فراز و فرود شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته

فراز و فرود شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته
(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹) ۱۳:۴۱

شاخص کل بورس تهران هر چند در ابتدای معاملات امروز رشد کرد اما در پایان معامله ها 7 هزار 18 واحد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار نیپنا بورس اوراق بهادار تهران در ساعت های نخستین معاملات افزایش یافت و تا رقم یک میلیون و 431 هزار و 25 واحد هم رسید، اما بعد از آن روند نزولی را شروع کرد و در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته با کاهش 7 هزار و 18 واحد روی رقم یک میلیون و 412 هزار و 286 واحد ایستاد.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن نیز امروز 1084 واحد افت کرد و به رقم 393 هزار و 863 واحد رسید وارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 367 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس امروز بیش از 10.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 231 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین ارزش معاملات امروز فرابورس 4 هزار و 16 میلیارد بود که مجموع ارزش معاملات بورس اوراق و فرابورس ایران امروز بیش از 13 هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز پوش بودند گرچه میزان کاهش بسیار ناچیز و حداکثر نیم درصد است. به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام 49 صدم درصد کاهش یافته‌اند.
همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر یک 27 صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 18 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 55 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 42 صدم درصد کاهش یافت.

همچنین امروز نمادهای ملی مس و ایران خودرو بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و در نقطه مقابل نمادهای فولاد مبارکه،‌هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی تامین ،‌کشتیرانی، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده و مورد اقبال معامله‌گران در بورس شامل ایران خودرو، بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، بانک صادرات ایران، و بانک تجارت بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات 38 واحد کاهش یافته و به رقم 16 هزار و 970 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 137 هزار میلیارد تومان رسید و معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 582 هزار معامله و به ارزش 4 هزار و 16 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، گروه مالی سپهر صادرات، به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتندو نمادهای بیمه پاسارگاد، صباتامین، هلدینگ معدنی خاورمیانه و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس راداشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، آریاساسول، پتروشیمی تندگویان، صباتامین، پتروشیمی ارومیه، سیمان لار سبزوار، سرمایه‌گذاری پویا، و آتیه داده پرداز بوده‌اند.

تعداد بازدید : ۲,۰۶۸