقوقی و نیز افراد حقیقی حرفه‌ای با توجه به ارزنده بودن بسیاری از سهام موجود بازار و همچنین رکود در بازارهای موازی مانند طلا و ارز به سمت خرید سهام ارزنده روی آورده‌اند.

شاخص‌های هلدینگ تاپیکو و مخابرات ایران و نیز بانک پارسیان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و در سوی دیگر نمادهای بانک ملت،‌گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پر بیننده در بورس شامل شستا، بانک تجارت، ایران‌خودرو، پالایش نفت اصفهان، گسترش و سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو،‌فولاد مبارکه و پالایش نفت تهران بوده‌اند.

در بازار فرابورس ایران هم امروز در پایان معاملات شاخص کل با 96 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 465 واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 974 هزار فقره معامله و به ارزش 15 هزار و 467 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای شاخص‌ساز در فرابورس به ترتیب شامل صنعتی مینو، سرمایه‌گذاری مالی سپهر،‌ ذوب‌آهن، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، بیمه کوثر و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بوده‌اند.

تعداد بازدید : ۴,۱۷۹