سهام پتروشیمی ها همچنان از شاخص سازان افت و خیز بازار

سهام پتروشیمی ها همچنان از شاخص سازان افت و خیز بازار
(شنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۵۳

شاخص بازار سهام در هفته گذشته با افت و خیز فراوانی رو به رو بود و برخی سهام پتروشیمی به عنوان شاخص سازان بازار، تاثیر خود را بر روند مثبت ومنفی بازار گذاشتند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، روزهای معاملات هفته گذشته منتهی به چهارشنبه اول مرداد ماه 99 شاخص کل بورس از روند صعودی و نزولی برخوردار بود اما نکته حائز اهمیت گذشتن شاخص کل بورس از مرز یک میلیون و 900 هزار واحدی بود. رقمی که تا رسیدن به مرز 2 میلیون واحدی فاصله چندانی ندارد.

هفته گذشته شاخص کل بورس با نوسان همراه بود به طوری که در یک روز رشد شاخص تا 59 هزار واحدی پیش رفت اما در آخرین روز معاملات هفته به ریزش 17 هزار واحدی رسید. شاخص کل در ابتدای هفته شنبه 28 تیرماه، با 32 هزار واحد منفی روند نزولی را طی کرد اما یکشنبه به رشد 55 هزار واحد رسید. دوشنبه با شیبی مثبت به رشد 59 هزار واحدی رسید اما روزهای سه شنبه و چهارشنبه با سیر نزولی به ترتیب ارقام منفی 8 هزار واحد و منفی 17 هزار واحد را در هفته معاملاتی ثبت کردند. شاخص کل در ابتدای هفته از یک میلیون و 809 هزار واحد به یک میلیون و 898 هزار واحد در آخرین روز معاملات رسید. اما میانه هفته ( دوشنبه 30 تیرماه) رسیدن به رقم یک میلیون و 924 هزار واحدی آخرین رقم رکورد شاخص بورس بود که تا به امروز در تاریخ بورس ایران به ثبت رسیده است.

ارزش مجموع معاملات بورس وفرابورس در هفته گذشته به تناسب بازار از روند قابل توجهی برخوردار بودند و این ارزش معاملات بورس ها تا 34.732 میلیارد تومان هم رسید. در مجموع به گفته تحلیلگران، روزانه به متوسط حدود 15 هزار میلیارد تومان در بورس معامله می شود که این ارزش معاملات در تیرماه نسبت به خرداد ماه 63 درصد رشد داشته است.

اما هفته گذشته سهام پتروشیمی ها متاثر از شرایط مثبت و منفی بازار قرار گرفتند. حتی شاخص سازان پتروشیمی که همواره از تاثیرگذاران مثبت بازار هستند هفته گذشته با شیب منفی بازار، متاثر از رفتارهیجانی معامله گران با افزایش حجم عرضه ها مواجه شدند و شاخص را منفی کردند. اما با این تحلیل می توان نتیجه گرفت که سهام پتروشیمی ها همواره در شرایط مثبت و منفی بازار به دلیل حجم در بازار می توانند در شاخص بورس ها تاثیر بگذارند.

گروه شیمیایی در طول هفته با حجم معاملات قابل توجهی مواجه بودند به طوری که حجم معاملات در شرایط مثبت بازار به 671.934 میلیون و در شرایط منفی به 325.075 میلیون سهم رسید.

هفته گذشته گروه پتروشیمی ها با بازگشایی 100 درصدی نماد "پترول" ( پس از دوماه توقف معاملات)مواجه بود و این بازگشایی تاثیر مثبتی بر بازار گذاشت و تقاضای خرید 1820 میلیارد تومانی به لحاظ ارزش سهام را در روز عرضه نشان داد. همچنین این نماد تا پایان هفته در سقف معاملات بازار قرار گرفت و با تقاضای خرید یک میلیاردی سهم مواجه شد.

اما شاخص سازان بورس و فرابورس مانند فارس، تاپیکو، شگویا، مارون، زاگرس و آریا در طول هفته نقش خود را درعرضه و تقاضای سهام با ورود و خروج پول بازی کردند و نماد "آریا" متعلق به پتروشیمی آریا ساسول، همچنان با صف خرید 50 تا 60 میلیونی مواجه بوده است و به دلیل تقاضای بالای این نماد، مقام ناظر بازار شروع معاملات آن را پس از ساعات پایان معاملات بازار تعیین کرده است.

هفته گذشته نماد "فارس" در وضعیت مثبت بازار، تا 5686 واحدی در شاخص تاثیرگذار بود و همین رقم در شرایط منفی بازار نماد فارس را با حجم عرضه ها مواجه کرد و این امر منجر به تاثیر منفی در شاخص کل گذاشت. نماد "تاپیکو" نیز در طول هفته با مقاومت و حمایت معامله گران حقیقی وحقوقی بازار پیش رفت و این حمایت، نماد منفی تاپیکو را تا مرز مثبت رساند.

وضعیت بازار در آخرین روز معاملات هفته ( چهارشنبه اول مرداد) با ریزش نمادهای فارس، تاپیکو، پارسان، شاراک، زاگرس، جم، پردیس، شیراز، شپدیس، شخارک، جم پیلن، پارس و خراسان همراه بود و نمادهای مثبت بازار آریا، شگویا، پترول، نوری، کرماشا، شفن، شغدیر، شبصیر، شفارس و ... بودند.
رویدادهای سهام پتروشیمی در طول هفته
هفته گذشته چند نماد پتروشیمی مجامع خود را با ارائه گزارشات و تقسیم سود به سهامداران برگزار کردند. مجمع فجر انرژی پارس با نماد "بفجر" و ارائه گزارش عملکرد سال 98 و همچنین تقسیم سود 200 تومانی به ازای هر سهم برگزار شد. "بفجر" با سرمایه 2 میلیارد یورویی در سال 98 توانست رشد 25 درصدی در سهام خود داشته باشد و سود خالص 13 هزار و 980 میلیارد ریالی در این سال کسب کند.

مجمع پتروشیمی لردگان با نماد "شلرد"نیز با ارائه گزاشات مالی و عملکرد این شرکت برگزار شد. پتروشیمی لردگان به دلیل عدم بهره برداری سود تخصیص یافته برای سهامداران خود نداشت. این شرکت هم اکنون در بازار پایه فرابورس است و به گفته مدیرعامل این شرکت به دلیل سودعملیاتی، سرمایه و پیشرفت کار قرار است به بازارهای بالاتر ارتقا یابد.

در میانه هفته گذشته فرابورس، درج نماد پتروشیمی ارومیه را با نام " شاروم" اطلاع رسانی کرد و بر اساس گفته ها هفته جاری ( چهارشنبه 8 مرداد ماه)عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه در فرابورس صورت خواهد گرفت.

برگزاری مجمع پارس نیز از دیگر رویدادهای هفته گذشته در بین پتروشیمی های بورسی بود. رشد 61 درصدی فروش و رشد 19 درصدی تولید پتروشیمی پارس از اخبار مهم این نماد بورسی در هفته گذشته بود. پتروشیمی پارس در سال 98نزدیک 28 درصد سود ناخالص و 5 درصد سود عملیاتی کسب کرده است و این نماد به سهامداران خود 950 تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد که از طریق سامانه سجام به سهامداران واریز خواهد شد.

پتروشیمی خارک با برگزاری مجمع خود اعلام کرد که با سرمایه 600 میلیارد تومانی توانست سود خالص 21 میلیارد تومانی کسب کند این شرکت با نماد "شخارک" در مجمع سود 335 تومانی بین سهامداران خود تقسیم کرد.

پتروشیمی شیراز با نماد "شیراز" نیز در مجمع خود از سود خالص 12 میلیارد ریالی در سال 98 خبر داد و 200 ریال بین سهامداران خود سود سهام اختصاص داد.

ارزیابی و تحلیل بازار پتروشیمی ها در هفته جاری

هفته گذشته بازار سهام با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی مواجه بود و افت و خیز بازار بی تاثیر از این نوسانات نرخ ارز نداشت. تحلیلگران معتقدند همه سهم‌ها با نرخ دلار همخوانی دارند و در صورت افزایش نرخ، قیمت سهم‌ها نیز افزایشی می‌شود. موضوع مهم‌تر این‌که، تورم انتظاری و نگرانی مردم از احتمال کاهش نرخ دلار، محدودیت در نگهداری سهام را هم موجب شده است. اما اخبار حمایتی دولت از بازار سرمایه بسیاری از معامله گران را در ماندن در این بازار مصم می کند در حالیکه هر گونه احکام دستوری بازار را از ماهیت خود دور می کند.

افت و خیز بازار و سهم های پتروشیمی متاثر از عوامل گوناگون می تواند در هفته جاری خود را نشان دهد. در صورت کاهش قیمت دلار اما حمایت دولت از کمبود ارز می تواند تا حدودی بازار را تسکین دهد و مانع از ریزش آن شود اما نگاه حرفه ای سهامداران نیز مانع از این خواهد شد که سهم های ارزنده خود را برباد دهند زیرا می دانند در آینده دسترسی به این سهم ها دشوار خواهد بود بویژه در زمانی که شاخص از مرز 2 میلیون واحدی نیز فراتر برود.

گزارش: مریم میخانک بابایی










تعداد بازدید : ۴,۰۶۶