با تغییر میانگین ماهانه بهای دلار در قیمت‌های پایه پتروشیمی ها

روند قیمت مواد اولیه صنایع پایین دستی رو به کاهش است

روند قیمت مواد اولیه صنایع پایین دستی رو به کاهش است
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۵۷

هدف تغیبر اعلام نرخ میانگین دلار نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی این است که با کمترین دخالت در عوامل بنیادی اقتصاد کلان، هزینه خرید مواد اولیه صنایع پایین دستی کاهش یابد.

ابوذر انصاری، کارشناس ستاد تنظیم بازار در گفتگو با خبرنگار "نیپنا" با تاکید بر لزوم رونق معامله های محصولات پتروشیمی در بورس کالا اظهارکرد: براساس مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار نرخ پایه محاسباتی برای مواد اولیه پتروشیمیایی که هر هفته از سوی دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می شد در آینده با اعمال میانگین بهای ماهانه ارز نیمایی خواهد بود و باید در نظر داشت که متوسط بهای ارز نیمایی که یکی از دو اهرم اصلی کشف نرخ پایه بازار محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود، پیش از این به‌صورت متوسط نرخ هفتگی بهای نیما در محاسبات در نظر گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: با وجود تکانه‌های بهای ارز که سبب ایجاد مشکلاتی برای واحد های پایین دستی شده است، برنامه ‌ریزی بلندمدت و نیز میان‌مدت در واحد های تولیدی با چالش هایی مواجه شده بود که مصوبه جدید می تواند با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنار سایر متولیان امر به ثبات بیشتر بازار کمک کند.

انصاری تصریح کرد: مصوبه هفته گذشته با انتخاب متوسط بهای ماهانه ارز در محاسبه نرخ پایه این محصولات در دادوستدهای بورس کالا گامی در جهت پوشش نسبی تکانه‌های لحظه‌ای ارز بر قیمت مواد اولیه این بازار برداشته است.

وی ادامه داد: چنین تغییری در محاسبات نرخ پایه مبنی برعدم دخالت دستوری بر عوامل بنیادین است که به‌جای میانگین هفتگی میانگین ماهانه لحاظ شود تا سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یابد. درحقیقت هدف این است که با کمترین دخالت در عوامل بنیادی اقتصاد کلان، هزینه خرید مواد اولیه را برای صنایع پایین دست کاهش دهیم.

به گزارش نیپنا، در چهل و پنجمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزارشد، تغیبر در اعلام نرخ میانگین دلار نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی مصوب شد و بر این اساس، مقرر شد در تعیین قیمت پایه هفتگی میانگین ماهیانه نرخ خرید و فروش ارز نیمایی در سامانه Sanarat استفاده شود.


تعداد بازدید : ۱,۲۸۰