با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

تجهیزات دوار پتروشیمی کارون بومی‌سازی شد

تجهیزات دوار پتروشیمی کارون بومی‌سازی شد
(شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹) ۲۲:۳۱

رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون از بومی‌سازی تجهیزات پیچیده و فناورانه دوار در این زنجیره ایزوسیانات خبر داد.

به گزارش نیپنا به نقل از شرکت پتروشیمی کارون، میثم یوسفی در تشریح دستاوردهای تشکیل کمیته خودکفایی این زنجیره ایزوسیانات کشور از سال ۹۵ تاکنون، گفت: بیشتر تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در پتروشیمی کارون خاص و دارای پیچیدگی‌های فنی و فناورانه است.

وی با اعلام اینکه با تشکیل کمیته خودکفایی، طراحی و ساخت مرحله به مرحله و مطابق با برنامه زمان‌بندی و گروه‌بندی کالایی در این شرکت آغاز شد، تصریح کرد: در گام نخست بومی‌سازی تجهیزات دوار شامل انواع پمپ‌ها، توربوکمپرسور، کمپرسور، راکتورها و... در دستور کار قرار گرفت.

به گفته رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون، در شرایط کنونی با اجرای سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان تجهیزات صنعتی در داخل کشور حدود یک‌هزار و ۴۰۰ قطعه و تجهیز مرتبط با ماشین‌آلات دوار در پتروشیمی کارون به‌طور کامل بومی‌سازی شده است و نیازی به واردات تجهیزات از شرکت‌های خارجی نیست.

یوسفی با اشاره به تدوین قراردادهای حمایتی و خرید تضمینی، ارائه بانک جامع اطلاعات نیازمندی‌ها، شناسایی سازندگان دست اول و حذف واسطه‌ها، برنامه‌ریزی برای نقشه‌برداری و انتقال دانش به روش مهندسی معکوس و... به‌عنوان مهم‌ترین اقدام‌ها همسو با اجرای برنامه‌های خودکفایی در پتروشیمی کارون افزود: هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد کالا، تجهیزات و قطعات ماشین‌آلات دوار بومی‌سازی شده است و سالانه از خروج حدود ۳۰ میلیون یورو جلوگیری می‌شود.

وی افزود: ورود به بومی‌سازی تجهیزات مرتبط با گروه کالایی ابزار دقیق به‌عنوان دومین مرحله اجرای این طرح بومی‌سازی در پتروشیمی کارون در حال اجراست.

رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون اظهار کرد: با بومی‌سازی تجهیزات، هم‌اکنون ریسک تولید در این زنجیره، ارزش محصولات ایزوسیانات در شرایط تحریم به‌شدت کاهش یافته است.

تعداد بازدید : ۴,۲۰۵